וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר קצא"א, אורן שחור: "עתירת האחים עופר נגדנו היתה מהלך נמוך, קנטרני ומיותר"

אבי בר-אלי

16.7.2008 / 10:27

יו"ר קצא"א, אורן שחור, מסיים את תפקידו בתום חמש שנים ■ בראיון פרישה ל-TheMarker הוא יורה לכל הכיוונים: "עידן עופר רוצה למנוע תחרות", "המצרים אמרו לי שיעלו את מחירי הגז"; וההתנתקות - "טעות קולוסאלית"

לפני כשנה עתרה קבוצת O.P.C, שבבעלות קבוצת עופר (80%) וחברת סימנס (20%), לבג"ץ נגד פרויקט הקמת תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, אותה מכנה שחור "הבייבי שלי". "עתירת האחים עופר היתה קנטרנית ומיותרת, והיתה צריכה להידחות על הסף", הוא מרשה לעצמו לתקוף כעת. "הצענו לאחים עופר אותם תנאים, והם כבר בחנו הקמת תחנת כוח בשטח שתוכנן עבורם יחד עם בריטיש גז (BG), שלבסוף נסוגה. לא היתה שום סיבה שנתנגד להקצאת קרקע גם להם".



העתירה לא נגעה רק בהקצאת קרקע קצא"א למיזם פרטי, אלא גם נגד ההתקשרויות שלכם בלא מכרז עם לקוחות קצה.



שחור: "כל ההסכמים נחתמו כחוק וידינו נקיות".



אם כך, מדוע הוגשה העתירה?



"המטרה היתה לעכב את תהליך הקמת תחנת הכוח, או למנוע את האפשרות שדוראד תתחרה במשפחת עופר. ההיגיון מאחורי העתירה אומר שמי שיגיע ראשון ישפיע על השוק. ב-2010 לא תקום שום תחנה פרטית זולת שלנו, ומבחינת עופר זהו מהלך עסקי. אני מבין את השיקול, אבל לא מסכים לשיטה. לדעתי יש די מקום גם לאחים עופר וגם לדוראד. המהלך שבו נקטו נראה לי מאוד נמוך ומאוד מיותר".



בשנה שחלפה נראו ההתכתשויות החוזרות ביניכם כבעלות בסיס אישי.



"נכון שזה גם גלש למישור אישי, אבל לא מצדנו. מאוד התפלאתי על שרבוב שמי לעתירה, וזה נראה לי לא מובן. אני לא עושה דבר לטובתי האישית, אלא לטובת הגוף שעליו אני מופקד, וכולם יודעים שהמהלך עשה רק טוב לקצא"א. אין כאן מנגנון חלוקת אופציות. אני קורא לעידן עופר לבוא להקים תחנה. אני מאוד רציתי אותו פה".



ומה עכשיו?



"החלטת בג"ץ תאפשר לנו לרוץ. נסגור עם ג'נרל אלקטריק על רכישת הטורבינות, ויש לנו רשימה שלמה של לקוחות שאנו במגעים עמם. אנחנו מציעים מחיר חשמל מאוד אטרקטיווי".



תקימו תחנה נוספת?



"אני לא רואה שום סיבה שלא תקום עוד תחנה".



להוביל חברה רדומה



5 שנים חלפו מאז ויתר שחור על ההצעות לעמוד בראש אחת מחברות קונצרן אי.די.בי של נוחי דנקנר או להתמודד על ראשות עיריית תל אביב מטעם שינוי - והעדיף לשמש יו"ר קצא"א (חברת קו צינור אשקלון-אילת).



"הגעתי לכאן כי חשבתי שאפשר לשנות, שטמון כאן פוטנציאל עסקי גדול. קצא"א אמנם עברה מהפך", מסכם שחור. "באתי להוביל חברה רדומה משהו לשגשוג כלכלי".



איזה שינוי עברה החברה?



"ראשית, בעצם המעבר לחברה עסקית ומאוד רווחית. המספרים יוצאי דופן. הרווח הנקי מוערך בעשרות מיליוני שקלים בשנה. שנית, מבחינת תחומי העיסוק. קצא"א היא חברת אנרגיה, לא רק חברת זיכיון להובלת נפט. שלישית, פרויקט הדגל של ההזרמה ההפוכה (מאילת לאשקלון, א.ב), שהביא באחת להכפלת מאגרי הדלק שלנו ולהפיכתם למקור הכנסה משמעותי ורווחי. הוא איפשר לקנות דלק באירופה ולהזרימו לאילת, שם כל המכלים כבר מוחכרים לחברות בינלאומיות. בקרוב נגדיל ב-20% את תכולת המכלים ונהפוך לאחת מחברות אחסון הדלק הגדולות בעולם".



מדוע יצוא דלק למזרח דרך נמל אילת טרם התרומם?



"בגלל האמרת מחירי הדלק והחרם הערבי, אך אני רואה את זה מתפתח בעתיד. בסין השקענו אך לא ראינו את הפירות. בהודו אנחנו מתחילים לראות תוצאות וזה מתחיל להתרומם. צריך לזכור שההשקעה כבר כוסתה בזכות הכנסות האחסון באילת".



למרות גיוון תחומי העיסוק של קצא"א, תחנת הכוח של דוראד היתה ונותרה המיזם המשמעותי והבולט שקידם שחור בתקופת כהונתו. שנה לפני כניסתו לתפקיד, הגו אנשי העסקים אורי דורי ויוסף אדלסבורג את הפרויקט להקמת תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל - שלימים הוסבה לחברה משותפת המכונה בראשי תיבות שמותיהם: "דוראד".



חברת דוראד אנרגיה, שבה שותפים כיום א.דורי (18.75%), אדלטק (18.75%), קצא"א (37.5%) והקונצרן הטורקי זורלו (25%), מתכננת להקים באתר קצא"א שבדרום אשקלון את תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל בהספק של כ-810 מגה וואט, ובהשקעה כוללת של כ-800 מיליון דולר.



דוראד כבר התקשרה עם צרכני קצה דוגמת משרד הביטחון, חברת תנובה, חברת כתר והשפד"ן למכירת החשמל שתפיק, ולפני כחצי שנה דיווחה כי חתמה עם ספקית הגז המצרית-ישראלית EMG על הסכם סופי לרכישת גז טבעי בהיקף של כ-2 מיליארד דולר לתקופה של 15-20 שנה. את קונסורציום המממנים של הפרויקט יובילו בנק הפועלים וכלל ביטוח, והליך הסגירה הפיננסית אמור להסתיים עם פרסומן הסופי של תקנות רשות החשמל למתקני ייצור חשמל קונוונציונליים, המצויות כעת בשלב השימוע הציבורי. התחזית השאפתנית להקמת התחנה כבר ב-2007-2008 נדחתה לפי שעה לסוף 2010 לפחות.



אתה לא מודאג מהקולות שמגיעים ממצרים באשר לאספקת הגז לישראל?



"לא, כי יצרנו קשרים טובים עם המצרים. בינינו לבין חוסיין סאלם (מבעלי EMG, א.ב) והמנכ"ל מוחמד טאווילה נוצרה מערכת יחסים של אמון, המבוססת על מלה ועל הסכמים בתקיעת כף יד. הם מודים שחוזה כמו זה שחתמו אתנו לא יהיה בעתיד, אבל אין אפשרות לפתיחת חוזה קיים".



הם יעלו את מחירי הגז ליתר השוק?



"חד משמעית. הם גם אמרו לי את זה. מה שלא סוכם עד כה - יעלה. אמרו לנו: 'לכם יש הסכם מצוין, אך הוא לא יהיה יותר'".



מה עמדתך לגבי המו"מ המתחדש עם בריטיש גז?



"מאוד חשוב שיהיה לנו הסכם עתידי עם BG. אני יודע ששר התשתיות בנימין בן אליעזר דוחף את זה ובצדק. המדינה חייבת את BG כחלופה, ואנחנו כבר הצהרנו שנהיה שותפים בהנחת הצינור מעזה ונקצה שטח לתחנת הקבלה אצלנו".



מה עמדתך לגבי כוונת המדינה לפרסם מכרז לאספקת גז טבעי נוזלי (LNG)?



"אני מברך על כך. להערכתי המתקן ימוקם סופו של דבר בשטח קצא"א, והייתי שמח אם היינו יכולים להשתתף, אבל אני לא בטוח שיאשרו לנו".



"עזה נהפכה לחמאסטאן"



קצא"א היא חברה פרטית בבעלות משותפת של ישראל וממשלת איראן, שכיום היא מן הסתם שותפה לא פעילה בחברה, וישראל מנהלת עמה זה כמה שנים הליך בוררות בינלאומי בעניין. החברה עוסקת בהזרמה, אחסון ויבוא ויצוא של נפט גולמי ותזקיקים, ופועלת מתוקף חוק זיכיון, המשחרר אותה מתשלום מס הכנסה, ארנונה ודמי חכירה ופוטר אותה מחובת המכרזים. עבור ההתקשרויות שמחוץ לזיכיון (דוגמת פרויקט דוראד), פועלת קצא"א דרך החברה הבת שתא"א (שירותי תשתיות אשדוד-אילת).



קצא"א מאז ומעולם נתפשה כיישות לא ברורה הפועלת באזור דמדומים הרחק מפיקוח ציבורי.



"אנחנו מאוד מפוקחים. מבקר המדינה היה פה, והדו"ח שפירסם אמנם חסוי, אך לא העלה ממצאים בעייתיים. פעילות קצא"א כיום תואמת את התפישה האוצרית של פיתוח התחרות במונופולים".



איך התמודדתם עם הקשיים שהערים עליכם מונופול חברת החשמל?



"אני לא רוצה לירוק לבאר שממנה אני הולך לשתות. כולם דיברו על הפרטה, אך רק ברגע שדוראד תצא לדרך תהיה תחרות, ואין לי ספק שהחשמל יהיה יותר זול".



מה באשר לסביבת מתקני קצא"א? לא אחת מועלות טענות קשות נגדכם מצד אשקלון ואילת בדבר קירבת המתקנים הרגישים לריכוזי אוכלוסייה.



"רק באחרונה סיכמנו עם עיריית אילת על הקצאת שטח חוף הסמוך למצפה התת-ימי לטובת הציבור, ועוד נשקיע שם כסף. באשר לאשקלון אני יכול להבין את הדאגה, אבל צריך לזכור שאנו גם מספקים עבודה לעיר ולסביבתה. אנו מספקים גם שירותי רווחה ומסייעים לקהילה, ועומדים בכללים ובדרישות של המשרד להגנת הסביבה".



ובכל זאת, המצב הביטחוני ברצועת עזה לא מחייב בחינה מחודשת של המיקום?



"כל האזור הוא שטח מוכה טילים, ואני חושב שהגיע הזמן שהעניין ייפתר. ההתנתקות היתה טעות קולוסאלית שהפכה את עזה לחמאסטאן, והרחיבה את תחום כיסוי הטילים כך שהם מתצפתים ויורים בנו כמו מאקדח. חייבים לזכור שלמדינה יש גם חובות וצריך למצוא למצב פתרון. אם המשמעות היא לשוב ולהיכנס לרצועה - אז צריך להיכנס. כשניסינו להיות נחמדים לפלשתינאים יצרנו בישראל תושבים מיוסרים. גם הוצאנו אנשים מבתיהם וגם לא פתרנו את הבעיה".



אז מה עושים?



"אנחנו נושאים ונותנים עם אבו-מאזן, אבל אין לו השפעה על עזה. בסופו של דבר נצטרך לדבר עם החמאס, אבל בתנאי שישנה את האג'נדה שלו".



אתה עדיין מאמין להבטחת שר הביטחון כי יביא לפתרון בעיית הרקטות תוך שנה?



"אני לא רואה את כל התוכניות ליירוט טילים מתקדמות. מי שמסתובב בעוטף עזה יודע שהחיים שם אינם חיים. פירסמתי מאמר על כך שהטילים יגיעו לבסוף למבואות אשדוד והעירו לי על כך, בדיוק כפי שהעירו לי לפני כשנתיים כשאמרתי שמחיר חבית נפט יעבור את רף 100 הדולר".



התחנה שלך הבאה תהיה בפוליטיקה?



"אני בוחן הצעות, בהן גם מן התחום הפוליטי".



את שחור יחליף בתפקיד עמוס ירון, מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר. "הוא איש עם כישורים מצוינים והרבה ניסיון, מכור מחצבתי", אומר עליו שחור. "עם הידע, הגישה והניסיון הוא ימשיך את העשייה קדימה".



O.P.C מסרה בתגובה כי היא "מציעה לאורן שחור לא לתת ציונים בקשר להגשת העתירה לפני שהתפרסמו נימוקי השופטים במלואם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully