וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשיפה למשבר האשראי העולמי עלתה לבנקים 16 מיליארד שקל

שרון שפורר

16.7.2008 / 8:35

בניגוד לבנקים בעולם, מערכת הבנקאות בישראל הצליחה לשמור על יציבות בתקופת המשבר



>> "תיק ההשקעות של בנק הפועלים בארה"ב מורכב מאג"ח מגובות משכנתאות לשוק הפריים בהיקף של כ-3 מיליארד דולר", העריך ב-1 באוגוסט - לפני כשנה - בית ההשקעות אי.בי.אי. "מבדיקה שערכנו, הפועלים לא חשוף לשוק הסאבפריים האמריקאי, תיק ההשקעות שלו לא ייפגע ולא תהיה השפעה מהותית על תחזית הרווח וההפסד".



בית ההשקעות אי.בי.אי לא היה היחיד - גם אנליסטים ומנהלים ותיקים של בתי השקעות לא חזו את המשבר. ואולם שנה לאחר מכן התברר כי משבר הסאבפריים גרם לאחד המשברים החמורים ביותר בתולדות בנק ישראלי. בנק הפועלים כבר מכר את תיק האג"ח מגובה המשכנתאות שלו בהפסד כולל של 1.3 מיליארד דולר. בעקבות זאת, הוא עבר להפסד של 1.5 מיליארד שקל ברבעון הראשון, נזקק לבצע גיוס הון ומחפש בקדחתנות אחר שותף לישראכרט, כדי לעמוד ביעד תשואה על ההון של 12% בסוף 2009.



הפסדים אלה, עם ניהול משבר בעייתי של הבנק, הביאו לצניחה של יותר מ-10 מיליארד שקל בשווי השוק של הפועלים, ושינו בראשונה זה כמה שנים את מפת הבנקאות המקומית: בנק הפועלים הידרדר למקום השני, ובנק לאומי זכה בתואר הנחשק של הבנק הגדול במדינה, עם פער שהגיע בשיא לכ-6 מיליארד שקל בשווי השוק שלהם.







עם זאת, המשבר לא פגע בשוק הישראלי כפי שפגע בשווקים מעבר לים. גם אין כל חשש מנפילה של בנק, כאשר אפילו ההפסד הענק של בנק הפועלים הותיר אותו יציב.



כיום יכולים יו"ר ומנכ"ל הבנק - דני דנקנר וצבי זיו - שוב לחייך, ואילו מי שעשויים להיות מוטרדים יותר הם גיורא עופר וגליה מאור - המנכ"לים של בנק לאומי ודיסקונט, בהתאמה. זאת משום שכעת עולים חששות מסוימים גם לגבי האג"ח שבהן הם השקיעו - אג"ח מגובות משכנתאות של סוכנויות פדרליות, שנחשבו לבטוחות יותר מאשר המכשירים שבהם השקיע בנק הפועלים.



מדובר בהשקעה שהיקפה הוא כ-9 מיליארד שקל בדיסקונט - קרוב ל-100% מהונו העצמי, וכ-3.4 מיליארד שקל בלאומי - קרוב לכ-20% מהונו של הבנק. לפי שעה נראה כי אין סכנה באג"ח אלה, אך כפי שלימד המשבר הזה את כולנו, דבר אינו בטוח.



מאז תחילת השנה איבדו חמשת הבנקים הגדולים כ-16 מיליארד שקל משוויים, והמשקיעים מדירים כיום את רגליהם ממניות הבנקים. מלבד ההשלכות הישירות של משבר האשראי, המשקיעים חוששים גם מהגעת המיתון לישראל - מה שעשוי לפגוע בראש ובראשונה בפעילותם של הבנקים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully