וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילן פדלון: "יש לוואלה שופס בעיה בסטיגמה"

מעיין כהן

13.7.2008 / 11:41

אתר הסחר המקוון הגדול בישראל, וואלה שופס, חוגג שמונה שנים עם הכנסה מוערכת של 450 מיליון שקל ב-2008 ■ אבל המנכ"ל אילן פדלון לא מרוצה: מרווחי הרווח נמוכים, תדמית המכירות באינטרנט עדיין גרועה ו"מנסים להשחיר את פנינו בתביעה קנטרנית" על הונאה במכירות הפו

"וואלה שופס נמצאת בין המקום הרביעי לשישי בין רשתות החשמל מבחינת היקף מכירות", מציין פדלון. "בשוק החשמל וואלה שופס היא הרשת הכי זולה עם תודעת השירות הכי גבוהה שיש. המחירים שלנו הרבה יותר זולים".



אז למה אתם לא הרשת המובילה בשוק החשמל הכללי?



"שאלה טובה. יש כמה חסמים. אנחנו מחנכים שוק, וקיימת תחרות קשה מצד רשתות החשמל, החנויות הפרטיות והמתחרים באינטרנט. אין לי ספק שהפערים מצטמצמים, אבל אנחנו יותר זולים".



מבחינת פדלון, גם התקשורת אשמה: "אם המשרדיה (אתר למכירת ציוד משרדי שנסגר באחרונה, מ"כ) פשטה את הרגל - מיד תהיה כותרת בעיתון. לעומת זאת, אם 'משה חשמל' סוגר את החנות, אף אחד לא יוצא בכותרות. מכיוון שגם אנחנו וגם המשרדיה פועלים באינטרנט, משווים אותנו אליהם, וזה יוצר לנו בעיה. וואלה שופס חזקה באמינות ובשירות, ובזה אנחנו חזקים יותר מהמתחרים שאינם ברשת".



וואלה שופס חוגגת בימים אלה שמונה שנים. האתר עלה לאוויר ב-2000, בדיוק באותו היום שבו עלה לאוויר המתחרה p1000 (בבעלות סמייל מדיה). השחקן הראשי במגרש באותם ימים היה אולסייל, ושחקנים נוספים היו פורסייל ונטאקשן.



הרעיון המקורי היה להקים קניון וירטואלי, שבו כל ספק יקים את החנות שלו, ויהיה אחראי על המדפים ועל התוצרת שלו. "מהר מאוד הבנו שלקונצפט הזה אין זכות קיום", אומר פדלון, "ונהפכנו להיות אתר מסחר לכל דבר. התחלנו כמתווכים, ואז הבנו שצריך לקחת אחריות מלאה, וכשהספק פושט רגל זו בעיה שלנו ולא של הלקוח. לכן יצאנו באמנת שירות".



פדלון הוא אחד השותפים בחברת סייפרטק (עם שי ליבנת ואמיר אדלר), שהיא גלגול של קומרסמיינד, מפתחת פתרונות לסחר אלקטרוני, שנסגרה ב-2002 עם התפוצצות הבועה. סייפרטק מחזיקה בוואלה שופס ב-50%, וב-50% הנותרים מחזיק פורטל וואלה. מאז שפרש מנהל וואלה שופס הקודם, אורי נדלר, לפני כשנה וחצי, לקח פדלון את המושכות. "אני פשוט אוהב את החברה", הוא מצהיר. "זה לא יהיה לנצח. כשאפסיק ליהנות - אלך".



מה מחזור המכירות שלכם?



"הצפי ל-2008 הוא יותר מ-450 מיליון שקל הכנסות, כולל את וואלה טורס. זה גידול של כ-15% לעומת 2007. אנחנו רווחיים כבר מ-2004, אבל הרווח הוא בהחלט לא מספיק. המרווחים הם נמוכים. מצד אחד זה נותן הטבה ללקוח, מצד שני זה נמוך מדי. אנחנו נמצאים בין הרשת הרביעית לשישית מבחינת גודל, אבל אנחנו לא נהנים מהמרווחים הלגיטימיים לגודל שלנו. זו בעיה של כל אתרי הסחר".



מה נתח השוק של וואלה שופס?







"אין מספרים מדויקים. יש הרבה גופים קטנים שמוכרים באינטרנט, וקשה מאוד לכמת את זה, כי גם הם נחשבים סחר אלקטרוני לכל דבר ועניין. לכן אני לא אוהב לדבר על מכירות באינטרנט. אין שוק נפרד, הכל מעורבב. ועדיין, בשוק החשמל אנחנו לא מספיק גדולים. הפוטנציאל הרבה יותר גבוה. אני מאמין שהרבה יותר קל וידידותי לקנות באינטרנט. מי שנחשף לתהליך ממשיך, אך הבעיה שלא כולם נחשפו".



אז מה עושים כדי לחשוף אותם?



"אנחנו מאמינים שהשוק מתחנך לבד. יש לי ילד בן 18, ואין מקום אחר שהוא יקנה בו".



טוב, הוא "הבן של".



"לאו דווקא. זה דור שלם שגדל על האינטרנט, וזה תהליך שקורה באופן טבעי. אנחנו מתמודדים עם סטיגמות על האינטרנט, לכן אנחנו משקיעים את מרב מרצנו באמינות ובשירות. כל אחד יכול להציג מוצר באינטרנט, להציע אותו למכירה - ולא לספק את הסחורה. במקרה כזה מי שנפגע לא יגיד 'קניתי אצל זה וזה', אלא 'קניתי באינטרנט'. לעומת זאת, מי שנעקץ אצל 'משה חשמל', לא יחשוב אוטומטית שגם שקם אלקטריק תעקוץ אותו. בזה אנחנו נלחמים.



"יש חשש גם להביא את מספר כרטיס האשראי באינטרנט, אבל בזה שכרטיס האשראי נמצא אצלנו ולא אצל הספק אנחנו מתחייבים להגן על הכרטיס, ובעבור הלקוח זו תחנה סופית. זה נותן לו שקט נפשי. הכרטיס אשראי נעצר אצלנו, לא עובר לאף מקום אחר, והוא מחויב רק כאשר הלקוח קיבל את המוצר".



"תביעה קנטרנית"



בספטמבר 2007 הוגשה בקשה לתביעה יצוגית נגד כמה אתרי סחר אלקטרוני, ובהם וואלה שופס, בטענה להונאה בתחום המכירות הפומביות. לטענת התובעים, האתרים העלו באופן מלאכותי את מחירי הזכייה במוצרים, באמצעות הפעלת משתתפים פיקטיווים, כדי למנוע מהמשתתפים זכייה במוצרים במחירים שנחשבים נמוכים מדי.



"התביעה קנטרנית, ובאה להשחיר את פני הסחר האלקטרוני", זועף פדלון. "וואלה שופס דגלה מתחילת הדרך בשקיפות ובאמינות".



אתה רומז שרשתות מתחרות שאינן באינטרנט עומדות מאחורי התביעה?



"את אמרת".



וואלה שופס החליפה את מודל המכירה הפומבית במודל המכירה הישירה, שמאפשר לרוכשים להציע עד חמש הצעות מחיר על מוצר שמחירו אינו גלוי. הרוכש קובע את המחיר ואת מספר התשלומים שהוא מוכן לשלם. כאשר המחיר שהציע הרוכש תואם את המחיר שבו היצרן מוכן למכור, מתבצעת העסקה. לדברי פדלון, "הלקוח בודק כמה המוצר עולה, ומוריד מהמחיר 10%. אני מאמין שהמכירה הפומבית היתה גימיק נחמד, היא טובה לקהל מסוים, ואני שמח שמכירה ישירה פותחת ערוצים חדשים".



אבל תיאורטית, הלקוח יכול לרכוש את המוצר במחיר זול יותר מההצעה שהתקבלה.







"נכון שיכול להיות שהלקוח לא מיצה את המחיר המינימלי, אבל מניסיון, הסטייה היא 3%".



מה מדיניות הביטולים שלכם?



"לקוח יכול לבטל את העסקה עד 14 יום, וגם להחזיר את המוצר. שיעור ההחזרים נמוך מאוד. יש ביטולים שמתרחשים בדרך כלל יום למחרת הקנייה. קורה שקונים ולא מקבלים אישור מהאשה. הפרדוקס בתביעה הייצוגית הוא שהמוטיב העיקרי מתבסס על כך שיש כמות ביטולים גדולה, ולכן יש חשד להתערבות. ואולם מסתבר שבמכירה האישית כמות הביטולים גדולה יותר. זאת משום שהלקוחות באינטרנט קונים מהר וגם מבטלים מהר. מספר הביטולים באינטרנט גבוה יותר מאשר בחנויות, בוודאות".



"נענע שופס עצמאית"



במארס הודיעה נענע 10 על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם וואלה שופס, שלפיו תפעיל וואלה שופס את אזור הסחר האלקטרוני בנענע 10, הפועל בשנים האחרונות תחת המותג נענע שופס. מנכ"ל נענע 10, זאב חספר, הסביר אז את המהלך בכך שנענע 10 מעדיפה להתמקד ביצירת תוכן והכפלת מספר הגולשים שלה.



"הכוונה היא לרענן ולנהל בצורה טובה יותר את נענע שופס, כאשר הצלחת המיזם תלויה בהצלחת שיתוף הפעולה", אומר פדלון. "אנחנו מאמינים שלנענע 10 כפורטל יש פוטנציאל גדול, ואנחנו יכולים לעשות פה ביצועים יפים. זה כמו לפתוח עוד חנות".



לפורטל וואלה, המתחרה של נענע 10, לא היתה בעיה עם זה?



"הם שותפים מלאים בקבלת ההחלטה, ונתנו את ברכת הדרך".



איך יפעלו שתי החברות?



"נענע שופס תהיה יחידה עצמאית. לשני האתרים יהיה אותו שירות לקוחות, אבל כל זירת סחר תהיה בפני עצמה. לא יהיה ערבוב. אלה יהיו שתי פלטפורמות נפרדות עם מחירים נפרדים".



שיתוף הפעולה הזה לא יהיה לטובת הלקוח, משום שהוא ישווה מחירים בין וואלה שופס לנענע שופס, ולא יידע שהוא בעצם נמצא באותה חברה.



"יהיו מבצעים שונים וייחודים לכל אתר, והניהול נפרד לגמרי. זה לא יהיה אתר מראה. מבחינת הלקוח הוא גולש בשני אתרים מתחרים".



"לא הכל מצליח"



וואלה שופס הכריזה במארס 2006 על שני פרויקטים שאפתניים: האחד, בשם וואלה Bay, היה אמור להיות זירת מסחר מקוונת דוגמת eBay. השני, וואלה Pay, נועד להיות אמצעי תשלום מקוון בטוח, המאפשר לקונים לשלם באמצעות כרטיס אשראי בלי לחשוף בפני המוכרים את פרטי הכרטיס. כמעט שנתיים וחצי אחרי, ולמעשה עוד הרבה קודם, לפחות את וואלה Bay אפשר להכתיר ככישלון חרוץ.



בוא נדבר על וואלה Bay.



"חייבים?"



יד2 קילקל לכם את התוכניות?



"לא תיכננו להיות לוח, אלא זירת מסחר שדומה ל-eBay. כנראה שהקמנו אותה כמה שנים מוקדם מדי, כי זה חינוך שוק אמיתי. יש הבדל בין לשים מודעה, לבין לתת 'בידים' (הצעות) על מוצר. זה עולם אחר לחלוטין. יש לזה הרבה יתרונות, אבל זה דורש רמת מורכבות גדולה יותר מאשר בלוח מודעות רגיל, ועדיין לא הצלחנו לפצח את השיטה".



לדברי פדלון, גודל השוק גם הכשיל את הפרויקט: "יש פה קונפליקט בין וואלה שופס לוואלה Bay. גם ב-eBay, 80% מהמוצרים חדשים, ובישראל שוק המשומשים הוא קטן. בוואלה שופס יש מדיניות אחריות מלאה, ובוואלה Bay אין, זו זירה פתוחה. כשהגולש מחפש מוצר חדש הוא מתמקד בוואלה שופס, וכמעט לא מגיע לוואלה Bay. אבל לא הכל מצליח בחיים, אחרת היה משעמם".



תמשיכו להפעיל את זה?



"כן".



ומה בקשר לוואלה Pay?"



"זה כבר סיפור הצלחה. היא קמה בעקבות וואלה Bay, והיא תשמש כמטבע ואמצעי תשלום. זה ייכנס גם לנענע שופס. המתחרים העיקריים שלנו לא יסכימו להשתמש בזה, זה ברור, אבל יש הרבה שחקנים קטנים שמשתמשים באפליקציה, ואנחנו מניחים שהאפליקציות הבאות יהיו טובות יותר".



מי המתחרה העיקרי שלך?



"p1000, שחברו ל-ynet, וגם ynet שופס. אני שמח ש-ynet החליטו להיכנס לתחום, זה מצביע על כך שיש להם עתיד".



כניסתם לתחום מאיימת עליך?



"אני חושב שזה רק מבורך. החיבור בין p1000 זה צעד טוב, הם קיבלו עוד במה, וככל ששוק הסחר האלקטרוני יגדל מצבנו רק ייטב. אני רק מצפה מ-ynet שייקחו אחריות על הלקוח הסופי. אם לקוח קונה ב-ynet ומקבל שירות גרוע, זה גרוע לי. יש לנו בעיה בסטיגמה, וזו בעיה שמשותפת לכולם. אני מנסה לבדל את וואלה שופס מאחרים, שיגידו שזה כמו אמזון בחו"ל, ולא יספרו אותנו עם כולם".



כמה אתם משקיעים בפרסום?



"יותר מדי".



-



קבוצת הארץ היא מבעלי השליטה בוואלה


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully