וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופות הגמל הפסידו 3% בחציון הראשון - משיכות העמיתים זינקו בכ-20%

אתי אפללו

17.7.2008 / 7:13

מתחילת יולי איבדו עמיתי הגמל 3% נוספים, ו-8 מיליארד שקל נמחקו



>> הנפילות בשווקים מתחילת 2008 מכרסמות גם בחיסכון הפנסיוני שלנו: מתחילת השנה התכווץ כספם של החוסכים בקופות הגמל ב-3% ברוטו, ובשבועיים האחרונים איבדו עוד 3%. כאשר עמיתי קופות הגמל יקבלו את הדו"חות לסיכום המחצית הראשונה של 2008, הם עתידים לחוש מבוכה דומה לזו שהיתה להם לפני כחודשיים, עת קיבלו את הדו"חות שסיכמו את הרבעון הראשון; בדו"חות אלה, לראשונה זה שנים, ראו עמיתי קופות הגמל כיצד הסכום שעמד לרשותם בסוף הרבעון היה נמוך מזה שהיה להם בתחילתו, על אף הפקדותיהם במהלך הרבעון.



עם זאת, הרבעון השני היכה פחות בעמיתים. התשואה השלילית בסוף הרבעון הראשון, שהגיעה ל-4.2%-, התמתנה בשל תשואות חיוביות שהציגו הקופות באפריל ובמאי. אך ביוני שוב התהפכה המגמה.







גם כאשר בוחנים את המספרים של תחילת המחצית השנייה של 2008 - אין כל בשורה. מתחילת יולי עומדת תעשיית הגמל על תשואה שלילית של כ-3%. במונחים כספיים, תעשיית הגמל הפסידה בשבועיים האחרונים 8 מיליארד שקל.



לצניחה בקופות הגמל מתחילת יולי גרמו הירידות הנמשכות בשווקים: מדד ת"א 100 איבד 10%, ומדד יתר 50 השיל 14%. ירידות נרשמו גם במדדי האג"ח, שעלו בסיכום המחצית הראשונה, כאשר מדד האג"ח הקונצרני ירד ביולי ב-3%, מדד תל-בונד 40 איבד 4.5% ומדד האג"ח הממשלתי צמוד המדד ירד ב-1%. על אף שמדובר בחסכונות לטווח ארוך, בתקופה של ירידות בשווקים גם תעשיית הגמל סובלת מפדיונות הנובעים בעיקר ממשיכות שמבצעים חוסכים מבוגרים המעדיפים שכספם לא יהיה נתון לחסדי שוק ההון.



משיכות ניתן למצוא גם בקרנות ההשתלמות, בכספים הנזילים שלא נמשכו בתום שש שנות חיסכון הנדרשות כדי למשוך אותם. מתחילת 2008 ועד סוף מאי נרשמה עלייה של 19% במשיכות הכספים מקופות הגמל וקרנות ההשתלמות לעומת התקופה המקבילה ב-2007.



המחצית הסוערת של ענף הגמל



ואולם הירידות בשווקים אינן הבעיה היחידה שעמה התמודד ענף הגמל במחצית הסוערת שעברה עליו. בינואר, על רקע הנפילות בשווקים, התגלו תופעות מטרידות של כשלי בקרה ומשחק בכספי עמיתים בבית ההשקעות פריזמה ובקופת הגמל של עובדי התעשייה האווירית (תע"א). בעקבות חשיפה לאופציות המעו"ף ירדו השקעות העמיתים בקופות חרמון ותבור של פריזמה ובקופת עובדי תע"א בכ-8%.



הכשלים שהתגלו במערכי הבקרה השפיעו על כל הענף - תדמית בתי ההשקעות שמנהלים קופות גמל התערערה. נוסף על כך, בתחילת 2008 נכנס לתוקפו תיקון ששינה את פני הענף - תיקון 3 - שהפך את כל החסכונות הפנסיוניים לחיסכון קצבתי (ולא חיסכון הוני חד-פעמי). מספר החורים בתיקון היה רב, וחוסכים שנותרו ללא תשובות לשאלותיהם, עצרו את הפקדותיהם לקופות הגמל. בחמשת החודשים הראשונים של 2008 חלה ירידה של 10% בהפקדות לקופות גמל לתגמולים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.



כמו כן, במחצית זו הסתיימו העסקות הגדולות למכירת קופות הגמל הבנקאיות, עם העברת קופת הגמל הגדולה גדיש מבנק הפועלים לפסגות. בכך השלימו הבנקים את שלב מכירת הנכסים הפיננסיים העיקריים, לפי רפורמת בכר. מהפכת בכר הושלמה, כאשר גדיש הודיעה בתחילת השבוע כי היא מצטרפת לשאר הקופות הבנקאיות שנמכרו, ומעלה את דמי הניהול מ-0.77% ב-2006 לעד 1.6%, כאשר הממוצע יהיה 1.2%.



גדיש בראש - פריזמה בתחתית







ומי בכל זאת בלט מתחילת השנה? רק שלוש קופות מבין הקופות הגדולות, (המנהלות יותר מ-800 מיליון שקל הצליחו להשיג תשואה שלילית של פחות מ-1%. גדיש של פסגות בראש עם תשואה מצטברת מתחילת השנה של 0.46%-. במקום השני נמצאת ילין לפידות גמל עם 0.60%-, ובמקום השלישי דש תגמולים עם תשואה מצטברת של 0.79%-.



בשליש העליון של הטבלה ניתן למצוא גם את דש גמל, פרפקט גמל, הקופות הבנקאיות לשעבר, תמר וגפן של כלל ביטוח, ועצמה ותעוז של הראל. שתי סיבות עיקריות גרמו לכך שאנו רואים בשליש העליון את הקופות הגדולות, הבנקאיות לשעבר.



סיבה אחת: קופות אלה משקיעות, בשל גודלן, בעיקר במניות מהשורה הראשונה, ובהן מניות כי"ל והחברה לישראל, ורכיב מניות היתר שלהן נמוך ביחס לקופות פרטיות. ואכן מניות היתר ירדו מתחילת 2008 יותר ממניות מדד ת"א 100.



הסיבה השנייה: קופות הגמל הגדולות משקיעות שיעורים גבוהים יותר באופן יחסי באג"ח ממשלתיות ביחס לאג"ח קונצרניות - לעומת הקופות הפרטיות; ומתחילת 2008, האג"ח הממשלתיות הצמודות עלו יותר מהאג"ח הקונצרניות.



בתחתית הטבלה ניתן למצוא את קופות הגמל הגדולות של פריזמה - קציר וצור - והקופות שיאון ושגיא, גם הן של פריזמה, התופסות את שני המקומות האחרונים, עם תשואות שליליות של 6.01%- ו-6.21%- בהתאמה. אקסלנס תגמולים נמצאת במקום השלישי מסוף הטבלה, עם תשואה שלילית מצטברת של 5.87%-. גם ללא השערורייה בחרמון ותבור בינואר, פריזמה מציגה תשואות גרועות מתחילת 2008, וכך גם אקסלנס - שני גופים אלה סובלים גם מפדיונות מתחילת השנה.



בענף קרנות ההשתלמות רק קרן השתלמות גדולה אחת (יותר מ-800 מליון שקל) מציגה תשואה שלילית נמוכה מ-1%, סמדר של איילון, עם 0.82%-; אחריה בצמרת הטבלה פרפקט השתלמות עם 1.07%- מתחילת השנה ודש השתלמות עם 1.07%-.



בתחתית הטבלה: אסף של אקסלנס עם תשואה שלילית של 3.66%-, וכינרת של פריזמה, הקרן השנייה בגודלה בשוק, הממוקמת שנייה מהסוף עם תשואה של 4.36%-. אקסלנס השתלמות - מלכת גיוסי הכספים ב-2007 - נמצאת בתחתית עם תשואה שלילית מצטברת של 5.19%-. קרן ההשתלמות הגדולה ק.ה.ל של מגדל שוקי הון ניצבת במרכז הטבלה עם תשואה שלילית מצטברת של 2.77%- מתחילת השנה.



-



מדד שארפ



מדד שמשקלל בין התשואה מהשקעת החיסכון בשוק ההון לסיכון בהשקעה. המדד מחושב כתשואה שהושגה בפועל בניכוי תשואה של נכס חסר סיכון, חלקי התנודה של התשואה החודשית (סטיית התקן). ככל שמדד שארפ גבוה יותר - היחס בין הסיכון לתשואה כדאי יותר למשקיע


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully