וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמ"ת לא רוצה שתדעו את מחירי המוצרים

אורה קורן

17.7.2008 / 9:26

למרות מחקר מקיף שקבע כי בישראל עדיין לא מוכנים לביטול החובה לסמן על גבי כל מוצר את מחירו, בתמ"ת ממליצים לעשות כן

מחקר מקיף שנערך במשרד התמ"ת קבע כי השוק הישראלי אינו בשל לביטול החובה לסמן על גבי כל מוצר את מחירו. בני פפרמן, ראש מינהל המחקר והכלכלה במשרד, הציג אתמול את ממצאי המחקר ובחר להתייחס בדבריו דווקא לחלקים בממצאי המחקר המצדדים בביטול החובה. "אני ממליץ לשנות את חוק חובת סימון מחירים", אמר פפרמן ל-TheMarker.

המחקר סקר את הנהוג במדינות מפותחות ומצא כי ברובן אין חובת סימון הדומה לחובה בישראל, ובמקומה מסומנים המחירים בצורות שונות - לעתים על גבי המדפים, ולעתים באופן אלקטרוני. "אחת הסיבות לכך שיש צורך בחוק סימון מחירים בישראל היא חוסר תחרות מספקת בשוק הקמעוני", קבע פרופ' דניאל לוי מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטת בר-אילן, שערך את המחקר. "הדבר מביא לכך שקמעונאים אינם מתחשבים מספיק ברצונות של הצרכנים. הקמעונאים בישראל אינם מונעים על פי מדיניות שלפיה 'הצרכן תמיד צודק'".

בממצאי המחקר צוין כי עלותו של סימון המחירים על כל פריט מגולגלת לצרכן, אך אין ודאות כי ביטול הסימן יביא לגלגול החיסכון לצרכן. עוד נקבע כי כל עוד הצרכן מודע לכך שהוא משלם את מחיר הסימון ומקבל זאת, אין הכרח בשינוי המצב.

פפרמן, לעומת זאת, אמר: "המלצנו בשעתו לשנות את חוק חובת סימון מחירים ולהעביר את הסימון מהמוצר למדף, ודעתי התחזקה בעקבות המחקר. שר התמ"ת, אלי ישי, אמנם החליט בעבר שהחוק לא ישונה, ולצערי בוטל הניסוי שתוכנן - ואולם בכל קדנציה דברים עולים מחדש, וחשבנו שראוי שנלמד מהניסיון הבינלאומי בתחום.

"מהסקר עולה שתחרות אמיתית בין רשתות שיווק וקמעונאים אחרים היא תנאי הכרחי לשינוי בחוק", ציין פפרמן. לדבריו, בישראל כבר קיימת תחרות מסוג זה. "עידוד התחרות ויצירת תרבות של מסחר הוגן ואמון הדדי בין יצרנים, משווקים וצרכנים עשויים להבטיח שגם הצרכנים ייהנו מהחיסכון בעקבות שינוי שיטת הצגת המחיר, אם שינוי כזה ייעשה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully