וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית ספדיה חוזרת לחיים: רענן דינור שוב דוחף התוכנית לבנייה במערב ירושלים

צפריר רינת

14.7.2008 / 9:32

לפני כשבועיים פנה מנכ"ל משרד ראש הממשלה אל מהנדס העיר וביקש ממנו לקדם תוכניות בנייה במערב ירושלים

דינור טען במכתבו שהממשלה קבעה שכדי לחזק את ירושלים יש לבנות בה לפחות 3,000 יחידות דיור מדי שנה עד שנת 2020. על פי נתוני העירייה שהוצגו למשרד הפנים, ציין דינור, עתודות הבנייה הקיימות כיום עומדות רק על שליש ממכסה זו.



דינור ביקש ממהנדס העיר "לעשות ככל הנדרש כדי לקדם תוכניות בנייה למגורים במערב ירושלים, לרבות במתחם רכס לבן".



מתחם זה, הנמצא ממערב לשכונת גבעת משואה בעיר וליד המושבים אורה ועמינדב, הוא אחד משני מוקדי הבנייה של תוכנית ספדיה, בו היו אמורים להיבנות אלפי יחידות דיור. התוכנית, שהוכנה על ידי האדריכל משה ספדיה ומטרתה היתה הגדלת עתודות יחידות הדיור בעיר על מנת להוריד את מחירי הדיור ולעצור את ההגירה השלילית מהעיר. יחידות הדיור יועדו להיבנות על מתחם הר חרת, הסמוך למבשרת ציון וכן על רכס לבן.



הארגונים הסביבתיים, שפעלו במסגרת מה שנקרא "קואליציית ירושלים בת קיימא", ניהלו מאבק חריף נגד התוכנית. הם טענו שהיא תפגע קשות בשטחים הפתוחים הסובבים את ירושלים ותביא להחלשת מרכז העיר, מאחר שהיא תמשוך אליה אוכלוסייה חזקה.



כדי לסכל את התוכנית הכינו הגופים הסביבתיים מסמך מקיף של עתודות הקרקע בירושלים ובו טענו שיש מספיק שטחים למימוש תוכניות בנייה בחלקים אחרים של העיר.



גם על פי נתוני העירייה כיום, ישנן עתודות בנייה למגורים בהיקף של 40 אלף יחידות, הרבה יותר מהיעד שקבעה הממשלה. על רקע נתונים אלו החליט ראש העיר לא לקדם את תוכנית ספדיה וקבע שיש לשמר את השטחים הללו כריאות ירוקות. בעיריית ירושלים סירבו להגיב לתוכן מכתבו של דינור אך ציינו שראש העיר, אורי לופוליאנסקי, מתנגד לתוכנית ספדיה. להתנגדותו של ראש העיר היה משקל מכריע בהחלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לבטלה.



הדיון המחודש על הבנייה במערב ירושלים קשור ככל הנראה ללחץ המופעל על ישראל מצד ארצות הברית הדורשת שלא לבנות בשכונות כמו פסגת זאב וגילה, הנמצאות בשטחים שסופחו לישראל אחרי מלחמת ששת הימים. חלק גדול מעתודות הבנייה שאיתרו הירוקים נמצאות בתוך שכונות אלו.



החודש החליטה הוועדה לתכנון ובנייה של מחוז ירושלים לאשר להפקדה שתי תוכניות בנייה של 1,800 יחידות דיור בפרויקט הר חומה ג' ובפסגת זאב מזרח. מדובר בינתיים רק בהליך סטטוטורי, שלא הגיע עדיין לשלב של היתרי בנייה.



צפריר רינת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully