וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המניות, תעודות הסל, הקרנות והסחורות שאיפשרו לבעליהן להמשיך לחייך למרות המשבר

יעל פולק

16.7.2008 / 8:07

בשעה שהמדדים בבורסת תל אביב צנחו בשנה האחרונה בעשרות אחוזים, כמה מכשירי השקעה הצליחו להניב תשואות שהיו מעוררות קנאה גם בשנים טובות

מניות כימיקלים



בראש המניות שצלחו את המשבר בהצלחה בבורסת תל אביב צועדת מניית כימיקלים לישראל (כי"ל), שהניבה למשקיעה תשואה פנומנלית של 95.9% בשנה האחרונה. החברה - המפיקה אשלג, כימיקלים, פוספטים ודשן - נהנתה מגידול במכירותיה בעולם ומהזינוק במחירי הדשנים. היא הצליחה להתגבר על הזינוק במחירי ההובלה והאנרגיה והתחזקות השקל לעומת הדולר. בשנה האחרונה חילקה לבעלי המניות כ-840 מיליון דולר כדיווידנדים.



במגזר הכימיה בלטה גם מניית פריגו, חברת התרופות ללא מרשם הגדולה בעולם, שהתחזקה בלא פחות מ-34.9% בשנה האחרונה. את הצמיחה במכירות החברה הוביל בעיקר מגזר התרופות, בין השאר בזכות השקת Omeprazole - תרופה לטיפול בצרבת שהושקה לקראת סוף הרבעון הראשון של 2008. החברה נהנתה גם ממכירות ערות של מוצרים נגד עישון, משככי כאבים ומוצרים נגד שיעול.



מניות תקשורת



ענף התקשורת ידוע כדפנסיווי. אף שגם חברות כמו נטוויז'ן שבשליטת נוחי דנקנר לא הצליחו לנצח את מדדי המניות בשנה האחרונה, כמה חברות בענף השיאו רווח למשקיעים שלהן. מניית סלקום, למשל, התחזקה ב-13.1% בשנה האחרונה.



גם מניית פרטנר לא נותרה מאחור, והמשקיעים בה קיבלו תשואה מכובדת של 17.1%. אנליסטים צופים כי שיעורי הרווחיות של החברה יעלו: הזעזוע שגרמה ניידות המספרים צפוי לשכוך, וההוצאות על שיווק וסבסוד לקוחות צפויות לרדת.



מניות מזון



ארגון המזון והחקלאות של האו"ם דיווח באחרונה כי ב-2007 עלו מחירי המזון ב-40%, וכי אם מחירי התבואות החקלאיות ימשיכו לנסוק בקצב הנוכחי ב-2008, התייקרות הסחורות צפויה להמשיך. יצרנית המזון אסם, שבשליטת נסטלה, מודה בפה מלא כי התייקרות התשומות נוטרלה בחלקה הגדול באמצעות עדכון המחירונים ללקוחות. בשנה האחרונה התחזקה מניית החברה ב-7.2%. חברות ענק בקנה מידה מקומי - כמו המתחרה שטראוס, שמנייתה נחלשה בשנה האחרונה ב-9.5% - מוצאות בדרך כלל את מנועי הצמיחה שלהן בחו"ל, מאחר שהן פרושות היטב בישראל ומתקשות לצמוח בה. אסם בוחרת לגדול דווקא בשוק המקומי ועושה זאת בהצלחה.



מניית שופרסל הניבה למשקיעים בה תשואה חיובית של 13.2% במהלך השנה האחרונה. באופן היסטורי, תקופות של אינפלציה מיטיבות עם חברות קמעוניות: בשלב הראשון נרשם גידול במכירות בעקבות עליות המחירים.



מניות רכב



דלק רכב, יבואנית מאזדה ופורד, התחזקה ב-11.9% בשנה האחרונה, ונכנסה החודש למדד תל אביב 25. להערכת כלכלנים, הביקוש הגבוה לכלי הרכב שלה צפוי להמשיך אל תוך 2009.



מניות נפט



גובהם של מרווחי הזיקוק (ההפרש בין מחיר הרכישה של חומרי הגלם והמחיר הסופי של התזקיקים) באגן הים התיכון והעלייה במחיר הנפט הביאו את מניית פז נפט להתחזק ב-12 החודשים האחרונים ב-12.6%. את הרבעון הראשון של 2008 סיימה פז נפט בגידול של 36.5% בהכנסות (ל-4.3 מיליארד שקל) לעומת התקופה המקבילה ב-2007. הרווח הנקי ברבעון הראשון גדל ב-178% לעומת הרבעון המקביל ב-2007, ל-240 מיליון שקל.



תעודות סל



תעודות הסל - "המכשיר הטיפש" שנצמד למדד מסוים ואמור להניב תשואה דומה לביצועיו - תפסו נתח שוק משמעותי בשנה האחרונה. מי שעשו את הכסף הגדול היו השורטיסטים, שהימרו נגד המדדים המתרסקים.



לשלוש התשואות המרשימות ביותר שהניבו תעודות הסל בשנה האחרונה אחראית קסם. התעודה קסם שורט יתר 50 עוקבת בחסר אחר מדד 50 מניות היתר, שנחלש בשנה האחרונה ב-56.6%. היא השיגה למשקיעים תשואה מדהימה של 176.9%. תעודת הסל הממונפת קסם שורט תל אביב 75 כפליים השיגה תשואה של 154.2%, לאחר שמדד תל אביב 75 צנח ב-12 החודשים האחרונים ב-45.4%. קסם שורט נדל"ן 15 השיגה תשואה של 120.3%.



קרנות נאמנות



המנצחת הגדולה במגזר קרנות הנאמנות היא נובה סטאר קרן ממונפת - קרן אגרסיווית שמשקיעה באופציות על מדד המעו"ף ומאופיינת ברמת סיכון ובתנודתיות גבוהות. הקרן הניבה למשקיעים בה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של לא פחות מ-266.7%. שתי קרנות נוספות שבלטו לטובה בתקופה זו הן אריגטו גמישה, שהשיגה תשואה של 56.9%, ואריגטו מניות, שעלתה ב-47.8%.



סחורות



מחירי הסחורות זינקו בעשרות אחוזים בהשנה האחרונה. מי שהצליחו להרוויח בקלות מהמהלך היו מי שהשקיעו בתעודות סל שעוקבות אחר סחורה מסוימת או אחרי סל סחורות.



הנפט, שהגיע למחיר של כ-140 דולר לחבית, הניב תשואות נאות למי שבחרו להשקיע בו. תעודות הסל קסם נפט ותכלית נפט עלו בשנה האחרונה בכ-51.5%. תעודת סל הסחורות של פסגות השיגה באותה תקופה תשואה של 37.2%.



חו"ל



רוסיה וברזיל היו יעדים מוצלחים להשקעה בשנה האחרונה. תעודות הסל על מדד RTX, שנסחרות בבורסה של אוסטריה, מיועדות למי שאינם רוסים ומעוניינים להשקיע בתשע חברות בתחום הנפט והגז ברוסיה. בשנה האחרונה עלה ערכן של התעודות ביותר מ-14%.



מדד - S&P Latin America שכולל את 40 החברות המובילות באמריקה הלטינית במגזרים שונים - עלה בשנה האחרונה בכ-10%. מבין החברות במדד, 17 הן מברזיל, עשר ממקסיקו, עשר מצ'ילה ושלוש מארגנטינה.



הדולר האמריקאי



בשנה האחרונה צנח הדולר ב-22.6%, על אף התערבות אגרסיווית של בנק ישראל במסחר. מי שצפה את המהלך והמיר בזמן הנכון דולרים לשקלים - לא הפסיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully