וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשלומי שוחד לא יוכרו כהוצאה לצרכי מס

טל לוי

13.7.2008 / 16:14

ה-OECD דרש ושר האוצר רוני בר-און הגיש לוועדת השרים לענייני חקיקה טיוטה לתיקון פקודת מס הכנסה. עד כה הופיע האיסור רק בקובץ הפרשנות לפקודת המס

שר האוצר רוני בר-און, הגיש לוועדת השרים לענייני חקיקה טיוטת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה, הקובעת בצורה מפורשת כי תשלומים המהווים עבירה לפי כל דין, לא יהוו הוצאה המוכרת לצרכי מס. כפועל יוצא מקביעה זו, תשלום שוחד לפקידי ציבור במדינות זרות לא יוכר כהוצאה לצורכי מס.

מאז ומתמיד מתן שוחד נחשבה לעבירה, וכמובן שמס הכנסה לא הכיר בהוצאה הזו לצרכי מס. אולם עד כה הופיע האיסור רק בקובץ הפרשנות לפקודת מס הכנסה (פרשנות לסעיף 17), שם כתוב כי תשלומים הכרוכים בעונשין לא יותרו לניכוי.

ארגון ה-OECD (ארגון העל הכלכלי המאגד בתוכו את 30 המדינות המפותחות בעולם מבחינה כלכלית) אליו מעוניינת ישראל להצטרף, דורש שהאיסור יופיע באופן מפורש בחוק ולא כהנחיה בלבד. הצעת החוק החדשה אינה מחדשת דבר מבחינה מעשית, אך היא מעלה את האיסור לדרגת חקיקה, שאותה אמורה הממשלה לאשר. מי שאחראי לבדיקת הניירת המוגשת למס הכנסה היה, ונותר, פקיד השומה שלא יאשר החזרי מס על תשלומים אסורים.

ההבהרה שתוצע קובעת שתשלום בכסף, או שווה כסף, אשר יש יסוד סביר להניח שהוא מהווה עבירה לפי כל דין, אין להתירו בניכוי מההכנסה. כלומר תשלומים המהווים עבירה לא יוכרו כהוצאות בייצור הכנסה. כהשלמה לתיקון זה, בימים אלה דנה הכנסת בהצעת החוק לתיקון חוק העונשין על פיה מתן שוחד לעובד ציבור במדינה זרה בהקשר של עסקאות בינלאומיות ייחשב כעבירה על חוק העונשין.

בר-און הדגיש כי תיקון החקיקה יאפשר למדינת ישראל לחתום על אמנה למניעת מתן שוחד לפקידי ציבור זרים בעסקאות בינלאומיות, ויצרפה למדינות שמתחייבות לפעול למיגור השחיתות. שר האוצר ציין עוד, כי בכוונת מדינת ישראל לאשרר גם את אמנת האו"ם נגד שחיתות, העוסקת אף היא במיגור השחיתות ואיסור התרת תשלומי שוחד כהוצאה בייצור הכנסה.

לפני כחודש הכריע שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, כי אין להכיר כהוצאה למס הוצאות שהוציאה חברה לתשלומי שוחד בחו"ל. פסק הדין ("פס"ד הידרולה") אשרר את קביעת בית המשפט המחוזי שפסק בצורה דומה.

  • עוד באותו נושא:
  • בר-און
  • oecd

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully