וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרום, המרכז או השרון - מי ישלם את מחיר הקיצוץ בתוכניות הרכבת?

אבי בר-אלי

17.7.2008 / 7:37

מי יישא במחיר קיצוץ תוכנית הפיתוח של רכבת ישראל? ■ האם יהיו אלה תושבי אשקלון או באר שבע? ■ תושבי שדרות, נתיבות ואופקים - או תושבי כפר סבא, רעננה והרצליה? ■ ואולי בכלל כולם ישלמו את המחיר? ■ מעולם לא עמדה תוכנית הפיתוח של רכבת ישראל



>> מי יישא במחיר קיצוץ תוכנית הפיתוח של רכבת ישראל? האם יהיו אלה תושבי אשקלון או באר שבע? תושבי שדרות, נתיבות ואופקים - או תושבי כפר סבא, רעננה והרצליה? ואולי בכלל כולם ישלמו את המחיר?



מעולם לא עמדה תוכנית הפיתוח של רכבת ישראל במרכז התעניינות רבה כל כך - וספק אם היתה עומדת - אלמלא נדרשה החברה בקיצוץ פרויקטים, דווקא בשנת בחירות קרבות ואי יציבות פוליטית.



חריגות באומדני פרויקטים עתידיים נהפכו בשבועות האחרונים לדילמה פוליטית-חברתית סוערת, המתעלמת מההיבטים המקצועיים של היתכנות הפרויקטים וכדאיותם.



כדי שלא לוותר על קו שכדאיותו מוטלת בספק - עומדים משרדי התחבורה והאוצר לסכם על פתרון טלאי, שלא רק שלא יציל את הקו לדרום אלא ייפגע בקווים נוספים בדרום ובשורת פרויקטים בישראל.



4 מיליארד שקל על נייר







לפני כחודשיים הודיע משרד האוצר כי יפסיק את הזרמת כספי הפיתוח לרכבת ישראל. משום שחרגה לכאורה של 4 מיליארד שקל בתקציב הפיתוח הרב שנתי של הרכבת שהיה 29.5 מיליארד שקל.



ממה נובעת החריגה? רכבת ישראל מבקשת להשיב לה תקצוב פרויקטים נלווים שנלקח ממנה בעבר (תכנון מוקדם של קווים עתידיים, הקמת מתקני תחזוקה ותקצוב הפקעות) בעלות של כמיליארד שקל; דרישת שר התחבורה, שאול מופז, לתקצוב עשרות פרויקטי הפרדות מפלסיות בישראל (500 מיליון שקל) ומעדכון עלויות הפרויקטים המתוכננים של הרכבת, בכ-2.5 מיליארד שקל.



פרויקט הקו המהיר לירושלים, שהוערך תחילה ב-4.2 מיליארד שקל, נאמד באחרונה בכ-6 מיליארד שקל; קו הרכבת בין לוד-נען-באר שבע, התברר כיקר ב-500 מיליון שקל מהאומדנים המקוריים; והקו בין אשקלון לבאר שבע חרג על הנייר בכ-300 מיליון שקל.



לאחר חילופי יריות בין משרדי האוצר והתחבורה, התכנסו הצדדים במשרדי הרכבת בתל אביב, שם סוכם על התכנסות למסגרת תקציב מאושרת ועל קיצוץ פרויקטים בהיקף כספי זהה לחריגה. דינו של הקו בין אשקלון לבאר שבע נחרץ.



הקו הזה נבחר בעיקר משום שאינו כדאי כלכלית. עם תשואה של פחות מ-7% על ההשקעה, ולכן אינו עומד בנוהל תקצוב הפרויקטים התחבורתיים.



יצוין כי הקו שבין אשקלון, שדרות, נתיבות, אופקים עד באר שבע תוכנן בתחילת שנות ה-2000, ומאז גרר ביקורת על אופן תכנונו. טענו שהתוואי מאריך את משך הנסיעה; נקודת המפגש עם נתיבות ממוקמת מערבית לעיר; וסיום הקו לא תוכנן למרכז באר שבע, אלא משתלב בקו הקיים, במבואותיה הצפוניים של העיר. אם לא בכך, הרי שהפרויקט יועד להובלת מטענים מן הנגב לנמל אשדוד, אך הקו תוכנן בשיפוע המגביל הובלת מטענים.



עמדת הדרגים המקצועיים במשרדי התחבורה והאוצר היתה ברורה. הקו אינו כדאי כלכלית, כך שגריעתו תפנה 1.6 מיליארד שקל מן התקציב. ואולם, איש מהנוכחים לא רצה להצטייר כזה שדן את תושבי האזור מוכה הרקטות לשנות המתנה נוספות.



משום שהכל צפו את הסערה הציבורית, הדילמה המקצועית הפכה מצע לקמפיין פוליטי, כשהכל בורחים מאחריות. שר התחבורה, שאול מופז, הצהיר פומבית כי הקו בדרום לא יבוטל, ובכך חישק עצמו, וחייב את הדרגים המקצועיים במשרד להפגין כישורים יצירתיים במציאת חלופות לקיצוץ הנדרש.



בין ארבע חלופות



בתחילת השבוע נפגשו מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, והממונה על התקציבים באוצר, רם בלינקוב, לדיון בחלופות לקיצוץ. על הסרת תוספות התקציב שביקשה הרכבת והפרדות מפלסיות שביקש השר מופז כבר סוכם עקרונית, כך ש-1.5 מיליארד שקל כבר "קוצצו". בנוסף, בוטל פרויקט קשת מודיעין, שעתיד היה לחבר את העיר מודיעין לקו המהיר לירושלים (400 מיליון שקל) - ובעקבותיו, גם נחסכה עלות הקרונות וקטרים - הדרושה לקטע זה (130 מיליון שקל).



עוד סוכם על קיצוץ בסעיפים קטנים דוגמת תחנת רכבת בקרית מלאכי בסכום של 30 מיליון שקל, ופרויקטי תחזוקה בעשרות מיליוני שקלים.



לעזרת הצדדים והרכבת באה קבוצת שפיר הנדסה של האחים שפירא, שהיכתה את תחזיות המדינה במכרז לסלילת כביש 531 ומסילת השרון בין כפר סבא למסילת החוף. הצעתה של שפיר, חסכה למדינה כ-800 מיליון שקל, שיועברו ברובם לתכנית הפיתוח של הרכבת. כך שנותר לקצץ 1.2-1.3 מיליארד שקל.



ארבע חלופות מונחות על שולחנם של סיטרמן ובלינקוב. האחת, ביטול הקו בין אשקלון לבאר שבע שנפסלה כאמור בשל התנגדות השר מופז.



השנייה, ביטול פרויקט מסילת השרון שתחבר את המסילה המגיעה כיום לכפר סבא למסילת החוף. חלופה שתגרור את ביטול פרויקט כביש 531.



החלופה השלישית - ביטול פרויקט החישמול של מסילות הרכבת בהיקף כ-1.2 מיליארד שקל. הפרויקט, שכבר יצא למכרז ונהנה לפי שעה מגיבויו של השר מופז.



החלופה הרביעית מסתמנת כפתרון וכוללת שעטנז של קיצוצים: הנחת מסילה אחת בלבד בין אשקלון לשדרות ונתיבות; ביטול הקו בין צומת בני דרום לצומת משה דיין בראשל"צ. שאמור לחבר את תושבי אשדוד ואשקלון לתל אביב וצפוי להיות פופולארי ועמוס בעתיד.



לכל אחת מהחלופות יתרונות לצד חסרונות. ואולם, כמנהג הקברניטים בעבר, יועדפו פתרונות טלאי על פני החלטות אמיצות ומקצועיות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully