וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילים: הנפט נגד הדולר

TheMarker

17.7.2008 / 15:08

בדסק חו"ל של פעילים מציינים כי יהיה מעניין לראות את השפעת רגיעת הנפט בעתיד על שער הדולר


התשובה האינטואיטיבית היא כמובן שחולשת הדולר היא אחת הסיבות העיקריות לעלייה במחיר הנפט. קל להסביר את התופעה הזאת מכיוון שמחירי הנפט נקובים בדולרים, ואילו היצרניות והצרכניות אינן בהכרח מדינות דולריות. לכן אם מחיר הנפט משקף יציבות מול סל מטבעות עולמי, באופן מיידי חולשה של הדולר מול יתר המטבעות מיתרגמת לעליה במחיר הדולרי שלו. אולם ברור כי זאת לא כל התמונה, שכן מחיר הנפט עלה בתקופה האחרונה גם ביורו ובכל מטבע אחר בעולם.



בדו"ח של חברת גולדמן סאקס מחודש אפריל חושבה הקורלציה בין מחיר הנפט במונחי סל מטבעות עולמי (SDR) לבין מחיר הדולר מול היורו, והתשובה הייתה כמעט חד משמעית. החל מ-2005 הקורלציה, שכמעט לא הייתה קיימת, עלתה בצורה משמעותית ונשארה יציבה. לפיכך ברור כי לא רק ה"חשבונאות" של שמירה על מחיר הנפט במונחי סל מטבעות למול חולשה של הדולר היא שגררה את מחיר הנפט למעלה. המסקנה של הנתון הזה יכולה להיות מפתיעה מעט - ייתכן שדווקא העלייה במחיר הנפט משפיעה על שערי החליפין ולא חולשת הדולר היא שהביאה לזינוק במחיר הנפט.



למסקנה כזאת יש מספר תימוכין כלכליים בלתי מבוטלים. ארה"ב היא מדינה שתלויה רבות ביבוא אנרגיה, יותר ממרבית המדינות בעולם (גם במדינות נוספות שהן יבואניות גדולות של אנרגיה כמו הודו ותורכיה, ראינו חולשה יחסית של המטבע מאז 2005), ולכן עליית מחירי הנפט פוגעת קשות במאזן המסחרי שלה וכתוצאה מכך במטבע. סיבה נוספת היא המיקוד הגדול של הבנק המרכזי בארה"ב ב"אינפלציית הליבה", כלומר האינפלציה בניכוי מחירי האנרגיה והמזון לעומת בנקים מרכזיים אחרים.
כתוצאה ממיקוד זה, שעה שעליית מחירי הנפט הביאה בנקים מרכזיים אחרים להעלות את הריבית כדי להילחם באינפלציה, המשיך הפד לשמור על ריבית נמוכה יותר וזאת בהתבסס על אינפלציית הליבה שהייתה נמוכה יותר.



השאלה חשובה מבחינת בדיקת החשיפה הכוללת של מי שמחזיק בתיק השקעות דולרי. במקרה שאכן ישנה קורלציה גבוהה בין שינוי במחיר הדולר מול מטבעות אחרים לבין מחירי האנרגיה, הרי חשיפת תיק דולרי למטבעות שונים וגם למחירי אנרגיה מהווה חשיפה לא דולרית כפולה.



בשבוע האחרון ראינו גם את מחיר הנפט מגיע לשיא היסטורי של למעלה מ-147 דולר וגם את הדולר מגיע לשפל של 1.6 דולר ליורו. אם בחודשים הקרובים נראה רגיעה מסוימת במחירי הנפט או אפילו ירידה כפי שראינו בשבוע האחרון, מעניין יהיה לראות מה תהיה השפעה של שער הדולר ואם הם אכן ינועו ביחד גם כאשר המגמה תתהפך בשלב כלשהו. או אז שוב תצוץ השאלה מה קדם למה.



נכתב על ידי יונתן נשיא, מנהל דסק חו"ל בפעילים, ניהול תיקי השקעות מקבוצת בנק הפועלים


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully