וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטו של אמציה בונר, חשב עמותת ניל"י: "חוקר הטעה חשוד בפרשת הירשזון"

עמית בן-ארויה

14.7.2008 / 9:07

עו"ד מעוז, פרקליטו של בונר: "חוקר משטרה אמר לבונר שאינו זכאי להיוועץ בעו"ד לפני מסירת גרסתו



המשטרה פעלה בניגוד לחוק כשלא יידעה, לכאורה, את אחד הנאשמים בפרשת המעילה בהסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל) ועמותת נוער יהודי למען ישראל (ניל"י) על זכותו להיוועץ בעורך דין לפני החקירה - כך עולה מתמליל החקירה שהגיע לידי TheMarker.



אחת החובות הבסיסיות של חוקר משטרה היא לומר לחשוד כי זכותו להיוועץ בעורך דין (חובת היידוע). בית המשפט העליון הכיר באפשרות לפסול במקרים מסוימים הודעות של רשויות חוקרות, אם החשוד לא עודכן על זכויותיו.



אמציה בונר היה חשב עמותת ניל"י ב-98'-2004. בפרשת המעילה בהע"ל וניל"י הוא מואשם כי גנב יחד עם שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, ומנכ"ל הע"ל לשעבר, יצחק רוסו, כ-4 מיליון שקל, מתוכם 2-2.5 מיליון שקל עבור הירשזון.



לפי תמליל אחת מחקירותיו, בונר הלין שעורך הדין לא פגש אותו לפני החקירה. החוקר רס"מ אבי אלפסי השיב: "עורך הדין לא יושב בחקירה ואתה קודם צריך לתת את גרסתך לכל השאלות שיש לי לשאול בעניין הזה, ורק אחר כך תוכל להתייעץ עם עורך דין. מה לעשות? זה סדר הדברים במדינת ישראל. זה סדר הדברים בחקירה, ואמרתי שכאילו... כל דבר שאמרת לי בחדר הקודם, זה גם חלק מהגרסה שלך. אוקיי? זה מה שאני אומר". מיד לאחר מכן הסביר אלפסי, חוקר ותיק, לבונר כי כל מה שיאמר יכול לשמש ראיה נגדו.



בדיון המקדמי שנערך בבית המשפט המחוזי בתל אביב בשבוע שעבר הודיע בא-כוחו של בונר, עו"ד איתן מעוז, כי הוא שוקל לערוך משפט זוטא (דיון מקדים בנוגע לקבילות גרסאות שמסר חשוד במשטרה). "ראיתי את עדויות הנאשם, הן התחילו בכך שחובת ההזהרה לא ניתנה לו. הובהר לנאשם שהנתיב החוקי זה קודם למסור גרסה ואחר כך להתייעץ. שלושה ימים נגבו ממנו הודעות, תוך שהחוקרים אומרים לו שאין לו זכות להיוועץ בעורך דין", אמר בדיון.



אתמול הסביר מעוז: "הפגם שבגביית הודאת בונר הוא כפול: לא רק שלא הוזהר על זכותו להיוועץ בעורך דין, אלא שהוטעה בנוגע לכך שאין לו זכות לפגישה, אלא אם ימסור את גרסתו קודם לכך. זו הטעיה חמורה של נחקר והפרה של הוראות החוק".



לדברי מעוז, החוק מחייב קצין ממונה, לאחר החלטה על מעצר, להודיע לחשוד על זכותו להיפגש עם עורך דין, ואם ביקש זאת החשוד, על החוקר לאפשר את המפגש ללא דיחוי. בפועל כשסניגורים באים לפגישה עם נחקר, הם לעתים דחופות מקבלים תשובה שהנחקר נמצא בחקירה 'ואי אפשר להיפגש אתו כרגע'".



עוד מלין מעוז כי בשל חומרת העבירות, חקירת המעורבים בפרשת הירשזון היתה אמורה להיות מתועדת, בין השאר, בווידיאו - אך לא נעשה כן.



מהמטה הארצי נמסר בתגובה: "בתיק הוגש כתב אישום הנמצא בהליך משפטי, לפיכך כל טענה תידון בבתי המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully