וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמל אשדוד מבקש לבטל את התקנה המחייבת יבוא כלי רכב מהמזרח הרחוק דרך נמל אילת

אבי בר-אלי

15.7.2008 / 8:15

יבוא כלי רכב פרטיים מהווה 60% מהפעילות בנמל אילת ו-20% מהפעילות באשדוד

בנמל אשדוד נימקו את הפנייה בכך שהתקנה פוגעת בתחרות החופשית בין חברות הנמל, מפלה את נמל אילת לטובה ומהווה התערבות פסולה של המדינה בשוק תחרותי חופשי לכאורה. אם לא תיענה הפנייה למשרד התחבורה, עשויה הנהלת נמל אשדוד לפנות לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, בבקשה להתערבותה בסוגיה.



יצוין כי למרבה האבסורד בבדיקה שנערכה באחרונה במשרדי הממשלה - לא נמצאו הסימוכין לתקנות המחייבות פריקת מכוניות מהמזרח הרחוק בנמל אילת. עד עתה לא נדונו התקנות בשל העלות הנמוכה יחסית של היבוא דרך נמל אילת, החוסך מהיבואנים את עלויות המעבר בתעלת סואץ ואת מיסוי ההובלה הימית.



יבוא כלי רכב פרטיים הוא עיקר פעילותו של נמל אילת (60%). הנמל נהנה מן העלייה הנמשכת ביבוא כלי רכב לישראל (כ-30% בשנה) ומהעדפת הלקוח הישראלי את כלי הרכב היפאניים והקוריאניים (60%-70% משוק הרכב). ב-2007 רשם נמל אילת זינוק של כ-30% ביבוא כלי רכב חדשים, מ-90 אלף ב-2006 ל-120 אלף ב-2007.



כ-40% מכלי הרכב מיובאים לישראל דרך נמל אשדוד. ההכנסות מיבוא הרכב דרך נמל אשדוד הן כ-20% מהכנסות חברת הנמל, המסתכמות בכ-1 מיליארד שקל בשנה. ב-2007 זינקו מסירות כלי הרכב החדשים בישראל ב-28.4% ולמרות מגמות ההאטה בעולם רשם עד כה ב-2008 עלייה נוספת של כ-32.4%.



לפי הערכות נשענת הפנייה חברת נמל אשדוד, בניהולו של שוקי סגיס, על תחשיבים כלכליים שלפיהם ביטול חיוב היבואנים בפריקה בנמל אילת יאפשר לנמל אשדוד להתחרות באילת, או לכל הפחות להציג אלטרנטיווה ראויה עם פיתוח שטחי העורף הנרחבים שבנמל. לעומת זאת צפוי נמל אילת לראות במהלך ערעור על החלטת הממשלה שלפיה הוא נכנס אסטרטגי. יש לציין כי למהלך עשויה להיות השלכה משמעותית על הליכי הפרטת חברת נמל אילת, הצפויים לצאת לדרך כבר ב-2010.



מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, מסר בתגובה: "לא יהיה שינוי במדיניות המשרד ואין כל צורך בשינויה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully