וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

19 שנים לאחר האיסור העולמי על סחר בשנהב: סין מבקשת אישור לייבוא חוקי של שנהב

נמרוד הלפרן

13.7.2008 / 16:11

ארגוני להגנת חיות בר: "אישור הבקשה יעמיד הפילים בסכנת הכחדה"

המדינות החתומות על האמנה הבינלאומית על מסחר בזנים בסכנת הכחדה (CITES) צפויות להתכנס ביום שלישי בשווייץ כדי לדון בבקשת סין לקבל מעמד של "קונה מורשה" במסגרת מכרז של שנהב של פילים אפריקאים.



איסור שהוטל על ציד פילים לצורכי שנהב בשנת 1989 הצליח לבלום את הירידה באוכלוסיית הפילים באפריקה. זאת לאחר שמספר הפילים ביבשת צנח מ-1.3 מיליון בשנת 1980 ל-625 אלף בשנת 1989.



האיסור על ציד פילים לשנהב היה אמור להיות כלל עולמי, אולם בשנת 1997 החליטו המדינות החתומות על CITES לפטור ארבע מדינות אפריקאיות - נמיביה, דרום אפריקה, זימבבואה ובוצואנה - מהאיסור על סחר בשנהב. זאת על רקע התייצבות ואף גידול באוכלוסיות הפילים במדינות אלו, ובתנאי שהמסחר יהיה רק בשנהב של פילים שמתו מוות טבעי או נורו כדי להגן על חיי אדם. את המהלך הוביל נשיא זימבבואה, רוברט מוגאבה.



בעקבות ההחלטה על הפטור, אישרה CITES בשנת 1999 לארבע המדינות לערוך מכרז למכירת קרוב ל-50 טון של שנהב. עם זאת, המכרז היה פתוח רק בפני מדינות שבהן היתה רמה שהוגדרה כנאותה של אכיפה על סחר בלתי חוקי בשנהב. יפאן היתה המדינה היחידה שזכתה אז במעמד של "קונה מורשה".



עם זאת, כעת מבקשות ארבע המדינות האפריקאיות לערוך מכרז נוסף למכירת 108 טון של שנהב. סין אשר התמודדותה במכרז הקודם נפסלה, מבקשת לזכות במעמד של "קונה מורשה" בטענה כי הידקה את הפיקוח על מסחר בלתי חוקי בשנהב בתחומה. לפי ההערכות, צפויות שתי הבקשות לקבל את אישור CITES.



עם זאת, מומחים לשימור חיות בר וארגוני איכות סביבה טוענים כי סחר חוקי בניבי פילים ובמוצרים עשויים שנהב, מעודד ציד וסחר בלתי חוקי. "מדובר בחזרה לימים הרעים שבהם פילים נורו עד כדי סכנת הכחדה", אמר אלן תורנטון מארגון איכות הסביבה Environmental Investigation Agency. עוד הזהיר כי אישור לסין להתמודד במכרז לצד יפאן צפוי להזניק את הביקוש, שכן מדובר במדינה שאוכלוסייתה גדולה פי עשרה מזו של יפאן.



"במדינה עם אוכלוסייה של 1.3 מיליארד בני אדם, ביקוש לשנהב מצד חלקיק אחוז של האוכלוסיה עלול להיות הרסני", אמר תורנטון. "במידה שתקבל סין אישור ליבוא חוקי, הדבר יספק כיסוי נרחב לסחר בלתי חוקי בשנהב".



"גם היום, ברחבי מרכז אפריקה, אוכלוסיות פילים נהרסות במדינות כמו צ'אד, קונגו והרפובליקה של מרכז אפריקה כדי לספק ביקוש בלתי חוקי מצד מדינות כמו סין. לפי ההערכות הנוכחיות, מדי שנה נורים למוות 23 אלף פילים באפריקה על ידי ציידים בלתי חוקיים. אם סין תהפוך לשותפת סחר חוקית, המספרים האלה צפויים לנסוק", הוסיף תורנטון.



ארגון EIA חשף בסוף השבוע מסמכים פנימיים של ממשלת סין, לפיהם במהלך 12 השנים האחרונות נעלמו לא פחות מ-121 טון שנהב - כמות שוות ערך לניבים של 11 אלף פילים - ממלאי השנהב הממשלתי של סין.



בשנה שעברה פירסם EIA דו"ח מפורט העוסק בכישלון רשויות החוק בסין לפעול נגד יבוא בלתי חוקי של שנהב למדינה. "אין כל ראיות לכך שממשלת סין נקטה בצעדים יעילים נגד ארגוני פשע שעומדים מאחורי יבוא בלתי חוקי של שנהב למדינה", ציין תורנטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully