וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרצות גדולות התגלו בחוק הלוביסטים: אינו חל על לוביסטים הפועלים מחוץ לכנסת - כמו בוריס קרסני

צבי זרחיה

11.7.2008 / 7:33

החוק אינו מונע מיועצים אסטרטגיים של לקוחות עסקיים לשמש נציגים של סיעות בכנסת

גם חבר הכנסת לשעבר אפי אושעיה (עבודה), המשמש מנכ"ל פוליסי, לא ביקש היתר כניסה לכנסת כלוביסט. לאושעיה יש אישור כניסה קבוע למשכן בגין היותו ח"כ לשעבר. ואולם לצורך עריכת לובינג (שדלנות) בכנסת הוא זקוק להיתר מיוחד. מפוליסי נמסר כי קרסני ואושעיה אינם מגיעים כמעט לכנסת, וכי אם יבואו לבית המחוקקים לייצג לקוח - הם יבקשו היתר כניסה חד-פעמי כלוביסטים.



כמו חברי הכנסת לשעבר, גם עורכי דין המייצגים לקוחות בכנסת אינם חייבים לבקש אישור קבוע שיחשוף את רשימת לקוחותיהם, אלא יכולים לבקש אישור כניסה חד פעמי בבואם למשכן. יתרה מכך, חוק הלוביסטים חל רק על מי שמקיים פעילות לובינג בשטח הכנסת. המשמעות היא שלוביסטים, יועצים אסטרטגיים ועורכי דין המנהלים מסע שדלנות למען לקוחותיהם יעדיפו להיפגש עם ח"כים בבתי קפה ובמסעדות, שם הוראות החוק לא יחולו עליהם.



פגם נוסף בחוק טמון בכך שהוא אינו מונע מיועצים אסטרטגיים של לקוחות עסקיים לשמש נציגים של סיעות בכנסת. כפל הכובעים הזה מעורר אי נחת בכנסת, שכן בבוקר מייעצים היועצים לסיעות ויושבים בצמתי הכרעה מרכזיים, ובערב הם משמשים נציגים של גופים מסחריים.



דוגמה לכך הוא יהודה אבידן, המשמש יועץ אסטרטגי של גופים מסחריים, וכן יועץ לסיעת ש"ס. אבידן מייצג בין היתר את חברת שילוט החוצות נור, והיה בין מנסחי ההסכם בין חברות השילוט למועצת חכמי ש"ס, שבו התחייבו החברות כי שלטי החוצות יהיו מצונזרים. בזכות הסכם זה תמכה ש"ס בחוק להחזרת שלטי החוצות לנתיבי איילון. בתחילת השבוע השתתף אבידן עם לוביסטים נוספים בפגישה שנערכה בתל אביב לגבי הצעת החוק שהגיש ח"כ יורם מרציאנו (עבודה), המבקשת להחזיר את שילוט החוצות לנתיבי איילון.



אבידן אמר בתגובה: "אני לא לוביסט אלא יועץ אסטרטגי ויועץ של סיעת ש"ס. הודעתי לכולם שאני לא עושה שום עבודת לובינג בכנסת, ולכן הפסדתי ארבעה לקוחות. הפנמתי את החוק, והחלטתי לפעול לפי אמות מידה מחמירות. ואולם לפי החוק, מחוץ לכנסת אני יכול לקיים פגישות עם ח"כים ויכול לעבוד מול משרדי הממשלה. איני מקבל לקוחות לייצוג מול משרדי התעשייה והתקשורת, שבראשם עומדים נציגים מש"ס".



לדברי אבידן, הוא משתתף בישיבות של הנהלת הקואליציה שבהן דנים בחוקים המעסיקים את ש"ס, אך לא בכאלה שבהן דנים בחוקים הנוגעים ללקוחותיו.



אבידן הדגיש כי הוא אינו היחיד החובש שני כובעים. "אין הבדל ביני לבין יועצים אסטרגיים למפלגות שמייצגים גם ללקוחות עסקיים, כמו אייל ארד וליאור חורב שעובדים בקדימה, או טל זילברשטיין המשמש יועץ לראש הממשלה אהוד אולמרט".



בכנסת אמרו כי המקרה של אבידן שונה מהמקרים של ארד, חורב וזילברשטיין, משום שהוא מגיע לכנסת פעמיים בשבוע בקביעות, ולמשך שעות רבות, משתתף בישיבות של הנהלת הקואליציה ובישיבות של ש"ס והוא דמות משפיעה מאוד במשכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully