וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק של 42% ברווח הנקי לא מספיק למשקיעי מיקרוסופט

מיכל רמתי

18.7.2008 / 2:16

מניית החברה ירדה ב-5.6% במסחר לאחר הסגירה בוול סטריט, לאחר שפיספסה בסנט אחד את תחזית האנליסטים

חברת מיקרוסופט, בדו"חות הרבעוניים הראשונים שלה מאז פרישתו הסופית של ביל גייטס מניהול החברה השוטף, רשמה תוצאות מאכזבות, ומנייתה יורדת במסחר לאחר הסגירה בוול סטריט ב-5.6%. מיקרוסופט רשמה זינוק של 42% ברווח הנקי ל-4.3 מיליארד דולר או 46 סנט למניה לעומת תחזית אנליסטים לרווח של 47 סנט למניה.

עם זאת, הכנסות מיקרוסופט עלו ב-18% ברבעון, והסתכמו ב-15.8 מיליארד דולר - מעל לתחזיות האנליסטים להכנסות בסך 15.6 מיליארד דולר. בסיכום שנתי, רשמה מיקרוסופט הכנסות שיא בסך 60 מיליארד דולר. הרווח התפעולי השנתי של מיקרוסופט הסתכם ב-22.5 מיליארד דולר או 1.87 דולר למניה.

עבור הרבעון הנוכחי צופה מיקרוסופט, שמערכת ההפעלה שלה מותקנת על כ-90% מהמחשבים האישיים בעולם, רווח של 48-47 סנט למניה והכנסות של 14.7-14.9 מיליארד דולר. תחזיות האנליסטים היו אופטימיות יותר - 49 סנט למניה על בסיס הכנסות בסך 15.1 מיליארד דולר למניה. מיקרוסופט אף הורידה את תחזית הרווח שלה עבור שנת הכספים החדשה שהחלה החודש. כעת, צופה מיקרוסופט רווח של 2.12 דולרים למניה והכנסות של 67.3-68.1 מיליארד דולר. אנליסטים ציפו לתחזית לרווח של 2.17 דולרים למניה והכנסות בסך 67.4 מיליארד דולר.

חטיבת הלקוח של מיקרוסופט, הכוללת את תחום מערכות ההפעלה של מיקרוסופט, רשמה עלייה של 15% בהכנסותיה לסך של 4.37 מיליארד דולר ברבעון השני. תחום הדגל של מיקרוסופט ופרת המזומנים שלה סובלים בתקופה האחרונה ממתקפות הולכות וגוברות מצד המתחרים, בייחוד על רקע ביקורות נגד הגירסה האחרונה ביותר של חלונות, ויסטה. חטיבה זו אף נחשבת לפגיעה יחסית בפני משברים כלכליים בשל ההנחה כי כשהמצב הכלכלי קשה, אנשים מצמצמים את רכישות המחשבים שלהם, ולפיכך גם רוכשים פחות מערכות הפעלה חדשות.

למרות זאת, לפי דו"ח של גרטנר, מכירות המחשבים ברחבי העולם צמחו בשיעור של 16% ברבעון השני לעומת הרבעון המקביל ב-2007. 72 מיליון מחשבים נמכרו ברחבי העולם ברבעון השני, מרביתם מחשבים נישאים. עם זאת, ההאטה הכלכלית העולמית הביאה לירידה במחיר הממוצע למחשב, בעיקר בארה"ב, אירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

נקודת האור: בידור ומשחקים

תחום נוסף שסובל מתקפות מצד המתחרות הוא תחום השירותים העסקיים, הכולל את חבילת התוכנות המשרדיות אופיס, ותוכנות עסקיות נוספות. החטיבה רשמה גידול של 14% בהכנסותיה, לסך של 5.36 מיליארד דולר.

מיקרוסופט, שמפגרת בהרבה אחרי גוגל ויאהו בתחום מנועי החיפוש הנחשק, אמנם לא הצליחה לרכוש את יאהו, אך נהנתה מגידול בנתח השוק שלה בתחום זה ל-13.3% ביוני. הכנסות חטיבת שירותי האינטרנט של מיקרוסופט צמחו ב-24% ל-838 מיליון דולר. עם זאת, ההפסד התפעולי של החטיבה הוכפל ל-488 מיליון דולר. מיקרוסופט אינה בונה על רכישת חטיבת החיפוש של יאהו, ופועלת גם להתרחבות בשוק זה ללא יאהו: בתחילת יוני, למשל, הגיעה להסכם עם יצרנית המחשבים HP, לפיו סרגל החיפוש של Live Search של מיקרוסופט יותקן בכל מחשביה. במאי הבטיחה החברה לשלם לגולשים שירכשו מוצרים שאותם מצאו באמצעות מנוע החיפוש שלה.

נקודת אור במיקרוסופט הוא תחום הבידור ופלטפורמות המשחק. הפופולריות של Xbox סייעה לזינק של 37% בהכנסות חטיבה זו ל-1.58 מיליארד דולר. מיקרוסופט צימצמה כמעט עשרת מונים את ההפסד התפעולי של החטיבה - מ-1.2 מיליארד דולר ל-188 מיליון דולר בלבד, הודות לצמצום בעלויות.

מעבר לחוסר הצלחתה לרכוש את יאהו או חלקים מיאהו, נתקלה מיקרוסופט במספר מכשולים נוספים ברבעון, ביניהם דחיית ערעורה על תביעת פיצויים לחברת אלקטל-לוסנט, והגדלת סכום הפיצויים שתידרש לשלם במסגרת הפרת פטנטים של זו ל-512 מיליון דולר, והמשך הסכסוך עם הנציבות האירופית אודות פסיקת ההגבלים העסקיים נגדה, שסכום הפיצויים בה האמיר אל למעלה ממיליארד דולר.

בנוסף, גוגל ומתחרות אחרות מתחילות להותיר חותמן על תחומים שבהם שלטה מיקרוסופט ללא עוררין בעבר. מתוכנת הדואר האלקטרוני שלה, ג'ימייל, ועד לשירות התמונות שלה, פיקאסה, גוגל מתחילה לקנות את ליבם של יותר ויותר משתמשים. רק לפני כחודש, למשל, הודיע משרד החינוך במחוז ניו סאות ויילס באוסטרליה כי החליט להחליף את שירותי פלטפורמת הדואר האלקרוני שלו ממיקרוסופט לג'ימייל, ובכך להעביר 1.5 מיליון תלמידי בית ספר לגוגל. דפדפן האינטרנט פיירפוקס מבית מוזילה ממשיך לצבור תאוצה, ובמהלך הרבעון קיבל שיפוץ כללי עם השקת הגירסה החדשה, פייירפוקס 3.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully