וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורי מסר, מקורבו של ראש הממשלה: "אין לי מה להוסיף על מה שאמרתי - פרסום התמלילים פוגע בי"

תומר זרחין

15.7.2008 / 7:26

התמליל המלא מחקירתו של מסר בפרשת טלנסקי במשרדי יאח"ה ב-18 ביוני

מסר נחקר באזהרה כשלוש שעות ב-18 ביוני, במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה בבת-ים. מתשעת עמודי פרוטוקול החקירה עולה, שהוא סירב לשתף פעולה עם החוקרים, לדבריו, משום שמצא "בכותרת ראשית בעיתון" דברים שאמר בחקירה כשבועיים לפני כן ושסבר שנאמרו שלא לציטוט. ככל הנראה, הוא התכוון לדיווח ב"הארץ" מ-30 במאי, על כך שאמר לחוקרים שמצבו הנפשי קשה משום שהפליל את אולמרט. לפיכך, שמר מסר על זכות השתיקה בחקירה זו, אף שבחקירות קודמות השיב בפירוט לשאלות החוקרים.



החוקרים, רב-פקד איריס ברק ורב-פקד צחי חבקין, שאלו את מסר על התקופה שבה כיהן אולמרט כשר התמ"ת (2003-2006). אולמרט חשוד שפעל אז בניגוד אינטרסים, כשפעל לתת למסר ולעסקיו הטבות כספיות. כמו כן שאלו החוקרים את מסר על הדרך שבה העביר טלנסקי כסף לאולמרט, בין היתר במערכת הבחירות על ראשות הליכוד, שבה התמודד אולמרט ב-1999. בשתי החקירות, אולמרט מכחיש החשדות וטוען שלא פעל בניגוד עניינים או שקיבל תרומות לא חוקיות.



עם זאת, דברי החוקרים, שהתמידו בשאלות אף שמסר לא ענה, חושפים נקודות תורפה של המשטרה והפרקליטות בחקירת פרשת טלנסקי, בדרך לגיבוש כתב אישום נגד אולמרט. בין הקשיים שעולים מהשאלות: עד כמה היה מודע אולמרט לשרשרת העברת הכספים מטלנסקי? מה עומד מאחורי התנועות בחשבונות בנק שבהם שימש מסר נאמן וששימשו למימון התמודדות אולמרט על ראשות העיר ירושלים ועל ראשות הליכוד? ומה הסכומים המדויקים שהעביר טלנסקי למנהלת לשכת אולמרט אז, שולה זקן וממנה למשמורת אצל מסר?



כך, שאלו החוקרים את מסר למי מלבדו היה מפתח ל"קופת הדולרים המזומנים" של אולמרט, כהגדרתם, עליה שמר מסר, תחילה בכספת במשרדו ואחר כך בכספת בסניף בנק לאומי. מסר סירב להשיב ואז אמרו החוקרים שידוע להם שבדצמבר 2003 נתן טלנסקי לזקן כ-72 אלף דולר, מהם העבירה 7,500 לאולמרט ואת היתרה למסר. "מה עשית עם הכסף?", הקשו החוקרים. מסר גם אמר שאין לו מה להוסיף כשנשאל על שלוש העברות כספים ב-1999, מחשבונו של טלנסקי לשני חשבונות בבנק לאומי, שבהם היה מסר נאמן וששימשו למימון ההתמודדות של אולמרט בליכוד. סכומי הכסף בהעברות הסתכמו ב-110 אלף דולר וב-25 אלף ליש"ט.



החקירה



החוקרים: ראינו את הנ"ל לפני והודענו לו: אנו, קציני משטרה, רפ"ק איריס ברק ורפ"ק צחי חבקין, ממשיכים לחקור אותך באזהרה בכל הנוגע לייצוג שלך ו/או של מי ממשרדך מול משרד התמ"ת ו/או מרכז ההשקעות, בתקופה בה אהוד אולמרט כיהן בתפקיד שר התמ"ת. כמו כן אנו חוקרים אותך גם בחשד למעורבות בהעברות כספים שלא כדין ורישום כוזב במסמכי תאגיד. אינך חייב לומר דבר, אלא אם רצונך בכך, אולם כל אשר תאמר יירשם ועשוי לשמש כראיה.



אורי מסר ביקש לומר לפרוטוקול: אני עד היום עניתי בגילוי לב לכל השאלות ששאלו אותי, הן ?און רקורד' והן ?אוף רקורד', והנה אני מוצא לפני כשבועיים בכותרת ראשית בעיתון, דברים שדיברתי אתכם ?אוף רקורד', כאדם אל אדם. זה מבחינתי קו פרשת מים. זה פגע בי פגיעה קשה מאוד, ולכן אני לא מתכוון להוסיף ולענות יותר על שאלות מעבר למה שעניתי עד היום, בעשרות או במאות אפילו שאלות.



שאלת החוקרים: אני מבינה, שאחרי הפרסומים, אתה תזכור שגם דברים שנאמרים "כאדם לאדם", בהגדרתך, הם חלק מהחקירה. אבל, למה שלא תשתף פעולה עם החקירה ותשיב לשאלות ענייניות?



תשובת מסר: כמו שאמרתי, ראשית, כל מה שאני אומר פה, במוקדם או במאוחר ייצא לתקשורת. שנית, אני נפגעתי פגיעה קשה מאוד, משהו נשבר בי ואי אפשר לאחות אותו, ולכן אינני מתכוון להוסיף ולענות על שאלות מעבר למה שעניתי עד היום.



ש: נחזור לנושא ?קופת הדולרים המזומנים' של אולמרט, שאתה שמרת עבורו, תחילה בכספת במשרדך ולאחר מכן בכספת בבנק לאומי. למי עוד היה מפתח לכספת במשרד?



ת: אין לי מה להוסיף על מה שאמרתי לעיל.



ש: במהלך חקירותיך, מסרת כי שוחחת עם טלנסקי מספר פעמים על הכסף שטלנסקי העביר לשולה ולאולמרט, ושאחר כך הגיע לידיך. לדוגמה, בחקירתך מיום 30 באפריל 2008, אמרת: "משיחות שלי עם טלנסקי יכולתי להבין שכספים שטלנסקי העביר לשולה זקן מועברים אלי למשמרת עבור אולמרט". על אילו סכומים שהועברו מטלנסקי שוחחתם ביניכם?



ת: אינני מתכוון להשיב.



ש: מחומר החקירה שבידינו עולה, כי אתה היית נאמן בשני חשבונות בבנק לאומי, ששימשו לבחירות לתפקיד יו"ר תנועת הליכוד, שהתקיימו ב-2 בספטמבר 1999. אבקשך להתייחס לשלוש העברות כספיות מחשבונו של מוריס טלנסקי (חברת .Israel Development Ltd) ב-Bank-U, שמספרו 37548/9, לחשבון בבנק לאומי שאתה היית הנאמן בו, שמספרו 138200/19:העברה על סך 60,000.25 דולר מיום 17 ביוני 1999; העברה על סך 50,000.25 דולר מיום 21 ביוני 199; העברה על סך 25,000 ליש"ט.



ניתן לראות, שהעברות אלו מתועדות גם בדפי חשבון מס' 138200/19 "מסר אוריאל נאמן עבור אהוד אולמרט" שאני מציגה לך כעת. נא התייחסותך.



ת: (עו"ד מסר עיין במסמכים). כבר דיברתי על ההעברות האלה בעבר. אין לי מה להוסיף על מה שאמרתי. אני רוצה להוסיף, איריס, ברשותך, שעל חלק גדול מהשאלות שנשאלתי היום כבר עניתי בעבר, ואין לי מה להוסיף על מה שאמרתי.



(מסר ביקש להתייעץ עם עורך דינו. החקירה חודשה לאחר שמסר שוחח טלפונית עם עו"ד דולן).



ש: כמו שאתה ודאי יודע, הסיבות שפירטת, דהיינו הפרסומים בתקשורת, אינם מהווים עילה חוקית להימנעות מלהשיב לשאלות החוקרים. העילה היחידה להימנע מלהשיב לשאלות, היא החשש מהפללה עצמית. מדוע, אם כן, אתה מסרב להשיב לשאלות?



ת: מהסיבות שאמרתי לעיל, אפילו שזה לא עילה חוקית.



ש: ועורך דינך עומד מאחורי גישתך זו?



ת: כן.



ש: איזו מעורבות ו/או ידיעה היתה לאולמרט לגבי העברות הכספים הללו, מטלנסקי לחשבון שבו היית נאמן, והשימוש שנעשה בכסף?



ת: אינני מתכוון להשיב.



ש: כעת נחזור לנושא כיסוי הגירעון שהצטבר בחשבון של עמותת "ירושלים המלוכדת". בחקירות קודמות מסרת, שהחוב כוסה באמצעות כספים שהועברו מטלנסקי, שהיו אמורים לשמש כביטחון בלבד, אך לבסוף, בראשית שנת 2002, משלא נמצא מקור אחר לכיסוי הגרעון, הכספים מטלנסקי שימשו בפועל לכיסוי החוב. נכון, שטלנסקי שאל אותך, מתי הכסף יוחזר לו?



ת: אין לי מה להוסיף על מה שאמרתי. נדמה לי שכבר עניתי על השאלה הזאת.



ש: מה היתה הגדרת התפקיד שלך בבחירות לרשויות המקומיות ב-1998?



ת: אינני מתכוון להשיב. לשאלתך, האם תשובה לשאלה הזו תגרום לי נזק, אני משיב שבחרתי בקו מסויים ואני דבק בו. דרך אגב, גם על זה כבר השבתי.



ש: מדבריך, ומהסכם הקיזוז מיום 31 בדצמבר 1998, שאני מציגה לך כעת, עולה, שהחשבון על שמך שמספרו 121200/60 שימש כביטחון לחשבון העמותה, שמספרו 11700/36. איזה מעקב נעשה על ידי הבנק, על מנת להבטיח שהיתרה בחשבון 121200/60 לא יורדת, ושאכן יש מאיפה לקזז?



ת: (מסר משתהה בתשובתו) אלף, אני בהסתייגות שאני עונה על הזמן - אין לי מושג, אני לא יודע איזה מעקב הבנק עשה או לא עשה, וגם לו ידעתי, לא הייתי משיב, בגלל הפתיחה של דבריי.



ש: אנו אומרים לך, שכל ה"קונסטרוקציה" המורכבת הזו, של החשבון על שמך ששימש כביטחון לחשבון העמותה, נועדה מראש על מנת לרמות את מבקר המדינה (ו/או כל גורם מבקר רלוונטי אחר), ולהסתיר את מקור הכספים האמיתי ששימש לכיסוי הגרעון בחשבון העמותה, דהיינו טלנסקי. תגובתך?



ת: אינני מתכוון להשיב. כבר עניתי מדוע.



ש: מדוע הסכמת לשלם את הקנס, שהשית מבקר המדינה על העמותה, במקום לכסות את הגרעון בחשבון העמותה עם הכסף שהצטבר בחשבון המקזז על שמך?



ת: אינני מתכוון להשיב.



(החקירה הופסקה, וחודשה אחרי שמסר התייעץ שוב עם עורך דינו).



ת: אני מבקש לומר, כי על פי עצה משפטית שקיבלתי, כל זמן שאני נחקר כחשוד, זכותי לא להשיב על שאלות, ללא קשר למה שאני חושב, או לא חושב.



(הערת החוקרת: הסברתי למסר, כי זכות השתיקה לא קיימת מעצם ההגדרה כחשוד, אלא רק כשהנחקר חושש שתשובותיו עלולות להפלילו. מסר נועץ שוב עם עורך-דינו, והחקירה חודשה).



ת: נועצתי עם עורך דיני, והוא, באופן חד משמעי, יעץ לי, שהסעיף הזה איננו חל עלי כחשוד בחקירה באזהרה, שבה כל דבר שאני עשוי להגיד, עלול להפליל אותי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully