וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקימדיה זה לא ויקיפדיה ולהפך

נעמי דרום

17.7.2008 / 12:58

לצד ויקיפדיה פועלת קרן ויקימדיה שמספקת לה תשתית טכנית והגנה משפטית; בתוכן לא מתעסקים שם

לקרן 17 סניפים בכל העולם (כולל אחד בישראל), שעל התיאום ביניהם אחראית דלפין מנארד, הפועלת מגרמניה. לדבריה, תפקידה של הקרן הוא בעיקר "להביא את הידע החופשי לכמה שיותר משתמשים, תחת רישיון הידע החופשי", וכן להבטיח שהפרויקטים השונים של ויקיפדיה יישארו בחיים וברשת.



90%-95% מהכנסות קרן ויקימדיה העולמית מגיעות מתרומות. מקורן של שאר ההכנסות בשיתופי פעולה מסחריים, כמו ספרים שכוללים תוכן מוויקיפדיה.



כרגע מתקיימים הליכים לקראת בחירה של 10 ויקיפדים מכל העולם, שאמורים להתוות לארגון מדיניות אסטרטגית. הסניפים המקומיים של הקרן פועלים כמעין משרדי אינטרסים: הם חייבים להיות מתואמים במטרותיהם עם הארגון העולמי, תורמים לו הכנסה כמיטב יכולתם וגם מטפלים ביחסי ציבור וקשרים עם גופים רשמיים במקום מושבם.



הסניף הישראלי של ויקימדיה הוא בן כשנה. אין לבלבל בינו לבין ויקיפדיה בעברית, שאינה מוגדרת לפי גבולות גיאוגרפיים אלא רק לפי שפה. לארגון אין הרשאה לגייס תרומות, אך הוא כבר קיבל תקציבים ייעודיים לפרויקטים שונים.



מעמדו כעמותה מאפשר לסניף לחבור לגופים חיצוניים כמו ארגון האינטרנט הישראלי, שאתו מקיימת ויקימדיה מיזם לאיסוף תצלומים מהציבור לצורך העלאה לאתר. שי יקיר, יו"ר העמותה, גם מסתובב באוניברסיטאות ומכללות עם תערוכה נודדת על ויקיפדיה במטרה להפיץ את בשורת האתר והידע החופשי.



"עדיין שואלים אותי 'אתה בטוח שזה עובד? מי אמר לך שמה שכתוב באמת נכון?'" הוא מספר. העמותה גם הובילה, עם ארגון האינטרנט הישראלי, את המאבק בחוק זכויות יוצרים החדש (ראו מסגרת בעמוד 31). "ויקימדיה הישראלית מצטיינת בפעילות לובי פוליטית יחסית לסניפים אחרים," מספרת מנארד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully