וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטיו של אהוד אולמרט מאשימים: יחסים סודיים בין מוריס טלנסקי לפרקליטות

עפרה אידלמן

17.7.2008 / 16:51

ביום הראשון של החקירה הנגדית, עימתה ההגנה את עד התביעה עם סתירות בעדותו; טלנסקי: לא המצאתי סיפורים

במהלך החקירה בבית המשפט המחוזי בירושלים, ניסה צוות הפרקליטים של אולמרט לערער את אמינותו של טלנסקי ולמצוא בקיעים בעדותו.



עו"ד נבות תל-צור, מצוות ההגנה של אולמרט, אמר בתום הדיון כי קיימת שביעות רצון בשלב זה של החקירה.



"טלנסקי מוסר גרסאות וחוזר מהן בקלות רבה מדי. קיימים יחסים חשאיים בינו לפרקליטות - סוכם להציגו כחשוד שלא קיבל שום מעמד או הבטחה. למעשה הוא קיבל רושם ברור בפגישות חשאיות שלמרות שהוא פורמלית מכונה חשוד לא יוגש נגדו כתב אישום וזהו מצג שווא לציבור", אמר תל-צור.



לדברי תל-צור, התמונה שנחשפה בתום היום הראשון היא תמונה עגומה, קשה או מזעזעת לפי המתבונן הן בקשר להתנהלות החקירה נגד ראש הממשלה והן בקשר לדמות העד הזה שהוא העד המרכזי בתיק.



"אני מבטיח לציבור שבתום החקירה הנגדית, לציבור תהיה תמונה שונה של הפרשה. לא תהיה אותה תמונה שהציבור חי תחתיה בחודש האחרון", אמר.



"כשטלנסקי נותן כסף הוא יודע ודואג לגבות אותו"



במהלך עדותו, הציג עו"ד אלי זהר לטלנסקי, תצהיר ולפיו אדם שתיווך בין טלנסקי לבין חברת בגדים בהלוואה שנתן לחברה, ניגש אל טלנסקי ברחוב, דחף אותו וצעק עליו איפה הכסף. לשאלת ראש הרכב השופטים, השופטת מוסיה ארד, אמר זהר, כי תצהיר זה מוכיח שכאשר "טלנסקי נותן כסף הוא יודע ודואג לגבות אותו".



השופטת ארד אמרה, כי מדובר בפירוט שלא קשור לעניין. בתגובה השיב לה עו"ד נבות תל-צור, מצוות ההגנה של אולמרט, כי "אנחנו בהליך גביית עדות מוקדמת שהמדינה יזמה על יסוד העדות של העד הזה שעל יסוד העדות שלו קמה מהומה חסרת תקדים במדינה.



הוא כבר אמר היום דבר והיפוכו מעל דוכן העדים". לדבריו, נושא המהימנות חורג פה מחשיבותו. יש פה עדות משמעותית שהעד נתן שלא נתמכת במסמכים אלא בהבל פה של העד.



קו ההגנה: לערער אמינות



כבר בתחילת החקירה הנגדית, ניתן היה לראות שקו ההגנה של הפרקליטים הוא לקעקע את אמינותו של טלנסקי ולמצוא בקיעים בעדותו המוקדמת. עו"ד זהר פנה אל טלנסקי, ושאל אותו אם נכון שבמהלך עדותו, כשלא היו לו תשובות, סיפר דברים גם מהדמיון. בתגובה אמר טלנסקי, "אני לא מאמין שהמצאתי סיפורים". זהר ניסה להוביל את טלנסקי להודות שחלק מהדברים שאמר בעדותו אינם לגמרי נכונים. לדברי טלנסקי, הוא מעולם לא אמר דברים שקריים. "תיארתי אירועים כפי שקרו. אם אתה רוצה לשאול על אירוע ספציפי תשאל אותי". טלנסקי אישר בפני זהר שחלק מהעובדות שמסר בעדותו לא היו נכונות, שהוא סבל מעייפות ומהתרגשות וששאלות החוקרים בילבלו אותו.



זהר המשיך ושאל אם חלק מהתשובות שנתן טלנסקי נועדו לרצות את החוקרים. "בזמן הזה של המתח הגדול הבנתי שהם מנסים לגרום לי להגיד דברים מסוימים. להוביל אותי להגיב ולאשר מה שהם אומרים לי וידעתי שזה לא נכון המקום שניסו להוביל אותי אליו או השאלות שהם הובילו אותי", אמר טלנסקי, "אז פעמים רבות נמנעתי מלענות את מה שהם רצו".



בניביון נוסף לקעקע את אמינות העד המרכזי, שאל זהר את טלנסקי אודות דבריו לפיהם הוא חושש שאולמרט ישלח מישהו לפגוע בו. זהר הביא ציטוט מעימות שנערך לטלנסקי עם שולה זקן בו אמר "אני מקווה שהוא לא ישכור רוצח שכיר" ושאל את טלנסקי אם באמת התכוון לכך. לדברי טלנסקי, ייתכן שהיה מדובר בפחד רגעי.



עו"ד זהר הציג לו תמליל שיחה בינו לבין פרקליט המדינה, משה לדור בה אמר לו לדור: "אני רוצה לומר לך ובטוח שתבין כי יש לנו חובה, במקרה הזה חובתנו היא לאסוף את העובדות ולבדוק האם בעיני החוק הישראלי יש משהו לא בסדר בקשר בין כמה אינדיבידואלים אבל בעיקר, אהוד אולמרט".



האם הובהר לטלנסקי שאינו חשוד?



פרקליטיו של ראש הממשלה, ניסו להוכיח, כי הובהר לטלנסקי שהוא אינו חשוד בפרשה על מנת שיוכל להעיד ללא חשש. זהר שאל את טלנסקי אם הובהר לו בהזדמנות מסויימת שהוא אינו חשוד בפרשה והציג לו קטע מחקירתו, בה הוא אומר בפירוש שידוע לו שהוא אינו מטרת החקירה. "הבנת בפגישה עם פרקליטות המדינה שאותך לא מחפשים, ואם אתה תספק את הסחורה לא ינקטו נגדך באמצעים", אמר זהר לטלנסקי שהשיב לו: "זו מסקנה לא נכונה. מעולם לא נאמר לי עד היום אם אני מחוץ לסכנה של להיות חשוד".



זהר המשיך ללחוץ ואמר: "אני רוצה שתאשר לי שלפני הישיבה עם הפרקליטות ביקשת מעו"ד ז'ק חן (עורך דינו של טלנסקי, ע"א), אישור פורמלי שאינך חשוד כדי שתוכל להמשיך לשתף פעולה עם המשטרה. "לא, זה לא היה רלוונטי, שיתפתי פעולה בכל מקרה, רציתי לדעת את מעמדי", אמר טלנסקי.



טלנסקי נשאל אם בתום פגישתו עם פרקליט המדינה, לדור ועם פרקליט מחוז ירושלים, אלי אברבנאל, הוא הבין "שמכאן ואילך אתה צריך לזכור ולהתאמץ לזכור כמה שיותר. ושהחשוד העיקרי הוא אהוד אולמרט ושאתה צריך לעשות מאמץ לזכור כמה שיותר נגד אהוד אולמרט ואז תוכל לנסוע הביתה" טלנסקי השיב בשלילה ואמר: "אני מעולם לא דנתי בכלל עם עורך דיני או עם הפרקליטים על כל מחשבה מסוג זה".



בהמשך החקירה, זהר הציג לטלנסקי קטע מחקירתו בו טוען טלנסקי בפני חוקריו, כי הם אלו שגרמו לו להבין שאולמרט עשה שימוש בכסף שהעביר לו, לצרכים פרטיים. זהר שאל את טלנסקי, איך נתנו לו את הרושם שאולמרט השתמש בכסף למטרות אחרות". לדברי טלנסקי, "דרך השאלות שלהם. השאלות לשם מה נתתי את הכסף (...) כל השאלות הובילו לכך שהכסף לא שימש למטרות הנכונות. זה היה הכיוון".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully