וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשל האמריקאי מציל את ענקיות המשכנתאות מקריסה

סוכנויות הידיעות

14.7.2008 / 7:59

הבנק הפדרלי פתח את חלון הלוואות החירום בפני פאני מיי ופרדי מאק, עקב חששות כי החברות שנקלעו לקשיי נזילות בשל הפסדי עתק יקרסו

הבנק הפדרלי ומשרד האוצר האמריקאי הכריזו היום על צעדי סיוע חסרי תקדים לענקיות המשכנתאות הממשלתיות פאני מיי ופרדי מאק, כולל רכישה של מניותיהן. ההכרזה הגיעה לאחר שמניותיהן של שתי החברות נפלו בחדות בשבוע שעבר, בעקבות חששות כי הן נקלעו לקשיי נזילות בשל הפסדי הענק שרשמו ברבעונים האחרונים ויתקשו לשרוד את משבר האשראי אם לא יחולצו.

ממשל בוש ביקש במהלך הלילה מהקונגרס לאשר חבילת הצלה חסרת תקדים לפאני מיי ולפרדי מאק, אשר במסגרתה ירכוש הממשל מניות בשתי החברות בתמורה לסיוע בסך מיליארדי דולרים. כמו כן, אמר פולסון כי הממשל יבקש מהקונגרס להגדיל את קו האשראי של פאני מיי ופרדי מאק, העומד כיום על 2.25 מיליארד דולר לכל אחת.

בהודעה נפרדת, מסר היום הבנק הפדרלי כי הוא החליט לפתוח את חלון הלוואות החירום שלו (חלון הדיסקאונט), הזמין כיום לבנקים מסחריים ולבנקי השקעות, גם לפאני מיי ופרדי מאק. מהבנק הפדרלי נמסר כי מטרת המהלך היא "להגדיל את זמינות האשראי בשוק המשכנתאות, במהלך תקופה זו של לחץ בשווקים הפיננסיים".

בכיר בבנק הפדרלי מסר כי ההחלטה לפתוח את חלון הדיסקאונט בפני פאני מיי ופרדי מאק התקבלה בעקבות לחצים של משרד האוצר, ותפוג ככל הנראה לאחר שהקונגרס יאשר את תכנית החילוץ של משרד האוצר. מספר בכירים בממשל, המכירים את התוכנית, מסרו ל"ניו יורק טיימס" כי הקונגרס יתבקש להגדיל את קווי האשראי של שתי החברות ל-300 מיליארד דולר.

"הנשיא ביקש ממני לפעול למען אישורה של התכנית באופן מיידי. פאני מיי ופרדי מאק ממלאות תפקיד מרכזי במערכת המשכנתאות למגורים, וחייבות להמשיך למלא תפקיד זה בצורתן הנוכחית, כחברות ציבוריות", אמר פולסון, שהוסיף כי "תמיכתן של פאני מיי ופרדי מאק בשוק הדיור חשובה במיוחד כיום, בשעה שאנו מנסים להתגבר על התיקון בשוק הדיור". תוכניתו של משרד האוצר האמריקאי כוללת גם בקשה מהקונגרס כי הבנק הפדרלי ימלא תפקיד כלשהו בכל מסגרת רגולטורית עתידית שתיקבע עבור פאני ופרדי.

תוכניתו של הממשל לחילוץ פאני מיי ופרדי מאק נועדה להרגיע את השווקים הפיננסיים, החוששים מפני קריסתן האפשרית של ענקית המשכנתאות המחזיקות או מעניקות ערבות למשכנתאות ולני"ע מגובים במשכנתאות בסך 5.3 טריליון דולר - כמחצית משוק המשכנתאות בארה"ב. כמו כן, בכירים בממשל מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי עיתוי ההודעה נועד לאפשר לפרדי מאק לבצע גיוס הון מתוכנן של 3 מיליארד דולר באמצעות הנפקת אג"ח לשלושה חודשים ולשישה חודשים בצורה חלקה.

חבילת ההצלה הממשלתית לפאני ופרדי מסמנת את הפעם השנייה בה מתגייס הממשל בארה"ב לעזרת מגזר הפיננסים מאז פרוץ המשבר בשוק האשראי העולמי בקיץ שעבר. זאת לאחר שבחודש במארס העמיד הבנק הפדרלי ערבויות להצלת בנק ההשקעות בר סטרנס, במטרה לעודד את רכישתו על ידי ג'יי.פי מורגן צ'ייס.

מניותיה של פאני מיי נפלו ב-45.4% בשבוע שעבר ומניותיה של פרדי מאק נפלו ב-46.5%, לאחר שה"ניו יורק טיימס" דיווח ביום שישי כי בכירים בממשל האמריקאי שוקלים תוכנית שבמסגרתה תולאם אחת משתי ענקיות המשכנתאות או שתיהן, במקרה של המשך ההרעה במצבן. ה"סאנדיי טיימס" דיווח גם הוא אתמול כי משרד האוצר האמריקאי מתכנן להזרים מימון חירום בסך 15 מיליארד דולר לשתי החברות, לאחר שהפסדי הענק שרשמו בעקבות המשבר בשוק המשכנתאות בארה"ב עוררו חששות כי הן נקלעו לקשיי נזילות ויתקשו לשרוד את משבר האשראי אם לא יחולצו.

פאני מיי רשמה הפסד של 2.51 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2008 - ההפסד הרבעוני השלישי ברציפות של חברת המשכנתאות הממשלתית הגדולה בארה"ב. החברה הודיעה מייד לאחר הדיווח כי תגייס 6 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח. פרדי מאק דיווחה גם היא על הפסד של 151 מיליון דולר ברבעון הראשון, והודיעה כי תגייס 5.5 מיליארד דולרים.

שתי החברות לא עסקו כמעט בתחום המשכנתאות ללווים בעייתיים (משכנתאות סאבפריים), אך נפגעו בכל זאת מהמשבר בשוק בעקבות הירידה במחירי הבתים והריבוי במספר העיקולים. אנליסטים של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס העריכו בשבוע שעבר כי פאני ופרדי יאלצו לגייס סכום כולל של עד 75 מיליארד דולר כדי לחזק את מאזניהן הכספיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully