וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעה: מדד המחירים עלה ב-0.1% בלבד

טל לוי

15.7.2008 / 18:36

מדובר בעלייה מתונה בהרבה מתחזיות הכלכלנים שהעריכו כי יטפס ב-0.5%. הירידות החדות ביותר נרשמו בענף הירקות והפירות

בניגוד לציפיות, עלה מדד המחירים לצרכן לחודש יוני ב-0.1%. כך הודיעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מתחילת השנה, מסתכמת האינפלציה ב-2.3%. ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-4.8%.

הערכות הכלכלנים היו בממוצע לעלייה של 0.5% במדד לחודש יוני. בבנק הפועלים העריכו כי מדד המחירים לצרכן לחודש יוני יעלה בכ-0.5% וכי האינפלציה בכל 2008 תסתכם ב-4% - מעל ליעד המחירים הממשלתי שעומד על 3%-1%.

בחודש יוני עלו במיוחד סעיפי ההלבשה וההנעלה ב-11.9%, התחבורה ב-0.8% והמזון ב-0.4%. הירידות החדות ביותר נרשמו בענף הירקות והפירות שירד ב-10.3%.

מדד המחירים הוא אחד הגורמים החשובים שעומדים לנגד עיניו של בנק ישראל בבואו לקבוע את גובה הריבית במשק. המנדט העיקרי של בנק ישראל הוא לדאוג ליציבות המחירים (כלומר לכך שהאינפלציה לא תרים ראש) כאשר הכלי המרכזי של הבנק הוא הכלי המוניטרי כלומר קביעת שער הריבית. ריבית גבוהה נחשבת ככזו שבולמת אינפלציה (וגם צמיחה) שכן היא מעניקה תמריץ לתושבים לחסוך יותר ומנגד גורמת ליקור האשראי עבור המגזר העסקי. ריבית גבוהה מחזקת את המטבע המקומי שמציע כעת תשואה טובה יותר על אגרות החוב הממשלתיות.

מנגד, הורדת ריבית נחשבת למעודדת צמיחה אך גם לכזו שעשויה לגרום לאינפלציה שכן היא מעניקה תמריץ לחגיגת קניות והופכת את האשראי העסקי לזול במיוחד.

  • עוד באותו נושא:
  • מדד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully