וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנתיים אחרי החטיפה: אהוד גולדווסר ואלדד רגב חוזרים היום הביתה

עמוס הראל

16.7.2008 / 8:55

הערכות: החטופים מתים; לאחר שיושלם תהליך הזיהוי, יועברו ללבנון סמיר קונטאר וארבעת אנשי חיזבאללה

הממשלה אישרה אתמול, ברוב של 22 נגד שלושה, את העסקה עם חיזבאללה. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, היה בין המצביעים בעד העסקה, שאושרה לראשונה כבר בסוף יוני. עם זאת, ישראל הודיעה כי היא דוחה את הדו"ח שהעביר חיזבאללה על רון ארד כבלתי מספק. אולמרט אמר בישיבה כי תמונות השמחה שיגיעו מביירות עלולות להעלות סימני שאלה לגבי אישור העסקה. ואולם, "ממשלת ישראל קיבלה החלטה והכרעה בישיבה הקודמת ואנחנו צריכים להמשיך את המהלך לשחרור, זאת מבלי להפסיק להיות מחויבים למצוא מידע על גורלו של רון ארד". אולמרט אמר עוד, כי יש צורך בקביעת סטנדרט מסוים להתנהלות ישראל נוכח חטיפות. לדבריו, "צריך לעשות זאת באחריות ובזהירות, מבלי שהדברים ייוודעו בפומבי ויהפכו למשהו שכל ארגוני הטרור ינסו להוכיח לנו שאיננו עומדים בו".



ראש המוסד מאיר דגן נפגש שלשום עם בני משפחתו של ארד והציג בפניהם את עיקרי הדו"ח. דגן אמר לבני המשפחה שהדו"ח אינו מקובל על ישראל והוסיף כי הוא מגמתי, שטחי ורצוף סתירות ולכן אינו מאפשר לקבוע בוודאות מה עלה בגורל הנווט. דגן הציג בישיבת הממשלה אתמול מסרים דומים לאלה שהעביר למשפחת ארד.



הוא סקר בפני השרים את חוות הדעת שגיבשה ועדת ראשי השירותים לאחר עיון בדו"ח. "הדו"ח נותן השערות בלבד", אמר, "חיזבאללה מצייר בו תמונה שמפילה את האחריות לגורלו של רון ארד על כל גורם מלבד איראן או הארגון עצמו". דגן אמר לשרים כי חיזבאללה טוען ש"או שארד נחטף או שהוא ברח ומאז נעלמו עקבותיו". הוא גם כינה את הדו"ח "בדיחה". אל דגן הצטרפו שאר חברי ועדת ראשי השירותים והמתווך עופר דקל. הם סברו שהדו"ח "גרוע" ולא מציג את כל הידוע לחיזבאללה.



גורמי ביטחון בגרמניה טענו אתמול כי המתווך הגרמני בין הצדדים, גרהרד קונרד, צפוי לקבל בקרוב הבהרות נוספות מחיזבאללה בעניין ארד - וכי גם קונרד אינו שבע רצון מאיכות המידע שהעביר חיזבאללה. לדברי אותם מקורות, ישראל התחייבה בפני קונרד ומזכ"ל האו"ם, כי תשחרר בקרוב עוד "כמה תריסרים" של אסירים פלשתינאים, כשלב נוסף בעסקה שיוגדר רשמית כמחווה לאו"ם.



גורמי ביטחון בכירים בישראל העריכו אתמול כי הפרסום בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" שלפיו ייתכן שאחד החטופים עודנו בחיים הוא חלק מלוחמה פסיכולוגית של חיזבאללה. לדבריהם, בידי ישראל קיים מידע מודיעיני אמין שלפיו השניים מתים. בישראל מתרשמים כי חיזבאללה מבקש להציג את העסקה כניצחון גדול, הוכחה נוספת לכך שגבר לכאורה על צה"ל במלחמה לפני שנתיים. על רקע זה, מתוכננות היום עצרות גדולות בלבנון לכבוד האסירים החוזרים.



בפיקוד הצפון נשמרת מאתמול כוננות גבוהה, גם כהיערכות לאפשרות שחיזבאללה מכין הפתעה כלשהי לישראל. עם זאת, אין מודיעין המצביע על אפשרות כזו. בצה"ל אמרו אתמול כי "חיזבאללה מכיר את יחסי הכוחות האמיתיים של המלחמה. הוא חוגג ניצחון, אבל יודע איזה הרס הותרנו בלבנון בפעם הקודמת ואיזה הרס ביכולתנו לחולל שם אם ינסה להצית מחדש את הגזרה".



בצה"ל הושלמו אתמול ההכנות להחזרת החטופים. במסגרת מבצע "ושבו בנים" יוכרזו אזורים לאורך הגבול כשטח צבאי סגור ותוגבל כניסת כלי התקשורת. אתמול העביר הצלב האדום כעשרים משאיות מלבנון, שבהן יועברו הגופות של המחבלים הפלשתינאים ואנשי חיזבאללה. ברשימה המקורית שהעביר חיזבאללה התבקשה ישראל להעביר 199 גופות, אך בפועל יועברו מחר 185 גופות, כיוון שהשאר לא אותרו. בניגוד לפרסומים קודמים, גופתה של המחבלת מהפיגוע בכביש החוף ב-1978, דלאל אל-מוגרבי, לא אותרה ככל הנראה. מקורות ביטחוניים אמרו אמש כי עדיין מוקדם לדעת כיצד תשפיע עסקת החטופים על העסקה לשחרור גלעד שליט. לדבריהם, ייתכן שהחגיגות בביירות ידרבנו את חמאס לחפש הישג משלו. עם זאת, אמרו, דרישות חמאס במו"מ עודן גבוהות וכוללות שחרור של עשרות רוצחים.



עמוס הראל וברק רביד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully