וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מבטחים: משבר האשראי חוזר לכותרות

TheMarker

14.7.2008 / 8:53

בבית ההשקעות מוסרים כי בשבוע הקרוב השוק יקבל מושג מה קורה בסקטורים מחוץ לתחום הפיננסי והנדל"ן

לאחר סגירת המסחר ביום שישי קרס בנק למשכנתאות ? אינדימאק, ונכסיו הולאמו על ידי הממשל. השוק עדיין לא תמחר את קריסתו של הבנק כיוון שזו קרתה לאחר סגירת השווקים. אפשר גם לראות את חצי הכוס המלאה בסיפור הזה בכך שהממשל שוב מוכיח כי הוא לא יאפשר קריסה מערכתית ובלית ברירה הוא יהיה שם על מנת להציל מוסדות פיננסים.

מחירו של הנפט שסירב לרדת, במקביל לסערה שהתחוללה בחברות הפיננסיות, לא עזרו לשוקי המניות לעלות. גם הדולר שנחלש ב-0.9% מול סל של שש המטבעות העיקריות לא תרם תרומה חיובית למניות. גם דבריו של ג'מס מאי, נשיא של Air Transport Association, שאמר כי חברות התעופה לא יכולות לשרוד כאשר חבית נפט עולה 140 , לא עזרו במיוחד. למרות כל האמור לעיל, דווקא קרו כמה דברים חיוביים בשבוע שעבר. אז לפני שנפרט מיהן בדיוק פאני ופרדי ולמה זה חשוב נציין את הדברים החיוביים שקרו בשבוע שעבר.



ידיעות חיוביות שפורסמו בשבוע שעבר:
דוחות טובים של אלקואה ויותר חשוב של GE.
לפי סקר של 38 רשתות קמעונאיות, המכירות בחנויות זהות עלו ביוני ב-4.3% בהשוואה ליוני אשתקד. הצפי היה לעליה של 3.3%.
וול מארט דיווחה על עליה של 5.8% במכירות ביוני לעומת צפי לעליה של 3.3% והעלתה תחזית לרווח למניה ברבעון השני.
מיזוגים ורכישות - עסקאות ענק בתחום הכימיקלים: דאו קמיקל רוכשת את Rohm & Haas תמורת 18.8 מיליארד דולר (פרמיה של 74% מעל מחיר הסגירה של יום לפני ההודעה). אשלנד קונה את הרקולס תמורת 3.3 מיליארד דולר (פרמיה של כ-30%).
InBev חברת בירה בלגית שמוכרת מותגים כמו Stella Artois, העלתה את הצעת הרכש ב-7.7% ליצרנית הבירה האמריקאית Anheuser-Busch שמוכרת את המותג באדוייזר. כעת סכום העסקה עומד על 49.9 מיליארד דולר. במידה והעסקה תצא לפועל InBev תהפוך לחברת הבירה הגדולה בעולם במונחי מכירות.



הסיפור של פאני מאי ופרדי מאק



סוכנויות משכנתאות הפועלות בשוק המשני של המשכנתאות. הן קונות משכנתאות מבנקים למשכנתאות ובכך מזרימות נזילות לבנקי משכנתאות ומאפשרות להם לתת הלוואות נוספות לרוכשי הדירות. לרוב אלו הן משכנתאות איכותיות - "פריים".



שתי הסוכנויות הינן בעלות או מבטחות משכנתאות בשווי של כ-5.2 טריליון דולר מתוך שוק של כ-12 טריליון דולר. במלים אחרות כמעט כל בית שני בארה"ב מומן על ידי פאני או פרדי. שתי הסוכנויות מהוות כ-80% משוק האיגו"ח של המשכנתאות בארה"ב.



פאני מאי הוקמה לפני כ-70 שנים על ידי הממשל האמריקאי, כדי לשמש כמתווכת בין הצרכנים לבין מערכות הבנקאות בארה"ב לשם עידוד בעלות על בתים בארה"ב. בשנת 1970 פאני מאי הופרטה, באותה השנה הוקמה והופרטה על ידי הממשל פרדי מאק על מנת להוות תחרות לפעילות של פאני מאי. לסוכנויות אין ערבות רשמית של הממשל האמריקאי אבל הן מקבלות סובסידיה מהממשל. שווי הסובסידיות הישירות מהממשל מוערכות בכ-15 מיליארד דולר לשנה.



לפאני מאי ופרדי מאק יש גישה למימון זול יחסית כיוון שהשוק מעריך כי במקרה של קשיים פיננסיים, ממשלת ארה"ב תיחלץ לעזרתן של השתיים ותמנע התמוטטות, למרות שכפי שצוין אין ערבות רשמית מצד ממשלת ארה"ב לחובות של השתיים.



עם פרוץ המשבר וכאשר שוק המשכנתאות התייבש, הממשל תלה בפאני מאי ופרדי מאק תקווה שיעזרו לשוק הדיור. הקונגרס הסיר מגבלות לצמיחה של הסוכנויות, הנמיך את הדרישות להון ואפשר להן לקנות משכנתאות ג'מבו. כלומר הממשל בעצם אפשר לפאני ופרדי להזרים נזילות לשוק המשכנתאות וביקוש לנכסים מגובי המשכנתאות. היום שתי הסוכנויות שאמורות לעזור לממשל להציל את שוק הדיור, מוצאות את עצמן במצב שערך הנכסים שלהן הולך ויורד בעקבות צניחה במחירי הבתים ועליה חדה בשיעורי חדלות הפירעון. החברות צוברות הפסדים ויש הטוענים שהן נמצאות במצב של חדלות פירעון ולכן אולי עכשיו הממשל צריך להציל את פאני ופרדי.



פאני מאי ופרדי מאק נאלצו לגייס סכום של כ-20 מיליארד דולר מאז דצמבר על מנת לכסות על הפסדים בסך של 11 מיליארד דולר שצברו. פרדי עדיין מתכננת לגייס כ-5.5 מיליארד דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2008 החובות של פרדי מאק עולים ב-5.2 מיליארד דולר על הנכסים שלה. אצל פאני מאי הנכסים נטו ירדו ב-66% ל-12.2 מיליארד דולר נכון לסוף הרבעון.



למה דווקא השבוע נזכרו בהן?



בתחילת השבוע בית ההשקעות ליהמן ברדרס הוציא סקירה ובה הוא העריך כי בהתאם לרגולציה החדשה ועל מנת להמשיך להתקיים שתי החברות יצטרכו לגייס סכום כולל של כ-75 מיליארד דולר. נציין כי לאחרונה גיוס הון הפך לתהליך לא פשוט כלל, במיוחד עבור הגופים הפיננסים. כך, למעשה, במקביל לסיפור של פרדי ופאני, קרס השבוע בנק למשכנתאות בארה"ב ? אינדימאק, ונכסיו הולאמו על ידי הממשל לאחר שלא הצליח לגייס הון.



בתחילת השבוע העריך ויליאם פול, לשעבר נשיא הבנק הפדרלי של סנט לואיס, כי פאני ופרדי הגיעו למצב של חדלות פירעון. פול ציין כי הממשל האמריקאי ייאלץ ככל הנראה לחלץ את פאני מאי ואת פרדי מאק מקשיי הנזילות שאליהם נקלעו. פול אמר כי כל עוד הממשל מתיר להן להתקיים הוא מפלה אותן לטובה על חשבון משלמי המסים.



ההערכות האלו של פול וליהמן ברדרס הציתו גל חששות בקרב המשקיעים. המשקיעים העריכו כי החברות נמצאות בקשיי הנזילות ולכן הממשל יצטרך להשתלט עליהן. החברות גדולות וחשובות מדי לשוק המשכנתאות והדיור האמריקאי מכדי לתת להן ליפול ולכן ההערכה הייתה כי הממשל יצטרך להשתלט עליהן ולנהל אותן כחברות ממשלתיות.
המשמעות של השתלטות: עבור מחזיקי האג"ח מדובר בחדשות טובות (בדומה להצלת בר סטרנס). עבור משקיעי המניות - הפסד של כל כספם. ועכשיו אנחנו מבינים מה הסיבה לצניחה החדה במניות של שתי החברות.
שר האוצר פאולסון אמר כי רשויות הרגולציה הפדרליות תומכות בהמשך פעילות חברות פאני מיי ופרדי מאק במתכונתן הנוכחית.
פאני מאי שיגרה מכתב לאחר סגירת המסחר ביום שישי ובו היא טענה כי יש לה יותר הון מדרישות הסף של הרגולטור. פרדי מאק אמרה כי היא לא תגייס הון בטווח המיידי אבל עשויה להקטין את הדיבידנד.
ההערכה שלנו היא כי הסוכנויות ימשיכו לתפקד, הממשל לא ייתן להן ליפול, הנפילה שלהן תעשה לא פחות נזקים ממה שהייתה עושה נפילתו של בר סטרנס. הממשל יתמוך בהן בין אם על ידי הגדלת סובסידיה, או מתן של הלוואות זולות, או מתן של ערבות מפורשת לחובות שלהן. להערכתנו קיימת סבירות נמוכה להשתלטות, אך במקרה של השתלטות מי שהשקיע במניות יבכה.



המסקנה וההערכה של כלכלני מנורה מבטחים - נפט ופיננסים - משם יבוא הטריגר...



כבר חשבנו שהפוקוס העיקרי של המשקיעים עבר ממשבר האשראי למשבר של מחירי האנרגיה. אך נראה כי משבר האשראי חזר לכותרות בשבוע שעבר ואף תפס תאוצה מסוימת, כאשר השיא היה דווקא לאחר סגירת השווקים בארה"ב עם קריסתו של בנק למשכנתאות - אינדימאק והלאמת נכסיו על ידי הממשל. נראה שעל מנת ששוקי המניות ישנו כיוון המשבר בסקטור הפיננסים צריך להתייצב ומחירו של הנפט צריך לשנות כיוון. מדד הסחורות CRB רשם ירידה בשבוע שעבר בהובלת התבואות. זה בהחלט חיובי ובמנורה מעריכים כי בקרוב גם הנפט יתחיל לשנות כיוון. הם גם שואבים עידוד מסוים מההתעוררות בפעילות של מיזוגים ורכישות, דבר זה לרוב מהווה אחד האינדיקאטורים לתחתית בשוק המניות. בשבוע הקרוב 8 מתוך 30 חברות הדאו יפרסמו דו"חות, כשהבולטות מביניהן אינטל, ג'ונסון וג'ונסון וקוקה קולה. בשבוע הקרוב השוק יקבל מושג מה קורה בסקטורים מחוץ לתחום הפיננסי והנדל"ן ועד כמה מורגשת שם ההאטה.



סחורות



המחירים של מרבית הסחורות ירדו השבוע, כאשר מדד ה-CRB, שעוקב אחר ביצועיהם של 19 סחורות, ירד ב-2.3%.
התבואות הובילו את הירידות כאשר החיטה ירדה בכ-6.2%, התירס ירד בכ-8.8% והסויה ירדה בכ-1.7%. במהלך המסחר הנפט הגיע לשיא חדש של 147.27 דולר לחבית וזאת בגלל: דיווחים בכלי התקשורת בעולם על תקיפה אפשרית של ישראל באיראן, שביתה בברזיל בשדה של פטרוברס והתקפה צבאית בניגריה. במנורה מעריכים כי בקרוב גם הנפט יתחיל לשנות כיוון, מחירה של חבית נפט נראית לכלכלנים כבועה וסופה של כל בועה להתפוצץ.



נכתב על ידי לנה קרופלניק, מנורה מבטחים


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully