וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינדימאק לא יהיה האחרון שיקרוס

דפנה מאור

13.7.2008 / 11:32

מאות חברות שעסקו במתן הלוואות לדיור התמוטטו ונסגרו בשנה האחרונה. כמעט שאין מוסד פיננסי בעולם שלא נפגע בגל ההדף

סופם של משברים להסתיים, והאטה או נסיגה כלכלית נהפכת בסופו של דבר לצמיחה. ואולם מגזר הבנקאות בארה"ב עשוי לצאת מהמשבר הנוכחי שונה לחלוטין. נפילתו של בנק אינדימאק, מבנקי המשכנתאות הגדולים בארה"ב, היא הקריסה השנייה בגודלה במונחי שווי נכסים של בנק אמריקאי לחיסכון והלוואות (S&L) - בניגוד לבית השקעות כמו בר סטרנס, שאינו נחשב לבנק.

הנסיבות שבהן התמוטט אינדימאק מוזרות מעט. מכתב ששלח הסנאטור צ'רלס שומר למפקח על הבנקים בארה"ב המפקח על בנקי החיסכון (OTS), המטיל ספק בנזילות הבנק, עורר פאניקה בקרב הלקוחות, שמשכו פקדונות בסכום של 1.3 מיליארד בתוך 11 יום.

המפקח על הבנקים ג'ון רייך קבע כי אין לדעת אם המכתב היה הזרז שהפיל את הבנק. "אינדימאק היה מוסד בקשיים. הוא נסגר בגלל קשיי נזילות", אמר רייך. האם עוד בנקים ייפלו בעקבות אינדימאק? האם לתפיסתו על ידי הממשל הפדרלי תהיה השפעה מדבקת, ובקרוב תיראה הסתערות של לקוחות על בנקים נוספים?

אינדימאק היה, פחות או יותר, בחוד החנית של שוק המשכנתאות האמריקאי. הבנק הוקם ב-95' על ידי קאנטריווייד פייננשל, חברת המשכנתאות הגדולה בארה"ב (שנקלעה לקשיים ונמכרה לבנק אוף אמריקה במחיר חיסול), והתמחה בהלוואות ג'מבו של 400 אלף דולר ומעלה.

אינדימאק אמנם לא התמחה במשכנתאות סאבפריים, ללווים בעייתיים, ואולם ב-97' התנתק אינדימאק מקאנטריווייד על רקע נסיקת שוק הדיור. כדי להרחיב את עסקיו, פנה לשוק שנקרא משכנתאות A-Alt - משהו שבין סאבפריים לפריים. הלוואות אלה נודעו לשמצה בשנה האחרונה, מפני שנתנו זכאות ללווים ללא יכולת להחזיר את החובות, והתלווה אליהן זיוף מסמכים נרחב. עם אובדן היכולת של הלווים להחזיר את חובותיהם, החל אינדימאק לדעוך במהירות, עד שהגיע לכשל מוחלט בסוף השבוע.

התשובה לשאלה אם עוד בנקים ייפלו היא כן. לא כל שכן, אלא גם חברות המשכנתאות הקטנות שפרחו בתקופת השיא של שוק הדיור. למעשה, במקרה שעובדה זו חמקה מעיני הציבור, מאות חברות שעסקו במתן הלוואות לדיור התמוטטו ונסגרו בשנה האחרונה. כמעט ואין מוסד פיננסי בעולם שלא נפגע בגל ההדף. ואולם אם הרשויות יפעלו כפי שפעלו במקרה בר סטרנס, פאני מיי ופרדי מאק, וירגיעו את השווקים - קרוב לוודאי שלא תהיה קריסה רחבת היקף כמו במשבר בנקי החיסכון וההלוואות בשנות ה-80.

אין ספק, עם זאת, שכאשר האבק ישכך, עסקי הבנקים ייראו שונים למדי משהיו קודם לכן - גם בגלל העונש שחלק להם השוק על קלות הראש שבה הלוו כספים, וגם בגלל תגובת נגד של הרגולטורים, שהתעוררו בעמדת השמירה שלהם וגילו שהגדר שלהם נפרצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully