וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע נפלו מניות לאומי ודיסקונט?

שרון שפורר

13.7.2008 / 8:41

דיסקונט השקיע 9 מיליארד שקל ולאומי 3.4 מיליארד שקל באג"ח של הבנקים האמריקאים פאני מיי ופרדי מאק הנמצאים על סף קריסה

החששות לגורלן של פרדי מאק ופאני מיי, שתי ענקיות המשכנתאות הפדרליות האמריקאיות, עשו שמות במניות בנק לאומי ובנק דיסקונט בשבוע שעבר. מניית דיסקונט נחתכה ב-12% ומניית לאומי איבדה 10% ממחירה, כאשר המשקיעים חוששים ממחיקות בעקבות ירידות ערך בהשקעות הגדולות של דיסקונט ולאומי באג"ח מגובי משכנתאות של סוכנויות אלה. הנוסטרו של דיסקונט כולל השקעה של כ-9 מיליארד שקל באג"ח מסוג זה - קרוב ל-100% מהונו העצמי של הבנק, ולאומי מושקע בהיקף של 3.4 מיליארד שקל באג"ח אלה - כמעט חמישית מהונו העצמי של הבנק.

חששות אלה של המשקיעים נבעו מהערכות של בכירים בכלכלה האמריקאית, לפיהן פרדי מאק ופאני מיי ניצבות על סף קריסה. במערכת הבנקאות ניסו בסוף השבוע להרגיע את החששות. גורמים בבנקים הגדולים אמרו: אין סיכוי שהבנק הפדרלי לא יחלץ את פרדי מאק ופאני מיי - אחרת כל הכלכלה האמריקאית תקרוס. טיעון זה קיבל חיזוק גם מבכירים בבנק הפדרלי, שהתבטאו בדרך דומה, ובוודאי שקיבל חיזוק אתמול עם השתלטות הבנק הפדרלי בארה"ב על בנק המשכנתאות אינדימאק שנקלע לקשיי נזילות.

ואולם חשוב לזכור כי מדובר בטיעון שאינו ברור מאליו - והראיה לכך היא פתיחת המרווחים באג"ח של פרדי מאק ופאני מיי, כלומר עליית התשואות אל מול התשואות על האג"ח הממשלתיות בארה"ב. המרווחים באג"ח אלה זינקו בשבועות האחרונים מ-0.4% ל0.8%. המשמעות היא שהשוק מטיל ספק בחילוץ של הבנק הפדרלי - המחירים יורדים והתשואות עולות. עדיין אין מדובר בתשואות שמעידות על הסערה המתחוללת בפרדי מאק ופאני מיי, והמצב רחוק מהתשואות שאיפיינו את האג"ח שלהן בחודש מארס, ואולם עדיין מדובר בפתיחת מרווחים. עם זאת, ביום שישי האחרון המרווחים הצטמצמו לכ-0.6%, בעקבות התבטאויות של בכירים בפדרל רזרב על כך שלא ייתנו לסוכנויות הפדרליות ליפול.

פתיחת המרווחים מעידה על הסיכון שבהשקעה באג"ח של פרדי ופאני. לפני כמה חודשים אילץ המפקח על הבנקים רוני חזקיהו את בנק הפועלים למכור את תיק האג"ח מגובה המשכנתאות (של בנקים פרטיים ולא של סוכנויות פדרליות), לאחר שדרש מהבנק לשקלל מחדש את ההון שהוא מקצה בגין הנכסים המסוכנים.

מקורבים לפיקוח על הבנקים אמרו אתמול ל-TheMarker כי אם המרווחים באג"ח של פאני מיי ופרדי מאק ייפתחו משמעותית, כלומר תהיה באג"ח נפילה משמעותית, והתשואות יעלו - הם ישקלו את צעדיהם גם לגבי התיק של דיסקונט ושל לאומי.

פאני מיי ופרדי מאק הן חברות המתווכות בין הצרכנים לבין מערכות הבנקאות בארה"ב, לשם עידוד בעלות על בתים בארה"ב. החברות מקבלות סובסידיה עקיפה מכיוון שהשוק מעניק למניותיהן פרמיה, ובנקים שמלווים להן כסף עושים זאת בעלויות מימון נמוכות יותר - בהנחה שבמקרה של קשיים פיננסיים, ממשלת ארה"ב תיחלץ לעזרתן של השתיים ותמנע התמוטטות.

מניותיהן של פאני ופרדי נפלו בחדות בסוף השבוע במסחר בוול סטריט, לאחר ש"ניו יורק טיימס" דיווח כי בכירים בממשל שוקלים להלאים את שתי החברות בעקבות הפסדי הענק שרשמו במהלך משבר האשראי. מניית פאני מיי צנחה ב-23% ומניית פרדי מאק נפלה ב-4% ביום שישי, לאחר שקרסו ביותר מ-40% במסחר.

ביום שישי דיווח "ניו יורק טיימס" כי בכירים בממשל בוש שוקלים להלאים את אחת משתי ענקיות המשכנתאות או את שתיהן, במקרה של המשך ההרעה במצבן. לדברי מקורות המעורבים בתוכנית, במקרה של הלאמת החברות ייהפכו מניותיהן לכמעט חסרות ערך.

עוד דיווח העיתון כי הממשל שוקל לקדם חקיקה, שתקבע ערבות ממשלתית לכל הנכסים בתיקי המשכנתאות של פאני ופרדי וני"ע מגובי משכנתאות שבבעלותן. נכסים אלה מסתכמים ב-5 טריליון דולר - כמעט מחצית משוק המשכנתאות בארה"ב. עם זאת, גורמים בממשל הדגישו כי לא צפוי מהלך כלשהו באופן מיידי, וכי מצבן של שתי החברות אינו מוגדר כמשבר.

אלון גלזר מלידר שוקי הון אמר אתמול: "רוב הסיכויים שאם פרדי ופאני ייכנסו לבעיות אמיתיות ולגירעון - ממשלת ארה"ב תערוב לאג"חים, או לפחות לחלקם הגדול. הנכסים שעומדים מאחורי האג"חים האלו הם נכסים באיכות טובה - לווי המשכנתאות הם עדיין לווי פריים איכותיים, שהחשש לגביהם נמוך משמעותית מהחשש ללווי הסאבפריים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully