וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנציקלופדיה במקום פנסיה

נעם רודה

17.7.2008 / 13:14

ההיסטוריה של ויקיפדיה

וויילס הקים את פורטל האינטרנט בומביס, שנהפך במהרה למגזין מקוון לגברים ואף התפרנס ממכירת תמונות פורנוגרפיות - עובדה שוויילס ניסה להסתיר לאחר מכן ללא הצלחה כשניסה למחוק את המידע המביך מהערך שנכתב עליו בוויקיפדיה.



במארס 2000 הקים וויילס את נופדיה - אנציקלופדיה אינטרנטית חופשית, שאת הערכים שבה כתבו אנשי מקצוע בלבד. לתפקיד העורך הראשי מינה וויילס את לארי סנג'ר, פילוסוף ומרצה.



בינואר 2001 העלה סנג'ר את הרעיון להשתמש בטכנולוגיית ויקי - טכנולוגיה המאפשרת לגולשים לבנות בעצמם מאגרי מידע ואתרי אינטרנט. המימון הראשוני לפרויקט הגיע מכיסו הפרטי של וויילס, שלדבריו הונע על-ידי הרצון "לאפשר לכל אדם בעולם גישה חופשית לכלל הידע האנושי". סנג'ר החליט לקרוא לפרויקט ויקיפדיה - והאתר יצא לדרך.



וויילס וסנג'ר ניסחו את החוקים הבסיסיים של ויקיפדיה, שכוללים "נקודת השקפה נייטרלית" ושימוש במודל זכויות יוצרים אלטרנטיווי (GNU), המאפשר לגולשים להעתיק, להפיץ ולשנות את התוכן.



שנה לאחר השקת הפרויקט כבר כללה ויקיפדיה יותר מ-20 אלף ערכים. במאי 2001 הושקו אתרי ויקיפדיה בשפות שונות, ובהן סינית, הולנדית, רוסית, צרפתית וגרמנית. עד סוף 2002 נוסדו מהדורות של ויקיפדיה ב-26 שפות, והאנציקלופדיה המקוונת צמחה במהירות והגיעה ל-161 שפות שונות בשלהי 2004.



אופי האתר, המבוסס על תרומות כספיות ותוכן שמועלה על-ידי מתנדבים, הוא זה שאיפשר את הצמיחה המהירה. הגולשים הם שכתבו וערכו את האתר, וב-2005 העסיקה החברה שני עובדים בלבד. כיום צמח מספר העובדים, אך הוא עדיין נמוך מ-20.



ביוני 2003 נוסדה קרן ויקימדיה, ומאז היא מנהלת ומממנת את ויקיפדיה ופרויקטים אחרים כגון ויקיספר וויקימילון. בראיון שנערך השנה אמר וויילס כי ב-2007 הוציאה הקרן 2 מיליון על אחזקה. האתר חולק את עלויות אחסון המידע ורוחב הפס עם ויקיה, חברה מסחרית שהקים וויילס ב-2004 עם אנג'לה ביסלי. החברה מפעילה שרתי אירוח לוויקים בנושאים שונים, והכנסותיה מתקבלות מפרסום באתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully