וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגות מתחזקת בענף החיתום, גדיש והנוסטרו אוספים סחורה

אתי אפללו

15.7.2008 / 9:48

בבית ההשקעות פסגות מאמינים בהנפקות שמובילה פסגות לאומי חיתום ומשקיעים בהן עשרות מיליוני שקלים ■ גם עמיתי קופת הגמל הגדולה גדיש משתתפים בחגיגת הרכש

השיחה התגלגלה לנושא החם של ניגודי העניינים בבתי ההשקעות. ורמוס אמר כי הוא מאמין בחיתום, וקוטלר, שלא היה שותף לדעתו, התריע מפני ניגודי האינטרסים שיוצרת פעילות החיתום בבית השקעות שמנהל כסף מוסדי. "החומות הסיניות בין החיתום לניהול כספי עמיתים הן יותר כמו איטריות סיניות גמישות", טען אז קוטלר.



"שמע לי ידידי", הוסיף קוטלר עצה לורמוס, "בתור מי שעומד לקבל לידיו את קופת הגמל הגדולה בישראל - גדיש - אל תיכנס לתחום החיתום. זה נראה לא טוב, והפיתויים גדולים". ורמוס מצדו לא נשאר חייב. "אל תדאג", השיב לקוטלר. "אנחנו יודעים לנהל את העסק שלנו".



הרגולטור נכנס לפעולה



נדמה שבמשרד האוצר מסכימים יותר עם העמדה של קוטלר בעניין, לפיה בגופים המנהלים את כספי הציבור בחיסכון לטווח ארוך ומחזיקים במקביל בחברות חיתום, קיים פוטנציאל מובנה לניגוד עניינים.



בטיוטת תקנות ההשקעה של גופים מוסדיים שהועברה בשבוע שעבר לוועדת הכספים, מציע משרד האוצר להגביל את האפשרות לרכישת ניירות ערך בהנפקה שמבצע גוף קשור. על פי התקנות, משקיע מוסדי רשאי לרכוש עד 5% מניירות ערך בהנפקה שבה אחד החתמים הוא גוף הקשור אליו. אם היקף הנכסים שמנוהל על ידי הגוף המוסדי עולה על 10 מיליארד שקל, הוא יוכל לרכוש עד 10% מההנפקה.



הסיבה לכך היא שלא ברור אם השתתפות של הגופים בהנפקה שאותה מוביל חתם קשור משרתת בהכרח את טובת העמיתים. בשבוע שעבר, למשל, רכש פסגות אג"ח בשווי 90 מיליון שקל בהנפקה של דלק פטרוליום שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה עבור קופת הגמל גדיש וחשבון הנוסטרו שלו. באותה הנפקה שימשה פסגות לאומי כחתם. הרכישה, שהתבצעה על רקע הירידות בשווקים, מפנה אותנו שוב לעצתו של קוטלר.



בפסגות הזדרזו להגן על העסקה וטענו כי הם מאמינים בה. לראיה, כך הסבירו, הם רכשו חבילת אג"ח גם לנוסטרו של בית ההשקעות. לפי כמויות הסחורה שאוספים בפסגות עבור העמיתים שלהם נראה כי בית ההשקעות מאמין מאוד בהנפקות אותם הוא מוביל: בהנפקת אג"ח של חברת הנדל"ן ליברטי פרופרטיס לפני כחודש, הנפקה בה שימשה פסגות לאומי כחתם, התחייבה גדיש להזמין כ-11 מיליון שקל - כ-25% מהתחייבויות מראש. אף שבהנפקה זו הזמינה גדיש את הנתח הגדול ביותר, לנוסטרו של פסגות לא הגיעה אפילו אג"ח אחת.







הנפקה נוספת שבה השתתף פסגות היא גיוס החוב של חברת דקסיה, שעוסקת בהלוואות לרשויות מוניציפליות. באותה הנפקה הזמינה גדיש בהתחייבות מוקדמת 50.3 מיליון שקל באג"ח סדרה ד', ופסגות הזמינה לנוסטרו 100 מיליון שקל באג"ח מסדרה ג'. בשתי הסדרות האלה היו גדיש ופסגות הגופים שביצעו את ההזמנות הגדולות ביותר.



בתחילת יוני שימשה פסגות לאומי חתם גם בהנפקה של מבני תעשייה. גדיש הזמינה בהזמנה מוקדמת אג"ח בהיקף של 42.6 מיליון שקל - כפול מההזמנה השנייה בגודלה. באותה הנפקה אסף הנוסטרו של פסגות 10 מיליון שקל.



הדוגמאות ממשיכות: בגיוס של דן רכב בסוף יוני אספה גדיש - המזמין הגדול בהנפקה - אג"ח בשווי 26 מיליון שקל. הנוסטרו של פסגות רכש אג"ח בשווי 10 מיליון שקל. בהנפקות אלה קנתה פסגות סחורה לקופת הגמל גדיש, אולם הרכישות יכולות לזרום גם לאפיקים אחרים: בגיוס של דורי הנדסה באפריל, למשל, נרכש האג"ח עבור קרנות הנאמנות של בית ההשקעות.



גלגל הצלה מאדלר חומסקי



השבוע פירסם משרד הפרסום אדלר חומסקי הצעת רכש במטרה להימחק מהמסחר.ההנפקה בוצעה לפני שמונה חודשים בלבד ומי שהוביל אותה היה פסגות לאומי, שספג בעקבותיה ביקורת רבה. הסיבה לטענות היתה העובדה שהמכרז המוסדי בהנפקה הושלם רק לאחר שגופים של פסגות אופק ושל גמולות (ששלטה אז בגדיש) אספו 40% מהסחורה בשווי של כ-14 מיליון שקל.



ההצעה - כמה חודשים לאחר ההנפקה - משקפת פרמיה גבוהה של 60% מעל מחיר השוק. המחיר הנדיב עשוי להיות גלגל הצלה לפסגות, שמחזיק 6% מהמניות באמצעות הקופות והקרנות שלו. עם זאת, גם הפרמיה הגבוהה לא מחזירה למשקיעים את כל כספם: המחיר שהוצע נמוך ב-12% ממחיר ההנפקה.



מפסגות נמסר בתגובה: "התשואות הבולטות של קופות הגמל פסגות-גדיש ב-2007 ובמחצית הראשונה של 2008, לצד ההובלה שלהן בדירוגים כגון מעלות S&P הן המדד הטוב ביותר לבחינת אופן ניהול ההשקעות של הקופות.



"פסגות-גדיש בוחנת כל השקעה בתהליך כלכלי מקיף. הניסיון לתאר את השתתפותה של גדיש בהנפקות בהן פסגות לאומי משמש חתם היא פסולה. מדובר במניפולציה שמטרתה הסטת הדיון מהצטיינות ביצועי ההשקעות של גדיש ופסגות בכלל. ניסיון זה אף מתעלם מהנפקות שפסגות לאומי היתה בהן חתם בעוד גדיש לא לקחה בהם חלק, כמו הנפקות אפריקה ישראל ודניה סיבוס".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully