וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההאטה מגיעה לגוגל: החמיצה התחזיות בפעם ה-4 מאז ההנפקה

נמרוד הלפרן

18.7.2008 / 1:54

עלייה של 35% ברווח הרבעוני לא הצליחה להדביק את תחזיות האנליסטים. המניה נפלה ב-11% לאחר סגירת המסחר בוול סטריט

ענקית האינטרנט גוגל (0.4%-, 533.44) דיווחה אתמול (חמישי) על תוצאות רבעוניות שהחמיצו את תחזיות האנליסטים - בפעם הרביעית מאז הנפקתה באוגוסט 2004 - בעקבות האטה בצמיחה בהכנסות מפרסום מקוון על רקע ההאטה בכלכלה. מניית גוגל נופלת ב-11% במסחר לאחר הסגירה בוול סטריט.

גוגל, מפעילת מנוע החיפוש המקוון הפופולרי בעולם, רשמה ברבעון השני של השנה רווח נקי של 1.25 מיליארד דולר, 3.92 דולרים למניה, גידול של 35% לעומת רווח של 925.1 מיליון דולר או 2.93 דולרים למניה, בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. בניכוי הוצאות הקשורות לחלוקת אופציות למניות לעובדים וסעיפים אחרים, רשמה גוגל רווח של 4.63 דולרים למניה - פחות מתחזית האנליסטים לרווח של 4.74 דולרים למניה.

גוגל - אשר הרחיבה בשנתיים האחרונות את פעילותה בישראל כאשר הוסיפה שני מרכזי פיתוח בתל אביב ובחיפה, לסניף המכירות והשיווק בתל אביב - רשמה ברבעון הכנסות של 5.37 מיליארד דולר, זינוק של 39% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת ובהתאם לתחזיות האנליסטים.

הכנסות החברה, בניכוי הוצאות לחברות שמנתבות גולשים לאתריה, הסתכמו ברבעון ב-3.9 מיליארד דולר - מעט מעל לתחזית האנליסטים להכנסות של 3.87 מיליארד דולר. גוגל דבקה ברבעון הנוכחי במדיניותה המסורתית, ולא סיפקה תחזיות כספיות להמשך.

מניית גוגל, אשר איבדה כרבע משוויה מתחילת השנה, צונחת ב-11% במסחר לאחר הסגירה בוול סטריט לאחר שסיימה את שעות המסחר הרגילות בירידה של 0.4%.

"לא חסינה מפני האטה"

"הבעיה עם גוגל היא שכולם חושבים שהיא חסינה מפני האטה של הכלכלה", אמר אנליסט RBC קפיטל מרקטס, רוס סנלדר, לסוכנות הידיעות בלומברג. "החברה אינה חסינה מפני האטה בצמיחה".

"צמיחה ערה בשווקים הבינלאומיים כמו גם המשך הגידול בתנועת הגולשים לאתרי גוגל סייעה לנו לרשום עוד רבעון חזק, למרות האקלים הכלכלי המאתגר", אמר מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, בעת פרסום הדו"חות.

"אנחנו ממשיכים להתמקד בהכנסות חידושים בעסקי הליבה שלנו בתחומי החיפוש, הפרסום והיישומים, אבל גם מביטים קדימה להרחבת החווייה לגולשים שלנו ולקראת הרחבת היקף שיתוף הפעולה עם המפרסמים והשותפים באמצעות טכנולוגיות ופורמטים חדשים, במיוחד לנוכח צבירת התאוצה של השילוב בין פעילותנו לבין דאבל קליק, אשר יוצרת הזדמנויות חדשות בתחום הפרסום".

בסוף הרבעון השני העסיקה גוגל כ-19,600 עובדים, גידול של 450 עובדים לעומת סוף הרבעון הראשון. נכון לסוף הרבעון השני, היו בקופת החברה 12.7 מיליארד דולר.

שמידט העריך בשבוע שעבר כי מערכות הפרסום של החברה פחות חשופה לפגיעה כתוצאה מהאטה כלכלית משום שהיא מבוססת על נוסחה שמתמקדת בפרסום לצרכנים שהם בעלי הסיכויים הגדולים ביותר לרכוש את המוצר או השירות. טכנולוגיה זו התבררה ככל כך יעילה עד כי סביר להניח כי מפרסמים, הנואשים להגדיל את המכירות, ישאירו ללא שינוי או יגדילו את הוצאותיהם על פרסום בגוגל בתקופות קשות. "אנחנו קובעים לעצמנו את מזג האוויר", אמר שמידט.

גוגל החזיקה בנתח של 62% משוק החיפוש המקוון בארה"ב בחודש מאי לעומת 58.5% בתחילת השנה, לפי נתוני חברת המחקר קומסקור. יאהו, הנמצאת במקום השני, החזיקה בנתח של כמעט 21%, ומיקרוסופט ב-8.5%.

גוגל ניצלה השנה את ניסיונותיה של מיקרוסופט לרכוש את יאהו כדי לחתום על הסכם שיתוף פעולה בתחום הפרסום המקוון עם יאהו. במסגרת ההסכם, אשר ייכנס לתוקף בחודש ספטמבר, בכפוף לאישור רשויות הרגולציה, צפויה גוגל למכור חלק מהפרסומות המופיעות ליד תוצאות מנוע החיפוש של יאהו.

בשימוע שנערך שלשום בוועדת המשפטים של הסנאט ספג שיתוף הפעולה המתוכנן בין גוגל ליאהו בתחום הפרסום המקוון ביקורת חריפה. העסקה צפויה להעניק לגוגל שליטה חסרת תקדים באינטרנט, אמר בשימוע סגן נשיא מיקרוסופט, בראד סמית. "אם החיפוש הוא השער לאינטרנט, ורוב האנשים מאמינים שכך הוא, העסקה הזאת תעניק לגוגל עמדה של שליטה על אותו שער ועל המידע שיזרום דרכו", אמר סמית.

העסקה בין גוגל ליאהו, הוסיף סמית, "תעניק לגוגל שליטה חסרת תקדים בשוק הפרסום צמוד תוצאות החיפוש - כ-90% מהמודעות שיופיעו בצמוד לתוצאות חיפוש יהיו שייכות לגוגל".

"מעולם בהיסטוריה של עולם הפרסום, לא נרשם מצב שבו חברה אחת שלטה על מחיריהן של יותר מ-90% מהפרסומות במדיום מסוים. לא בטלוויזיה, לא ברדיו ולא בעיתונות המודפסת. אין שום סיבה שזה יקרה באינטרנט", אמר סמית.

מוקדם יותר השבוע אמר שמידט כי גוגל תומכת בהתנהלותה של יאהו אל מול הצעות הרכש העוינות של מיקרוסופט משום שכחברה עצמאית תחזק יאהו את התחרות בשוקי הפרסום המקוון ומנועי החיפוש.

בסוף השבוע דחתה יאהו הצעת רכש נוספת מצד מיקרוסופט והמשקיע קארל אייקאן. הפעם, הציעה מיקרוסופט לרכוש רק את חטיבת מנועי החיפוש של יאהו. בחצי השנה האחרונה, דחתה יאהו מספר הצעות רכש מצד מיקרוסופט. ענקית התוכנה הציעה לרכוש את החברה כולה תמורת 47.5 מיליארד דולר או 33 דולר למניה. לאחר שדחתה את הצעת הרכש, חתמה יאהו על הסכם שיתוף פעולה עם גוגל בתחום הפרסום, שבמסגרתו יהיו לחברות הכנסות משותפות מפרסום מקוון.

הרבעון שעל תוצאותיו דיווחה היום גוגל, היה הרבעון המלא הראשון בו היתה חברת הפרסום המקוון דאבל קליק בבעלות גוגל. מוקדם יותר השנה, השלימה גוגל את רכישת דאבל קליק תמורת 3.1 מיליארד דולר - כמעט כפליים מהמחיר ששילמה עבור אתר קבצי הווידיאו יו טיוב כשנתיים קודם לכן. יו-טיוב לא צפוי לעמוד השנה ביעד הכנסות מפרסום של 300 מיליון דולר, והכנסותיו מפרסום חזויות להסתכם ב-200 מיליון דולר, דיווח בשבוע שעבר "וול סטריט ג'ורנל".

בתחילת חודש מארס, נפלה מניית גוגל מתחת למחיר השפל השנתי שלה, לראשונה מאז הנפקת החברה באוגוסט 2004. זאת על רקע חששות לגבי צמיחת עסקי הפרסום הטקסטואלי צמוד תוצאות חיפוש, שירות הדגל של החברה האחראי למרבית הכנסותיה, וכן הערכות כי גוגל סובלת מהאטה בשוק הפרסום המקוון על רקע ההאטה בצמיחת כלכלת ארה"ב. מניית גוגל, שרשמה שיא של 747.24 דולר בחודש נובמבר, נפלה מאז ב-29%. שווי השוק של החברה, שעמד אז על 232 מיליארד דולר, ירד מאז ב-65 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully