וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק דיסקונט איבד שליש משווייו מאז תחילת 2008

שרון שפורר

14.7.2008 / 11:29

קבוצת מתיו ברונפמן הפסידה על הנייר כ-860 מ' ש' על המניות שבידיה ו-825 מ' ש' על אופציות שלא מומשו



מניות בנק צנחו אתמול בכ-2% נוספים והשלימו ירידה של 34% מאז תחילת 2008 - הירידה החדה ביותר בין המניות הנכללות במדד מניות הבנקים, שאיבד מתחילת השנה כ-20%. זוהי ירידה חדה אף יותר מהירידה במניות בנק הפועלים (כ-25%), שסבל בשנה האחרונה מההשקעה הכושלת באג"ח מגובות במשכנתאות בארה"ב.



בסך הכל איבדו בעלי המניות של דיסקונט כ-3.3 מיליארד שקל: הבנק נסחר כיום לפי שווי של כ-6.5 מיליארד שקל, לעומת כ-9.8 מיליארד שקל בתחילת השנה. אחד המפסידים הגדולים מהירידה הוא בעל השליטה, מתיו ברונפמן. ברונפמן אמנם הרוויח על המניות שרכש ממדינת ישראל בתחילת 2005, וגם האופציות לרכישת 25% מניות נוספות שהוא מחזיק עדיין משקפות לו רווח, ואולם הרווחים נמוכים באופן משמעותי מכפי שהיו בעבר.



קבוצת טריטופס שבשליטת ברונפמן ורובין שראן רכשה ב-2005 את השליטה (26%) בדיסקונט ב-1.3 מיליארד שקל וקיבלה אופציה לרכישת 25% נוספים לפי שווי זהה (כ-5 מיליארד שקל) למימוש עד סוף 2008. על המניות שבבעלות הקבוצה הפסידו השניים מאז תחילת 2008 סכום של כ-860 מיליון שקל, ועל האופציות שלא מימשו איבדו 825 מיליון שקל. אם היו מממשים את המניות בתחילת השנה, לפי שווי שוק של 10 מיליארד שקל, היו יכולים לרשום רווח של 1.2 מיליארד שקל. כיום האופציות משקפות רווח של 375 מיליון שקל בלבד.



ברונפמן הודיע לפני כמה חודשים כי בכוונתו למכור 10% ממניות דיסקונט. העובדה הזאת לבדה אחראית לחלק נכבד מהלחץ על מניית דיסקונט בחודשים האחרונים והיתה בין האחראים לירידות - אלא שעתה אין ודאות שברונפמן יבחר לבצע את המכירה בכל זאת.



סיבה נוספת ללחץ על מניית דיסקונט היא המשבר בענף הפיננסים בארה"ב. חלק גדול מהכנסות בנק דיסקונט נובע מהחברה הבת שלו בחו"ל, דיסקונט ניו יורק.



גם לחששות מקריסתן של פאני מיי ופרדי מק - הסוכנויות הפדרליות למשכנתאות בארה"ב (ראו עמ' 2) - יש חלק בצניחה החדה במניות דיסקונט. מאז עלו החששות לקריסה אפשרית של השתיים בתחילת יולי איבד דיסקונט 13% משוויו. דיסקונט השקיע באג"ח המגובה במשכנתאות של הסוכנויות האלה כ-9 מיליארד שקל - קרוב ל-100% מהונו העצמי.



הירידות האחרונות הביאו את דיסקונט להיסחר במכפיל הון (היחס בין שווי השוק להון העצמי) נמוך מאוד - 0.7. רוב האנליסטים סבורים כי מדובר בהזדמנות השקעה במניות הבנק. רבים מהם ציינו כי סביב ההשקעה של בנק דיסקונט (וגם של בנק לאומי - בגובה 3.4 מיליארד שקל) באג"ח מגובות במשכנתאות של סוכנויות פדרליות בארה"ב שורר חוסר ודאות מסוים, אך יחד עם זאת הדגישו כי לפי הערכות, הבנק הפדרלי בארה"ב יחלץ את המשקיעים באג"ח של פרדי מאק ופאני מיי, כלומר לא צפויה לכך השפעה מהותית על תוצאותיהם של דיסקונט ולאומי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully