וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערבים וישראלים בוויקיפדיה: שיתוף פעולה ואינתיפאדה אלקטרונית

נעמי דרום

17.7.2008 / 12:41

קמיר הוא ויקיפד בולט בוויקיפדיה בעברית שעורך באופן תדיר ערכים בוויקיפדיה בערבית

"נכנסתי מתוך סקרנות כדי לראות מה כותבים על ישראל, ולהפתעתי גיליתי שהערך כתוב בצורה די עניינית", הוא מספר. מכאן היתה דרכו סלולה לתיקון ערכים הקשורים לגוף הציוני. "היה לי ויכוח בערך על סוריה, שבו נכתב שהיא גובלת בפלשתין כי סוריה אינה מכירה בישראל", הוא אומר. "אמרתי שעם כל הכבוד זה לא רלוונטי כי יש שם מדינה בשם ישראל. לאחר דיונים ומאבקים זה התקבל".



אף שקמיר כתב באנגלית כשהשתתף בדיונים קל היה לדעת שהוא כותב מישראל: כתובת ה-IP שלו (מספר זיהוי ייחודי שמקבל כל מחשב המקושר לאינטרנט) גילתה את מוצאו לפני שהזדהה באופן רשמי. "בשלב מסוים החלו להתקומם על כך שאני כותב באנגלית, אז התחלתי לכתוב בערבית, עם מילון צמוד, וזה התקבל", הוא מספר. "דף המשתמש שלי הושחת כשגילו שאני מישראל, אבל הוא שוחזר מהר מאוד".



קמיר החל לערוך ולכתוב ערכים הקשורים לישראל, עד שבצעד חוצה תרבויות ביקשו ממנו לכתוב ערך על ש"י עגנון לצורך סדרה על זוכי פרס נובל, וגם לתרגם כמה ערכים מערבית לעברית. קמיר מסביר כי מכיוון שהדיון בוויקיפדיה ממוקד בעשייה משותפת ולא פוליטית הוא משמש כר נוח והרבה פחות נפיץ ליצירת קשר. ברגע שנוצר הקשר דרך ויקיפדיה הדרך סלולה גם לשיח פוליטי ענייני ורגוע יחסית.



עם זאת, קמיר הוא הישראלי היחיד שכותב בוויקיפדיה בערבית, שהגולשים שתורמים לה מגיעים מסוריה, לבנון, מצרים ואלג'יר. לדבריו, ערבים ישראלים נרתעים מוויקיפדיה בערבית בשל המשקל הרב שמקבלות בה מסורות דתיות על חשבון תוכן מדעי.



למרות מיעוט הכותבים הערבים-ישראלים בוויקיפדיה בעברית, גם בה היתה לרב תרבותיות עדנה קצרה: כותב ערבי, דוקטורנט למשפט האיסלאם מאוניברסיטת חיפה, איחד כוחות עם מתנחל בכתיבת ערכים על האיסלאם.



בשבועות הקרובים יטוס קמיר לאלכסנדריה (בהנחה שיקבל ויזה) כדי להרצות בכינוס בינלאומי של ויקיפדיה על המגע הבין תרבותי דרך האתר. "מעניין מאוד לשמוע מה קורה באזורים אחרים של העולם", הוא אומר. "אחרי הכל, סכסוכים אזוריים הם לא עניין שמוגבל ליהודים וערבים".



השתלבותו של קמיר בוויקיפדיה בערבית ושיתוף הפעולה בין הדוקטורנט הערבי למתנחל הם דוגמאות נדירות לשיתוף פעולה בין ערבים לישראלים באנציקלופדיה המקוונת. בעבור ערבים ויהודים רבים ויקיפדיה היא עוד חזית בסכסוך.



גלעד עיני, אנליסט תקשורת בכיר בוועדה לדיוק בדיווח על המזרח התיכון באמריקה (CAMERA), ארגון הפועל בארה"ב, פתח באחרונה במאבק שתכליתו לשפר את תדמיתה של ישראל בוויקיפדיה. עיני הפיץ אימייל שבאמצעותו ביקש לגייס עשרה מתנדבים שיסייעו לו בתיקון ערכים הקשורים לישראל, ואשר לדעתו נכתבו באופן שנוטה נגדה.



יותר מ-50 אנשים נענו לפנייתו והתגייסו למאבק. "אין כל צורך לפרסם את העובדה שאנחנו מתואמים", כתב עיני במייל ששלח למתנדבים. "עורכים באתר המתנגדים לישראל ינצלו כל הזדמנות כדי לפגוע באמינותם של אנשים שמנסים לערער על ההנחות הבעייתיות שלהם, ותמיד ישמחו להעמיד פנים ולהכריז כי ישנה קנוניה ציונית להשתלט על ויקיפדיה".



ואולם כך בדיוק נראה הקמפיין בעיני אנשי אלקטרוניק אינתיפאדה (EI), ארגון חדשות פלשתיני הפועל בשיקגו שקיבל לידיו לפני כחודש תכתובות אימייל בין עיני למתנדבים שגייס. אחד המתנדבים, שניהל תכתובת לגבי הצורך לתפוס עמדות השפעה בוויקיפדיה, כתב: "אנחנו נצא למלחמה לאחר שנבנה צבא מצויד ומאומן".



EI האשים את CAMERA ב"ארגון קמפיין סודי וארוך טווח שתכליתו לחדור לתוך ויקיפדיה, לשכתב את ההיסטוריה הפלשתינית, להציג תעמולה גסה בתור עובדות, ולהשתלט על המבנה הניהולי של ויקיפדיה כדי להבטיח שלא ישימו לב לשינויים אלה וכדי שלא יעוררו התנגדות".



הסיפור הגיע לתשומת לבה של הנהלת ויקיפדיה, וחמישה מהשותפים בקמפיין של עיני נענשו או הורחקו לצמיתות מהאתר. בתשובה לשאלה מדוע אירגן את הקבוצה ענה עיני: "ייתכן שמדובר במקור המידע בעל ההשפעה הרבה ביותר בעולם כיום, ואנחנו ורבים אחרים חושבים שהוא פגום".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully