וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לשלם פחות ולקבל יותר מהטלוויזיה הרב ערוצית בישראל

בר חיון

16.7.2008 / 10:47

איזו חבילת ערוצים הכי משתלמת? האם כדאי להתמקח, אילו הטבות נקבל אם נעבור מחברה לחברה? האם בכל זאת יש הבדלי מחירים בין HOT ל-yes? ■ אם תתעקשו להתחבר לחבילה הבסיסית של חברת הכבלים או הלוויין תגלו שהיא תעלה לכם יותר מחבילת הפרימיום ■ רוצים לשלם פח



>> א' מהרצליה אינה זקוקה לחבילת ערוצים מורחבת, ולכן התעקשה לקבל את חבילת הבסיס של yes. חבל, כך חשבה, לשלם על חבילת פרימיום יקרה, הכוללת עשרות ערוצים שהיא לא תצפה בהם. אבל באופן אבסורדי, החבילה הבסיסית עולה לה יותר מחבילות הערוצים הנרחבות יותר. על פי בדיקת TheMarker בשיתוף עם כמהזה, אתר להשוואת מחירי אינטרנט, סלולר, טלוויזיה, שיחות לחו"ל וטלפוניה בישראל, yes אינה היחידה שמציעה תמחור מוזר כזה. גם ב-HOT חבילות הערוצים המורחבות זולות יותר מהחבילות המצומצמות.



ביקשנו לבדוק איזו חבילת ערוצים הכי משתלמת, אם כדאי להתמקח, אילו הטבות נקבל אם נעבור מחברה לחברה, ואם בכל זאת, בשוק בלתי תחרותי כמו זה של הטלוויזיה הרב ערוצית בישראל, יש הבדלי מחירים בין הוט ליס.



החבילה הבסיסית



מבדיקה שערכנו כמה פעמים מול מוקד המכירות של הוט עולה כי החברה אינה מאפשרת לרכוש את חבילת הבסיס עם ממיר אנלוגי, כפי שהיא מחויבת על פי חוק. בעקבות פניית TheMarker למועצה לשידורי כבלים ולוויין נמסר כי העניין ייבדק. מהוט נמסר: "נציגי המכירות והשירות של הוט תודרכו בימים האחרונים במבצעים חדשים שעורכת החברה, ביניהם מבצע מיוחד ללקוחות שביקשו חבילה אנלוגית. עקב אי הבנה, נאמר על ידי הנציגים שאי אפשר לרכוש יותר שירות אנלוגי. אלא שהוט ממשיכה לספק את השירות האנלוגי, על פי מחיר המחירון, ולראייה, בשבוע האחרון נמכרו לא מעט חבילות אנלוגיות והמכירה נמשכת".



מגוון הערוצים בחבילות הבסיס עם הממיר הדיגיטלי שמציעות שתי החברות אינו בסיסי כלל: כ-35 ערוצי תוכן, ועוד 28 ערוצי שפות בהוט. עם זאת, נציגי שירות המכירות בשתי החברות ניסו להניא אותנו מרכישת חבילות אלה, בטענה שהן יחסית דלות בערוצים ואינן משתלמות כלכלית. במוקד של יס אף הרחיקו לכת באחת השיחות וטענו כי "כלל לא מוצעת חבילת בסיס" וכי עלינו לקחת חבילה מורחבת יותר. גם כשהתעקשנו ואמרנו שהחבילה מוצעת באתר האינטרנט של החברה, התשובה לא השתנתה ולא איפשרו לנו להתחבר ללוויין עם חבילת הבסיס. מיס נמסר בתגובה: "אנו מציעים מגוון רחב של חבילות ומבצעים ובכלל זה חבילת הבסיס. אנו מיצרים אם דבר זה לא הובן, ונקפיד לרענן את הנוהל בעניין זה".



כדאיות החבילה: לאחר שהצלחנו לחלץ מנציגי החברות את תנאי חבילת הבסיס, גילינו הצעה מקפחת בהשוואה לשאר החבילות. על אף שחבילות הבסיס הן ללא התחייבות, הן אינן משתלמות כלכלית: כשלוקחים בחשבון בטווח של שנה את עלויות הממירים וההתקנות בחבילת הבסיס של יס, מחירה החודשי יקר ב-23 שקל בחודש ממחיר החבילה המוגדלת שלה (ערוצי בסיס בצירוף 3 חבילות תוכן). החבילה הבסיסית של הוט זולה בשקל בלבד לחודש מהחבילה המוגדלת שלה.



בנוסף, לחבילה הבסיסית אין אפשרות להוסיף ממיר מקליט (יס מקס או הוט מג'יק).



השוואה בין החברות: הוט מציעה מחיר מעט אטרקטיווי יותר על חבילת הבסיס, שכוללת גם מגוון ערוצים רחב יותר. מעבר לערוצים המשותפים לשתי החברות, חבילת הבסיס ביס כוללת יותר ערוצי ילדים (Cartoon Network וג'טיקס), אבל בהוט מציעים יותר ערוצי מדע וטבע (ערוץ 8 ו"טבע הדברים"), ערוץ סרטים ועשרות ערוצי שפות זרות.



החבילות המורחבות



החבילות המורחבות מתחלקות לשניים: חבילה מוגדלת בהתחייבות לשנה, הכוללת את ערוצי הבסיס ושלוש חבילות תוכן לבחירה, וחבילת כל הערוצים פתוחים (מסלול Top ביס ומסלול פלטינום בהוט) בהתחייבות לשנתיים, הכוללת את כל חבילות התוכן. חבילת "כל הערוצים פתוחים" בהוט כוללת גם VOD לשנה שעלותו בדרך כלל 12.90 שקל לחודש.



כדאיות החבילה: החבילה המוגדלת של יס לא משתלמת בהשוואה למסלול Top, מכיוון שהן מוצעות בפחות או יותר אותו מחיר, אם כי מסלול כל הערוצים פתוחים כולל שנת התחייבות נוספת. מעבר לכך, אם תחפצו ביס מקס תיאלצו להיפרד מ-235 שקלים בחודש תמורת החבילה - ארבעה שקלים יותר מהעלות של חבילת כל הערוצים פתוחים עם ממיר מקליט.



גם בהוט החבילה המוגדלת יקרה יותר מחבילת כל הערוצים פתוחים. כשלוקחים בחשבון את את הטבת החודשיים ראשונים חינם בחבילת כל הערוצים פתוחים, המחיר החודשי הממוצע זול יותר בכארבעה שקלים מהמחיר החודשי של החבילה המוגדלת, שבה יש רק כשליש מכמות הערוצים. אמנם תקופת ההתחייבות ארוכה יותר אך השורה התחתונה ברורה: שלמו פחות וקבלו פי שלושה ערוצים.



זאת ועוד, אם רציתם ממיר מקליט תשלמו אותו מחיר (235 שקל) ותחוייבו לתקופת התחייבות (שלוש שנים) בחבילה המוגדלת ובחבילת כל הערוצים פתוחים, שכאמור כוללת פי שלושה חבילות תוכן.



השוואה בין החברות: אז מה בכל זאת מבדיל בין יס להוט? יס מפצה על המחסור בערוצי שפות זרות בחבילה הבסיסית שלה עם 18 ערוצים. מבחינת ערוצי נישה, ההיצע של יס מעט גדול יותר בערוצי מוסיקה ובערוצים המיועדים לגברים. בהוט יש יותר מגוון של ערוצי ילדים, הורים ופעוטות. שאר חבילות התוכן (סרטים, ספורט ובידור) דומות בהיקף הערוצים.



אחד היתרונות האסטרטגיים של הוט על יס הוא האפשרות לחבילת "טריפל", הכוללת טלוויזיה רב ערוצית, שירותי טלפוניה ותשתית אינטרנט. ואולם, באתר כמהזה מציינים כי כשמרכיבים חבילת תקשורת דומה לזו שמספקת הוט באמצעים אחרים, היא יקרה רק בכ-30 שקל בחודש (ראו טבלה). החיסרון העיקרי בהרכבת חבילת תקשורת אלטרנטיווית לזו של הוט הוא העדרו של גוף אחד מולו צריך הצרכן להתנהל ולהתמקח.







לקנות את כל המדף, או לא להיכנס לסופרמרקט



>> תארו לכם שבמסעדת מזון מהיר כבר לא שואלים "רוצים להגדיל בשקל תשעים?", אלא מגישים מיד את הארוחה הגדולה והיקרה ביותר. דמיינו שכך נוהגות כל המסעדות. זהו בדיוק המצב בטלוויזיה הרב ערוצית בישראל.



אין עוד מגזר עסקי שבו המוצר המשתלם ביותר הוא גם מוצר הפרימיום. מצב בו חבילות הבסיס יקרות מהחבילות המורחבות הוא אבסורדי, אבל לא מפתיע כלל. התעריפים הגבוהים של חבילות הבסיס תורצו מאז ומעולם בכמות הערוצים הלא כל כך בסיסית שהם מציעים, אך לצרכן מעולם לא ניתנה האפשרות לבחור סל ערוצים המתאים לו באמת. לפיכך אחת מהמלצות דו"ח גרונאו היתה לחייב את הוט ויס להציע חבילת ערוצים בסיסית צרה של 10-5 ערוצים.



גם הדמיון שבין מחירי הוט ליס אינו מפתיע. דו"ח גרונאו קבע כי שוק הטלוויזיה נשלט על ידי דואופול, וכי שליטה זו מתבטאת הן במחירי שירות גבוהים והן בחסמי הכניסה העומדים בפני ספקי תוכן עצמאיים.



ליקויים אלה הם תולדה של כשל פיקוחי, ומשרד התקשורת הבין זה מכבר שיש פה בעיה. שלשום חזר שר התקשורת אריאל אטיאס על כוונתו להקים ועדה שתתמקד בתחום התוכן והטלוויזיה הרב ערוצית. הכוונה היא לבחון כיצד ניתן לפתח תחרות של בעלי רישיונות שיפעלו על תשתיות קיימות. "המצב דומה לצרכן שעומדות בפניו שתי אפשרויות: או שירכוש את כל המדף בסופרמרקט או שלא ייכנס לסופרמרקט מלכתחילה. הצרכנים לא צריכים להיות כבולים למוצרים שהם לא רוצים לצרוך", אמר אטיאס.



הערוצים הפתוחים - כבר בשנה הבאה



>> צפייה בטלוויזיה באיכות דיגיטלית במחיר שווה לכל נפש תהיה אפשרית רק עם כניסתה לתוקף של רפורמת הערוצים הפתוחים בין מארס למאי 2009. בעידן "אחרית הימים" זה נוכל לרכוש במחיר חד פעמי של כ-400 שקל ממיר דיגיטלי ולצפות בערוצים 1, 2, 10, 33 ו-99. בנוסף, כפי שפורסם לראשונה ב-TheMarker, בלוקבסטר תציע לצרכנים ממיר ייחודי משלה שדרכו ניתן יהיה לא רק לקלוט את התכנים הפתוחים הללו, אלא גם להזמין תוכני וידיאו וסדרות על פי דרישה ובתשלום. באופן זה נשלם רק על התכנים שנצרוך.



אם אין לכם סבלנות לחכות עד 2009, האלטרנטיווה הנוכחית להוט וליס היא צלחת הלוויין. עלות צלחת בסיסית, הקולטת בשיטה דיגיטלית מהלוויין עמוס את הערוצים 1, 2, 10 וערוץ הכנסת, נעה בין 1,500 ל-2,000 שקל. צלחת לוויין הקולטת את עמוס ואת הלוויין האירופי "הוטברד", המשדר כ-400 ערוצים עם כל התכנים שעולים על דעתכם, יעלה בין 2,000 ל-2,500 שקל.



היתרון הבולט ברכישת צלחת לוויין הוא המחיר, הנמוך מעלות שנתית של חבילות בהוט וביס. החסרונות הבולטים הם שהערוצים אינם מתורגמים, ושהממשק אינו מציע פונקציות מתקדמות כמו לוח שידורים דיגיטלי או VOD.



התמקחות, קנסות והטבות



>> התמקחות: זהו סוד גלוי כי התעריפים המוצגים באתרי האינטרנט של החברות אינם בהכרח התעריפים הנמוכים ביותר שניתן לקבל. מבדיקה שביצענו עולה כי שתי החברות מציעות מבצעים המתחלפים מדי פעם, ולמעשה ניתנים לנציגי המכירות ככלי התמקחות מול הצרכן.



לדוגמה, במוקד המכירות של יס טענו שעלות התקנת שני ממירים היא 105 שקל בחבילת הערוצים המורחבת, ורק לאחר שאמרנו שבהוט אין עלות התקנה הסכימו לוותר לנו עליה.



קנסות יציאה: הפרת ההתחייבות לשנה בחבילה המוגדלת של יס תגרור קנס של 419 שקל. הפרת ההתחייבות במסלול Top (כל הערוצים פתוחים) תעלה 429 שקל בשנה הראשונה ו-629 שקל בשנה השנייה. הסיבה: נהנינו מהמבצע זמן רב יותר. הקנס על הפרת התחייבות בהוט הוא 480 שקל.



הטבות לעוברים מחברה לחברה: אמנם לא משתלם לדלג מחברה לחברה דרך קבע, אבל לקוח שיטען שהוא כבול בהתחייבות לחברה המתחרה, יקבל הטבה כדי למזער את נזקי הקנס שיוטל עליו. יס והוט אפילו ישמחו להחתים אתכם על טופס ייפוי כוח ולעשות עבורכם את הניתוק, בלי שתצטרכו לנקוף אצבע (ואולי גם לקבל בדרך הצעה טובה יותר בחברה בה אתם מנויים).



בהוט הציעו לנו חודש ראשון חינם במסלול כל הערוצים פתוחים (ללא יס מקס) וחודשיים ראשונים חינם בשאר המסלולים. יס הציעה זיכוי בחשבונית אם קיים קנס של יותר מ-440 שקל, אך בכל מקרה לא יינתן זיכוי של יותר מ-640 שקל.



צ'ט באתר הוט: אם התמקחות טלפונית עם נציג שירות אינה לטעמכם, ניתן לקבל הצעות מחיר באמצעות צ'ט עם נציג שירות לקוחות בהוט דרך אתר החברה. עם זאת, אחרי קבלת הפרטים נציג השירות יתקשר אליכם בכל זאת כדי לסגור עסקה. ב"כמהזה" מציינים כי לכלי זה כמה יתרונות בולטים: ראשית, יש לכם הוכחה לתנאים שהציעו לכם (אפשר לשמור את ההתכתבות), בה ניתן להשתמש בהתמקחות מאוחרת יותר. שנית, זמינות נציגי השירות המקוונים גבוהה יותר. יתרון חשוב נוסף הוא שבצ'ט הדיאלוג תמציתי יותר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully