וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דריכות לקראת הנפקת האג"ח של פרדי מאק

אשר שכטר

14.7.2008 / 15:17

ענקית המשכנתאות הממשלתית תגייס היום 3 מיליארד דולר באמצעות הנפקת אג"ח. אנליסטים: הממשל הבטיח הצלחת ההנפקה

השווקים הפיננסיים ממתינים כעת בדריכות להנפקת האג"ח של ענקית המשכנתאות הממשלתית פרדי מאק, לאחר שמשרד האוצר האמריקאי והבנק הפדרלי הכריזו על צעדים חסרי תקדים לחילוצן של פרדי מאק ופאני מיי מקשיי הנזילות אליהן נקלעו בעקבות משבר האשראי העולמי. החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מצביעים על עליות שערים, ומניות פרדי מאק ופאני מיי מזנקות ביותר מ-30% במסחר לפני הפתיחה.

הבנק הפדרלי ומשרד האוצר האמריקאי הכריזו ביום ראשון על צעדי סיוע חסרי תקדים לפאני מיי ופרדי מאק, כולל רכישה של מניותיהן. ההכרזה הגיעה לאחר שמניותיהן של שתי החברות נפלו בחדות בשבוע שעבר, בעקבות חששות כי הן נקלעו לקשיי נזילות בשל הפסדי הענק שרשמו ברבעונים האחרונים ויתקשו לשרוד את משבר האשראי אם לא יחולצו.

שר האוצר האמריקאי, הנרי פולסון, ביקש מהקונגרס לאשר לממשל לרכוש מניות בשתי החברות בתמורה לסיוע בסך מיליארד דולרים, והבנק הפדרלי מסר בהודעה נפרדת כי הוא החליט לפתוח את חלון הלוואות החירום שלו (חלון הדיסקאונט) - הזמין כיום לבנקים מסחריים ולבנקי השקעות - גם לפאני מיי ופרדי מאק. פולסון הוסיף כי הממשל יבקש מהקונגרס להגדיל את קו האשראי של פאני מיי ופרדי מאק, העומד כיום על 2.25 מיליארד דולר לכל אחת.

תוכניתו של הממשל לחילוץ פאני מיי ופרדי מאק נועדה להרגיע את השווקים הפיננסיים, החוששים מפני קריסתן האפשרית של ענקיות המשכנתאות המחזיקות או מעניקות ערבות למשכנתאות ולני"ע מגובים במשכנתאות בסך 5.3 טריליון דולר - כמחצית משוק המשכנתאות בארה"ב, ולאפשר לפרדי מאק לבצע גיוס הון מתוכנן באמצעות הנפקת אג"ח לשלושה חודשים ולשישה חודשים בצורה חלקה.

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מצביעים כעת על עליות של עד ל-1.5%. מניית פרדי מאק מזנקת כעת ב-31% במסחר לפני הפתיחה, בעוד שמניית פאני מיי מוסיפה 30%. מניות פרדי מאק מזנקות כעת ב-15% גם בבורסת פרנקפורט. הדולר מתחזק כעת ב-0.5% מול היורו לרמה של 1.5857 דולר ליורו ומוסיף 0.4% מול הין לרמה של 106.74, בעקבות תכנית הסיוע לענקיות המשכנתאות.

לאחר ההכרזה על צעדי הסיוע לפרדי ופאני, העריכו משקיעים בוול סטריט כי משרד האוצר והבנק הפדרלי הבטיחו בפועל את הצלחת ההנפקה המתוכננת של פרדי מאק. "אני לא צופה שתהיה בעיה בהנפקת האג"ח. הממשלה הציעה לפאני מיי ולפרדי מאק קו אשראי שנראה כעת כבלתי מוגבל", אמר ג'פרי גונדבלאך, סמנכ"ל ההשקעות בחברת TCW גרופ, חברה בת של הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל, לסוכנות הידיעות רויטרס.

דן פאס, סגן היו"ר של קרן האג"ח לומיס סיילס, אמר גם הוא לרויטרס כי הוא אינו צופה בעיות בהנפקת האג"ח של פרדי מאק. פאס הוסיף כי לומיס סיילר רכשה אג"ח של פאני מיי ופרדי מאק בימים האחרונים, והוסיף כי הקרן עשויה לקחת גם בהנפקה הנוכחית.

פאני מיי ופרדי מאק גייסו 20 מיליארד דולר מאז דצמבר האחרון, לאחר שרשמו הפסדים של יותר מ-11 מיליארד דולר יחדיו מאז תחילתו של משבר האשראי העולמי. שתי החברות לא עסקו כמעט בתחום המשכנתאות ללווים בעייתיים (משכנתאות סאבפריים), אך נפגעו בכל זאת מהמשבר בשוק בעקבות הירידה במחירי הבתים והריבוי במספר העיקולים.

פאני מיי גייסה 3 מיליארד דולר באמצעות הנפקת אג"ח לשנתיים בשבוע שעבר, ופרדי מאק צפויה לגייס 5.5 מיליארד דולר נוספים בהנפקת מניות הצפויה להתקיים בהמשך השנה. מניית פרדי מאק נפלה ב-60% מאז תחילת 2008.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully