וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש: המערכת הפיננסית איתנה בבסיסה - כלכלת ארה"ב לא נמצאת במיתון

סוכנויות הידיעות

15.7.2008 / 20:33

בוש: חבילת הסיוע לפאני מיי ופרדי מאק איננה בגדר חילוץ ממשלתי לחברות; הכלכלה צומחת, אם כי בקצב איטי



נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, אמר היום כי המערכת הפיננסית בארה"ב איתנה בבסיסה, למרות הטלטלות בשווקים, וקרא לקונגרס לאשר במהירות את תוכנית הסיוע לענקיות המשכנתאות הממשלתיות, פאני מיי ופרדי מאק, שנקלעו לקשיי נזילות בעקבות משבר האשראי העולמי.



במסיבת עיתונאים בבית הלבן, התייחס בוש לחבילת הסיוע של הממשל לפאני מיי ולפרדי מאק, אך טען כי לא מדובר בחילוץ של שתי החברות מצרותיהן הכלכליות, משום שהן יישארו בבעלותם של בעלי המניות שלהן. "פאני מיי ופרדי מאק ממלאות תפקיד מרכזי בשוק המשכנתאות האמריקאי", אמר בוש, שציין עם זאת כי "אני לא חושב שהממשלה צריכה להיות מעורבת בחילוץ חברות".



הבנק הפדרלי ומשרד האוצר האמריקאי הכריזו ביום ראשון על צעדי סיוע חסרי תקדים לפאני מיי ופרדי מאק, כולל רכישה של מניותיה, לאחר שמניותיהן של שתי החברות נפלו בחדות בעקבות חששות כי הן נקלעו לקשיי נזילות בשל הפסדי הענק שרשמו ברבעונים האחרונים ויתקשו לשרוד את משבר האשראי אם לא יחולצו.



במסגרת תוכנית הסיוע לפאני מיי ופרדי מאק, ביקש ממשל בוש מהקונגרס לאשר לו לרכוש מניות בשתי החברות בתמורה לסיוע בסך מיליארדי דולרים, והבנק הפדרלי החליט לפתוח את חלון הלוואות החירום שלו (חלון הדיסקאונט), הזמין כיום לבנקים מסחריים ובנקי השקעות, גם לפאני מיי ופרדי מאק. שר האוצר האמריקאי, הנרי פולסון, אמר היום כי הממשלה תרכוש מניות בפאני מיי ופרדי מאק רק במקרה הצורך, ואמר כי שתי החברות "הן היחידות שמתפקדות בשוק המשני למשכנתאות". לדבריו, "התוכנית נועדה לסייע ליציבות בשווקים הפיננסיים כולם, ולא רק ליציבותן של שתי החברות האלה", אמר פולסון.

לנוכח העלייה החדה במחירי הדלק, המשבר החמור בשוק הנדל"ן, הנפילה במחירי הבתים ומשבר האשראי העולמי, חזר בוש על טענתו כי כלכלת ארה"ב לא נמצאת כיום במצב של מיתון - המוגדר כשני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית - וממשיכה לצמוח בקצב איטי.



"זו תקופה קשה עבור משפחות אמריקאיות רבות", אמר בוש, "אני לא כלכלן, אך אני כן מאמין שאנו צומחים כעת. אני אופטימי, ומאמין שיש גם נקודות אור מבחינה כלכלית". עם זאת, בוש הוסיף כי "הכלכלה לא צומחת בקצב הרצוי".



בנוגע למערכת הפיננסית, לנוכח הטלטלה בשווקים, אמר בוש כי "אני חושב שהמערכת איתנה בבסיסה. אני מבין שיש המון עצבנות, אך הכלכלה צומחת. התפוקה גבוהה. היקף המסחר עולה. אנשים עובדים - כמובן שהמצב לא טוב כפי שהיינו רוצים, אך נפעל במידת הצורך".



בוש התייחס גם לעלייה החדה במחירי הנפט, וקרא לקונגרס - הנמצא ברובו תחת שליטה דמוקרטית - להסיר את התנגדותו לקידוחי נפט תת ימיים, במטרה להגדיל את תפוקת הנפט האמריקאית. "אני מודה בכך שהצעד הזה לא יוביל אפילו לייצורה של חבית נפט אחת כבר מחר, אך הוא יהפוך את האווירה בשוק", אמר בוש.



את הדברים אמר בוש זמן קצר לאחר שיו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, הזהיר כי כלכלת ארה"ב מתמודדת כיום עם קשיים רבים, בהם המשבר בשוק הדיור והאינפלציה הגבוהה בעקבות העלייה החדה במחירי הדלק והמזון. ברננקי העריך כי שיעור האינפלציה ימשך לעלות גם בעתיד הקרוב, למרות המשך ההאטה הכלכלית.



בעדותו בפני ועדת הבנקאות של הסנאט, אמר ברננקי כי כלכלת ארה"ב תמשיך לצמוח בקצב איטי מהרגיל גם בהמשך השנה, וכי האינפלציה נמצאת ברמה גבוהה וככל הנראה "תהיה גבוהה אף יותר". בנוסף, אמר ברננקי כי קובעי המדיניות של הבנק הפדרלי מנסים כיום למצוא את האיזון בין בלימת האינפלציה לבין עידוד הצמיחה הכלכלית.



הבנק הפדרלי העלה היום את תחזית האינפלציה לטווח שבין 3.8% ל-4.2%, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על טווח שבין 3.1% ל-3.4%. מדד המחירים ליצרן בארה"ב זינק בחודש יוני ב-1.8% לעומת מאי, בהובלת מחירי המזון והאנרגיה, ולעומת יוני 2007 זינק המדד ב-9.2% - הזינוק החד ביותר במחירים ליצרן בארה"ב מאז יוני 1981.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully