וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוק חושש ממחיקות נוספות: משבר המשכנתאות בארה"ב מתקרב ללאומי ולדיסקונט

שרון שפורר

11.7.2008 / 7:15

מניות הבנקים צנחו עקב השקעת מיליארדי שקלים באג"ח מגובות של חברות המשכנתאות הממשלתיות בארה"ב

חששות אלה הגיעו גם למניות הבנקים דיסקונט ולאומי, שסבלו בשבוע האחרון מירידות חדות. השווי של דיסקונט נחתך בתוך שבוע בכ-12% והשלים ירידה של 33% מתחילת השנה - החדה ביותר מבין חמשת הבנקים הגדולים. השווי של לאומי נחתך בשיעור של 10% - מניית לאומי ירדה מתחילת השנה ב-17% בלבד.



הרקע ללחץ על מניות שני הבנקים הגדולים היה ירידות חדות במניות פאני מיי ופרדי מאק ופתיחה במרווחים של האג"ח מגובות משכנתאות שהנפיקו או ששימשו בהן כמתווכים. הירידות נבעו מהחששות כי הן ייאלצו לגייס 75 מיליארד דולר של הון נוסף - היקף אדיר שאמור לסייע להם לעמוד בגיבוי המשכנתאות - שכרגע נראה שלא יצליחו לעמוד בו.



לדיסקונט, השקעה גדולה באג"ח מגובות משכנתאות של שתי הסוכנויות פדרליות. גודל ההשקעה של דיסקונט במכשירים אלה הוא כ-9.3 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון הראשון - גבוה מההון העצמי של הבנק שמגיע להיקף של כ-9.2 מיליארד שקל.



בלאומי השקיעו 4.1 מיליארד שקל - השקעה לא מבוטלת אך כזו המהווה רק כ-20% מהונו העצמי של הבנק.







עד היום הצטיירו השקעות אלה כסולידיות - לעומת בנק הפועלים לדוגמה, שהשקיע באג"ח מגובי משכנתאות של בנקי השקעות שאינם מגובים בערבויות ממשלתיות. עתה נראה כי המשקיעים חוששים ממחיקות גם אצלם.



המרווחים באג"ח של סוכנויות אלה נפתחו (כלומר עליית התשואות על האג"ח מגובי המשכנתאות של הסוכנויות הפדרליות מול האג"ח הממשלתי האמריקאי), וזינקו בשבועות האחרונים פי 2 מ-0.4% ל-0.8%-0.9%.



האנליסטים בשוק הישראלי העריכו אתמול כי הסיכוי למחיקות בלאומי ובדיסקונט אינו רב, אך אמרו כי קיים חוסר וודאות לגבי ההשקעות שלהם וכי הסנטימנט השלילי כלפי המניות בשוק חזק.







"בשוק חוששים שתהיה דרישה מהסוכנויות הפדרליות פאני מיי ופרדי מק להכניס נכסים חוץ מאזניים לתוך המאזן - מה שייצור להם התחייבות גדולה ויכווץ את ההון העצמי שלהם", אמר אתמול מאיר סלייטר מפריזמה.



"הבנקים עשו איגוח למשכנתאות שנתנו ומכרו אותם ולכן רשמו אותן מחוץ למאזן - אבל ברגע שהפסיק להגיע אליהן תזרים - הבנקים מחויבים לעמוד בהחזר למכשירי האיגוח ולכן הם עשויים להחזיר התחייבות זו למאזן שלהם. הניירות האלה רשומים במאזנים של דיסקונט ולאומי ב-100 סנט לדולר, אבל ייתכן שבפועל השווי שלהם נמוך יותר ולכן ייאלצו לבצע מחיקות. אני עדיין מעריך שאחד מהשניים - פרדי מיי או פאני מק יצליח לגייס כסף בשוק או שהממשלה תלאים אותן - כך שבכל מקרה הם יעמדו בגיבוי לאג"ח מגובי המשכנתאות", אמר סלייטר.



יובל בן זאב מכלל פיננסים בטוחה אמר אתמול כי סיכון האשראי (הסיכון להחזר החוב) של האג"ח מגובי המשכנתאות של סוכנויות פדרליות בהן מושקעים לאומי ודיסקונט לא השתנה מהותית והוא עדיין נמוך. "סיכוני השוק עלו בעיקר בגלל השפעת הנזילות - וזה בא לידי ביטוי בשני מקומות - ראשית רואים את ההתרחבות במרווחים של האג"ח ושנית רואים ירידה שנובעת מעליית התשואות באג"ח הממשלתיות בארה"ב (הטרז'ריס)", אומר בן זאב.



"ירידת ערך במכשירים אלה יכולה להיות משמעותית בגלל היקף ההשקעה. אבל יש כמה דברים מרגיעים: ראשית, הבנק ביצע הגנות כנגד עליית התשואות בטרז'ריס; שנית המח"מ בנכסים אלה עדיין נמוך; ושלישית, ההשפעה אינה צפויה להיות גבוהה מאוד. אם יהיו מחיקות, הן יפגעו בקרן ההון ולא בדו"חות הרווח והפסד.



"עם זאת", ממשיך בן זאב, "עדיין קיים סיכון שנובע מחוסר הוודאות של השוק והסיכון עולה גם בנכסים שנחשבים בטוחים. בינתיים לא שינינו את ההמלצות שלנו - שני הבנקים מתומחרים לדעתנו בזול. דיסקונט מתומחר במכפיל של 0.74 על ההון ולאומי מתומחר במכפיל של 1.14 על ההון אבל במכפיל הון אמיתי מנורמל של 0.93, אם מנטרלים את השפעת החברה לישראל. התחושה שלנו היא שהמניות זולות אבל הסיכון וחוסר הוודאות גדולים".



אלון גלזר מלידר שוקי הון אמר כי "לכל אחד מאיתנו פחות נוח לקנות אג"ח מגובה של הסוכנויות הפדרליות וככל שהמשבר מעמיק - גדלים סימני השאלה. עם זאת עדיין קשה לראות מצב שממשלת ארה"ב לא תגבה את אגרות החוב מגובי המשכנתאות של הסוכנויות. בנוסף צריך לזכור, שמדובר במשכנתאות שהם באיכות גבוהה יותר ולכן לא נראה לנו שנכון לעכשיו צפויות מחיקות בהיקף מהותי כפי שראינו בבנק הפועלים.



"בתקופה שבה החשש לפגיעה בשווי האג"ח מגובי המשכנתאות עולה - נראה לנו נכון יותר להיות בבנקים עם החשיפה הנמוכה ביותר לארה"ב. מזרחי טפחות, שנקי מחשיפה ונסחר במכפיל הון של 1.02, מסתמן כקנייה לא רעה בכלל".



טרנס קלינגמן מאקסלנס קלינגמן סבור כי ירידות המחירים בלאומי ובדיסקונט היו מוגזמות ומהוות נקודת כניסה מעניינת, שכן לדעתו לא יעלה על הדעת שהבנק הפדרלי בארה"ב נחלץ לטובת בר סטרנס ומחזיקי האג"ח שלו, ולא ייחלץ לטובת פרדי מאק ופאני מיי.



גם רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, שדרישתו מהפועלים להקצות יותר הון בשל הסיכון הגבוה בהשקעות באג"ח מגובי משכנתאות הביאה את הפועלים למכור את תיק האג"ח מגובה המשכנתאות שלו בהפסד ענק, נדרש בשבוע האחרון לסוגייה: "אין ספק שמשבר הסאבפריים עדיין לא הסתיים ויש עוד לקחים ללמוד, אבל בינתיים הסיכון בסוכנויות הפדרליות נראה עדיין נמוך".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully