וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורי הרשקוביץ: הרכישה של טבע עושה היגיון - גם מורידה מתחרה וגם קונה שותפה קודמת לעסקים

טל לוי

17.7.2008 / 10:43

הרשקוביץ: טבע נחלה הצלחה ברכישת איווקס לפני 3 שנים בסכום דומה; אין בעיה מימונית לביצוע העסקה

טבע, חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, מנהלת משא ומתן לרכישת חברת התרופות באר תמורת 7.5 מיליארד דולר - מחיר הגבוה ב-44% ממחירה של באר בבורסה. באר פעילה ב-30 מדינות, והיא מחזיקה ב-120 תרופות גנריות, בעוד 30 תרופות מקוריות וב-1,025 תרופות גנריות ממותגות. באר הרוויחה 128 מיליון דולר במחזור של 2.5 מיליארד דולר ב-2007.



"טבע אוהבת לרכוש חברות עימן עשתה עסקים בעבר ושיש להן הזדמנויות טובות לשווק תרופות בבלעדיות של 180 יום. באר עונה בדיוק לקריטריונים הללו", אומר הרשקוביץ. "לפני שנתיים טבע ובאר שיתפו פעולה בשיווק תרופת האלגרה לטיפול באלרגיה, ובעלת מכירות של מיליארד וחצי דולר במונחי התרופה המקורית. הן שיווקו יחד את התרופה וחלקו ברווחים".



לבאר יש פעילות אתית (פיתוח תרופות מקוריות) בהיקף של כחצי מיליארד דולר, בעיקר בתחום הרפואה לנשים. הרשקוביץ מספר מספר שלבאר יש גם נבחרת חזקה של תרופות בבלעדיות בשנה הבאה: אקטיק (תרופה לכאבים שנגרמים מסרטן), יסמין ואורתוטריציקלין (שתי גלולות נגד היריון שנמכרות בכחצי מיליארד כל אחת), אדרל (לטיפול ב-ADHD, נמכרת בכמיליארד דולר) ותרופת האלגרה די (המיועדת לטיפול באלרגיה ונמכרת בכחצי מיליארד דולר). לבאר יש פעילות מכובדת גם באירופה, שם היא פועלת באמצעות חברת פליבה, אותה רכשה לפני 3 שנים תמורת 2.5 מיליארד דולר.



"גם ההתאמה בין טבע ובאר גבוהה", אומר הרשקוביץ. "זה לא סוד שלטבע מצפה שנה חזקה מאד ב-2010, בין היתר כי תפסיק לשלם לחברת סנופי עמלות על שיווק תרופת הקופקסון. עם זאת, לטבע יש בעיית צמיחה ב-2009 ורכישת באר תפתור גם בעיה זו". הרשקוביץ מזכיר כי גם לפני 3 שנים, כשנודע על עסקת איווקס, איבדה המניה 2% אולם מאז הספיקה לעלות.



באופן טבעי, הרשקוביץ משווה בין רכישת אייווקס לפני 3 שנים למשא ומתן הנוכחי, מאחר שמדובר במתווה דומה יחסית, ובסכום דומה. "טבע נחלה הצלחה גבוהה ברכישת איווקס. גם כאן: להנהלה של באר יש שם מאד טוב בשוק, ואם טבע תצליח להשאיר אצלה חלק מהבכירים שם, זה יחזק את השדרה הניהולית שלה" הוא אומר.



אין בעיה מימונית



לאור הסכום עליו מדובר, 7.5 מיליארד דולר, עולה השאלה האם לטבע יש די כסף כדי לבצע רכישה. הרשקוביץ סבור שלטבע אין שום בעיה לרכוש חברה בסדר גודל שכזה.



נטו, לטבע אין חוב וה-EBITDA (רווח תזרימי תפעולי) המשולב עם באר יגיע לקרוב ל-4 מיליארד דולר. "גם אם כל העסקה תתבצע במזומן, מדובר בחוב גבוה רק פי 2 מה-EBITDA - שזה מצויין. אם יהיה גם רכיב מנייתי בעסקה, טבע תוכל להחזיר את הרכישה תוך שנה. לפני 3 שנים ביצעה טבע עסקה במתכונת דומה עם אייווקס וראינו שהדבר עשה לה רק טוב", אמר הרשקוביץ.



"בתכנית החומש שלה לפני כמה חודשים, הציגה טבע תחזית רווח של 4 מיליארד דולר ב-2012 מתוך מכירות של כ-20 מיליארד דולר, ורכישת באר יכולה להביא לעלייה של 10%-5% ברווח הצפוי ב-2012", אומר הרשקוביץ "כללית, תעשיית התרופות נסחרת סביב מכפיל 10 לשנים 2013-2010, ופירושו שטבע אמורה להסחר לפי שווי של סביב 40 מיליארד דולר. כיום היא נסחרת סביב שווי של 33 מיליארד דולר". "מדובר בהשקעה שיכולה להשביח עצמה בטווח הארוך" מסכם הרשקוביץ.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully