וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאריות מפרשת רמדיה: עיכוב המזון בנמלים עלול להחמיר

רוני לינדר-גנץ

11.7.2008 / 11:34

לטענת משרד הבריאות - משרד המשפטים מעכב הכנת תזכיר שנועד להגן על עובדי ציבור שפעלו בתום לב בעקבות פרשת רמדיה



הקטסטרופה של עיכוב המזון בנמלים עלולה להתחדש - כך אמרו בכירים במשרד הבריאות. הבכירים מאשימים את משרד המשפטים בעיכוב בביצוע החלטת ממשלה, שהתקבלה לפני שבועיים, לקדם חקיקה לפתרון הבעיה.



לפי החלטת הממשלה, הוטל על משרד המשפטים להכין בהקדם, בסיוע משרד הבריאות, תזכיר חוק להגנה על עובד ציבור שפעל בתום לב וללא כוונת זדון במילוי תפקידו, מפני העמדה לדין פלילי. במקביל, הנחתה הממשלה את שר הבריאות, יעקב בן יזרי, לפעול למניעת עיכובים בשחרור מזון מהנמלים, בין השאר, באמצעות מתן סמכות למנהלים בכירים במשרד לשחרר משלוחים בהליך מזורז, גם אם הדבר נעשה תוך סטייה מנהלים של משרד הבריאות - בכפוף לשיקול דעת מקצועי.



אלא שלדברי המשנה למשרד הבריאות, ד"ר בעז לב, במשרד המשפטים מתמהמהים: "המטלה שהטיל ראש הממשלה על משרד המשפטים לא מבוצעת, למיטב ידיעתנו, ואנו חוששים שהעיכוב יחזיר את המצב בנמלים לקדמותו. השחרורים נעשים כיום על תנאי, מכיוון שאני ועוד כמה בכירים במשרד לקחנו על עצמנו את כל האחריות והורינו לפקחים להפעיל את שיקול דעתם. נכון להיום, הם עושים זאת תחת המטריה שלנו, אבל אף אחד לא מבטיח שלמטריה הזאת יש תוקף חוקי אמיתי. זהו פתרון מוגבל וזמני שניתן לחודש, כדי שבזמן שעוסקים בחקיקה יינתן פתרון אמיתי לעבודת הפקחים, והעבודה בנמלים לא תיעצר".



יבואני מזון מתלוננים כי למרות ההתקדמות בשחרור מוצרי מזון מתחנות ההסגר בנמלים, עדיין קיימים עיכובים ופיגורים. מבדיקת איגוד לשכות המסחר עולה כי בתחנת ההסגר באשדוד קיים פיגור של כשבועיים בשחרור מכולות המזון, וצפוי שעד סוף החודש הסחורות ישוחררו, ובתחנת ההסגר בחיפה קיים פיגור של שבועיים וחצי. "הפקחים בתחנות ההסגר עדיין מהוססים בפעולותיהם, מאחר שעוד לא הוסדר החוק שיעניק להם חיסיון במסגרת תפקידם", אומרים באיגוד לשכות המסחר.



"אנחנו נאלצים להתרפס, להתחנן ולבכות על כל מכולה - ורק כשאיימנו שנשליך מכולה של 25 טונה שמרים במגרש החנייה של משרד הבריאות, זה שיכנע אותם לקדם קצת את העניין", אומר עופר שורק, מנהל השיווק של חברת סורפול, יבואנית של חומרי גלם לתעשיית המזון ויבואנית של 30% מהשמרים בישראל.



"בעבר, כל מכולה שייבאנו שוחררה בתוך יומיים עד חמישה ימים", הוסיף שורק. "עכשיו זה לוקח שלושה שבועות במקרה הטוב. מהיום הראשון אני סופג עלויות היסטריות על תשלום לנמל, לחברת הספנות ולדמי קירור. אני לא יכול לספוג את כל זה, וגם לא אסם ושטראוס, ולכן אנו נאלצים לייקר את המוצרים ב-10%-20% לקילו, וזה מעבר לזינוק ההיסטרי במחירים של חומרי הגלם החקלאיים בעולם כתוצאה מהמשבר העולמי בתחום המזון - ב-100%-150%. לקחת משבר אינפלציוני חריג במדינה ולהחריף אותו בעלויות מחירים בסדרי גודל של 10%-25% - זה טירוף".



משרד המשפטים מסר בתגובה: "אנו עושים כל מאמץ כדי לגבש את תזכיר החוק בזמן הקרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully