וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקציב הנעלם של מעצ: בתקציב האחזקה חסרים 500 מיליון שקל - אך ייעוד התקציב לכבישים מקרי בהחלט

גיא לשם

16.7.2008 / 22:24

אגף התקציבים במשרד האוצר החליט להפסיק את הבזבוזים בחברה ואת השימוש הפוליטי שנעשה בתקציב הענק שלה ■ הוא התנה את העברת התקציב בליווי צמוד של חברה חיצונית, שתבקר את הוצאותיה של מעצ ↓ למרות הפיקוח הצמוד - נותר תקציב האחזקה ללא בדיקה

לדברים היתה כתובת ברורה: אגף התקציבים במשרד האוצר, שהחליט להפסיק את הבזבוזים בחברה ואת השימוש הפוליטי שנעשה בתקציב הענק שלה. לצורך זה הוא התנה את העברת התקציב בליווי צמוד של חברה חיצונית, שתבקר את הוצאותיה של מעצ. למרות הפיקוח הצמוד, נותר סעיף תקציבי אחד ללא בדיקה. מדובר בתקציב האחזקה, שלפי מאמרו של ויז'ניצר חסרים בו 500 מיליון שקל. לטענתו, המחסור בתקציב גורם לעוד תאונות דרכים.




מנכ"ל מעצ אלכס ויז'ניצר. תצלום: תומר אפלבאום



עם זאת, מידע שהגיע לידי המדור שופך אור על השיטה שבה עובדת החברה ועל ייעודם האמיתי של חלק מתקציבי האחזקה, שכל קשר בינו לבין כבישים ובטיחות בדרכים מקרי בהחלט. קבלן אחזקה המועסק על ידי מעצ באזור הצפון ביצע חיבורי ניקוז וחשמל בכ-200 מקלטים ציבוריים. לכאורה מטרה נעלה לאחר מלחמת לבנון השנייה, אבל בפועל - עבירה לכאורה על חוק יסודות התקציב שבו מוגדר ייעודו של כל שקל במדויק, וכל הסטה של תקציב ללא קבלת אישור נחשבת הפרה חמורה.



בנוסף, הממשלה הקצתה סכומים ניכרים לשיקום מקלטים בזמן המלחמה ואחריה. המשימה כלל לא הוטלה על מעצ ולא הועברו לה תקציבים לצורך זה. בדיקת המדור העלתה שהקבלן שביצע את העבודות דיווח עליהן כעל עבודות אספלט לתיקוני כבישים וגם מנהל הפרויקט מטעם מעצ אישר את התשלום תחת סעיף זה בתקציב האחזקה. מדוע לרשום אספלט כשמדובר בחיבורי ביוב? ההסבר פשוט - למעצ אסור לבצע עבודות שאינן בכבישים שבאחריותה או בצמידות להם ובוודאי שלא לבצע עבודות אינסטלציה שאין להן כל קשר לכבישים. במקרה הטוב מדובר ברישום כוזב לכאורה.



בבירור שנערך עם מנהל הפרויקט התגלה שההוראה לביצוע העבודות ולרישומן כעבודות אחרות כדי להסתיר את ההוצאה הבלתי חוקית הגיעה מדרג בכיר ביותר בהנהלת החברה. היקף ההוצאה היה כ-3 מיליון שקל, אמנם סכום קטן יחסית במונחי תקציב מעצ, אבל סכום משמעותי ביותר בהשקעה בבטיחות בדרכים.



מעצ משלמת לקבלנים כשקל למטר בעבור צביעת נתיבים וסימני דרך על כבישים, כלומר - בסכום הזה ניתן היה לחדש צביעה במאות ק"מ של כבישים מסוכנים ובעודף ניתן היה להציב עשרות ק"מ של גדרות הפרדה ומעקות בטיחות לאורך כבישים מסוכנים, בעלות של 500-700 שקל למטר גדר. אם היה נשאר משהו בקופה, אפשר היה לתקן גם כמה מפגעים בטיחותיים שוויז'ניצר טוען שהתקציב לא מאפשר לתקן.



דוברת מעצ מסרה תיאור מרגש על התגייסות החברה לשיקום המקלטים באזור הצפון ותיארה עד כמה חמים היחסים בין מעצ לבין ראשי הרשויות שם, שהביאו לכך שהחברה התגייסה לעבודות במקלטים "תוך הפעלת שיקול הדעת ההכרחי". אף מלה על העובדה שהכסף הגיע על חשבון תיקון מפגעים.



רק בשולי התגובה הודתה מעצ במחדל וכמובן הפילה את האחריות על הש"ג: "אמנם ההנחיה לביצוע ניתנה על-ידי החברה, אך על-פי נוהלי החברה והחוזה הקבלן אמור להגיש ניתוח מחיר ולקבל תשלום תחת סעיף עבודות חריגות ונוספות. משנתגלה כי דרישת התשלום בעניין זה לא הוגשה בהתאם לנהלים אלה, קיימה החברה שימועים למנהל הפרויקט ולקבלן המעורבים ונקטה את הצעדים הנדרשים".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully