וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מני מזוז: "החומרה של מעשה שחיתות חורגת הרבה מהחומרה של תחום פלילי"

ליאור דטל

13.7.2008 / 21:35

היועץ המשפטי לממשלה: לא מתכוון להמליץ לאולמרט להכריז על נבצרות

"בתחילת יוני הודעתי בתגובה לנושא הנבצרות שאמנם השאלה האם ראש הממשלה בנסיבות הנוכחיות, עם הצטברות כל החקירות נגדו, יכול להמשיך בכהונתו היא בוודאי שאלה לגיטימית בהיבט של אמון הציבור בהחלטות ראש הממשלה ואין בהיבט הפונקציונלי, האם הוא יכול להקדיש את זמנו ומרצו לתפקיד כל כך קשה. עם זאת, לדעתי השאלה הזו היא שאלה שמונחת לפתחו של ראש הממשלה ולפתחה של המערכת הציבורית והפוליטית על כל מרכיביה. לפחות בשלב זה, זאת לא שאלה להכרעה משפטית, ודאי לא להכרעת של היועץ המשפטי לממשלה. זה לא מתפקידו. זה התפקיד בשלב הזה של המערכת הפוליטית. מדובר בתהליך שנמשך והגיע לשיאו בשבועות האחרונים שהשיח הציבורי הוא שיח שגם לוקח אחריות וגם מניע תהליכים ללא צורך שכל פעולה תעבור דרך היועץ המשפטי או בית המשפט. אני חושב שצריך להיות ויש איזון בין שני המרכיבים האלה, מצד אחד האחריות הסופית צריכה להיות על המערכות שבידהם הופקדה הסמכות.. ומצד שני לנו, אנחנו צריכים לעשות את תפקידנו באחריות ובאמינות האפשרית וגם למסור מידע אמין ומדויק לציבור בדברים האלה".



מזוז התייחס לתופעת השחיתות שהולכת ומתפשטת עם חשיפת עוג ועוד פרשיות בקרב אנשים ציבור וציין כי "החומרה של מעשה שחיתות חורגת הרבה מהחומרה של תחום פלילי אחר. לשחיתות יש השלכות כלכליות נרחבות מאוד...התוצאה המיידית של תופעות שחיתות במערכות השלטון, והתחושה של הציבור הרחב שמערכות השלטון מושחתות היא אובדן אמון הציבור ברשויות, במערכת הפוליטית ובהחלטות שלה. הפגיעה באמון הציבור היא לא פראזה של משפטנים. מדובר במשהו מאוד מוחשי שמערער על עצם הלגיטימיות של השלטון ושל ההחלטות שלו ושל המשטר הדמוקרטי שבנוי על הנחת יסוד שנבחרי הציבור פועלים למען הציבור. אם הציבור חש שנבחריו פועלים למען אינטרסים זרים, נשמט הבסיס מתחת למסד העיקרי של המשטר הדמוקרטי. הפגיעה פוגעת גם בתפקוד מערכות השלטון. שלטון כזה לא מסוגל לקבל החלטות קשות ופחות מכך לבצע אותן. אני חושב שכל מי שחי במדינה הזאת ומסתכל עליה בחודשים האחרונים רואה ביטוי טוב מאוד של משמעות הפגיעה הזו באמון הציבור.



"שחיתות שלטונית פוגעת גם בלכידות החברתית ומביאה לכך שהציבור לא נותן אמון באינטרסים של השלטון. במקום שהמערכת השלטונית תשמש כגורם מלכד של כל גורמי החברה, המערכת השלטונית גורמת להתפוררות של החברה. נדמה לי שדי בהיבטים האלה כדי להבהיר מדוע כל כך חשוב להיאבק בשחיתות השלטונית, מעבר להיבט הצר של אכיפת חוק. חשוב גם לומר ששחיתות היא לא אסון טבע, לא גזירת גורל נתן לצמצם אותה לרמה של תופעה שולית וחריגה. שום חברה לא היתה נקייה לחלוטין משחיתות. השאלה היא האם השחיתות הופכת להיות למרכיב דומיננטי שזורם במחזור הדם של החברה והופך להיות למרכיב דומיננטי של מי שמוביל אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully