וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרימים לעובדים את הרגל מהגז: כיצד חוסכים ציי הרכב בהוצאות הדלק?

דניאל שמיל

15.7.2008 / 9:34

מחירי הדלק, שאינם מפסיקים לעלות באחרונה, מדאיגים לא רק את הנהג הפרטי: בעבור ציי רכב שבהם מאות או אלפי מכוניות, משמעותה של כל התייקרות היא עלייה של עשרות אלפי שקלים בחשבון הדלק החודשי ■ הבקרה על צריכת הדלק בארגון נהפכת בציים כאלה לקריטית

"רוב ציי מכוניות הנוסעים הם של חברות היי-טק, והן נפגעות מאוד מצריכת הדלק הגבוהה, אבל חוששות להגביל את העובדים", אומר זיו רוקח, מנהל המכירות בישראל של גרין רואד. החברה משווקת "קופסה ירוקה", המנטרת את מאפייני הנהיגה באמצעות מדידה של תאוצה, בלימה וכוחות G. גרין רואד ערכה פיילוט בחברת אמדוקס. בימים אלה מתחיל ניסוי במטריקס, וגם yes מגלה עניין.



לטענת החברה, יש התאמה בין נהיגה בטוחה ומתונה לחיסכון בדלק ובין נהיגה אגרסיווית לבזבוז דלק. "המערכת שלנו מאפשרת לתמרץ את העובדים", אומר רוקח. "אפשר לגלות מיהם הנהגים הירוקים, שחוסכים בדלק". לטענתו, החיסכון בדלק בנהיגה מתונה לעומת נהיגה אגרסיווית הוא 5%-10%.



"העובד נמדד בכל התפוקות וההוצאות שלו, והחברה יכולה לחשב רווח והפסד לכל עובד", מוסיף רוקח. "אפשר גם להבחין אם הנהגים הם העובדים או שזה ילד בן 17 שמשתולל על הכביש. יש חברות שאינן מרשות לילדים לנהוג, אבל אנחנו מאפשרים לבדוק מיהם הנהגים הבעייתיים ולא לפסול באופן גורף.



"באחת החברות", מספר רוקח, "ראינו שהנהיגה נהפכה לאגרסיווית יותר. אחר כך התברר שהיו שמועות על חילופי מנכ"ל".



משגיחים על הנהגים



בענף ההובלה והחלוקה, שבו ציי הרכב מורכבים בעיקר ממשאיות, מעוניינים בעלי הציים בבקרה על כל מאפייני השימוש בכלי הרכב - ובכלל זה צריכת הדלק. אילן גולדשטיין, מנהל חטיבת פוינטר בשגריר מערכות, אומר כי צריכת הדלק נהפכה למאפיין השני בחשיבותו בדרישות המשתמשים בענף זה, אחרי יכולות האיתור.



"אנחנו יכולים להגדיר שכלי הרכב ייסע רק בשעות העבודה, ובעל הרכב יקבל התראה אם זה לא כך", מוסיף גולדשטיין. "יש גם בקרה על הזמן שבו רכב עומד מונע, ואפשר לעקוב אחר הטמפרטורה בתא הקירור או על כמות הפעמים שבהן נפתחה דלת תא המטען. בעזרת המערכת גילינו גם שיש נהגים שסוחרים בסולר שתודלק למשאיות שלהם.







"המודעות הגיעה גם ללקוחות של חברות ההובלה וההסעה. יש הרבה חברות שאינן משלמות על נסיעה אם אין דו"ח ניהול צי (דו"ח המפרט את מסלול הנסיעה ואופן השימוש בכלי הרכב; ד"ש)".



עומרי קינן מחברת ניהול הציים סקיילוק מדווח על עלייה של 40% בביקוש לשירותי איתור ובקרה כיום לעומת 2007. לדבריו, "למנהלים יש צורך בשליטה בעיקר בגלל עליית מחירי הדלק. מעטים מסתפקים רק בשירות מיקום ואיתור".



אילה וקסלר, סמנכ"לית תפעול ב-UPS ישראל, מספרת שבארגון שלה פועלים לחיסכון בדלק בשלושה מישורים: בדיקת סוג כלי הרכב, צריכת הדלק שלו וסוג הדלק - ובחינת מעבר להנעה בגז, שאמור להתחיל באמצע 2009; הדרכת הנהגים לנהיגה מתונה, שתורמת גם לבטיחות; ותכנון קווי החלוקה.



ב-UPS בעולם מתוכננים הקווים בצורת שבלול, כך שהמכוניות יפנו ככל האפשר ימינה בפנייה לא מרומזרת. "בישראל זה לא תמיד אפשרי", אומרת וקסלר, "ואנחנו מתכננים את קווי החלוקה כך שמכונית לא תיסע פעמיים באותו הרחוב ולא תיסע קדימה ואחורה באותו ציר".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully