וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיזה רכב יסעו 10,000 קציני צה"ל?

דניא שמיל

20.7.2008 / 8:34

מכרז הליסינג הגדול ביותר בישראל יוצא לדרך. צה"ל יחליף 7,000 מכוניות מודל 2006 מהמכרז הקודם ו-3,000 מכוניות שבבעלותו

מכרז הליסינג הגדול ביותר בישראל יוצא לדרך: מינהל הרכש והייצור של משרד הביטחון מגבש בימים אלה את המכרז לאספקת 10,000 מכוניות לקציני צה"ל בליסינג תפעולי.

במכרז החדש יוחלפו 7,000 המכוניות שנכנסו לשירות ב-2006, בעקבות המכרז הקודם, ובנוסף יוחלפו מכוניות שהיו בבעלות צה"ל. אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) סיים לאפיין את הדרישות למפרט, וכעת הן נידונות עם מינהל הרכש והייצור במשרד הביטחון, שיכתוב את המכרז. הכתיבה צפויה להסתיים בתוך שבועיים, והפרסום מיועד לסוף 2008 או ראשית 2009.

במכרז צפויות לזכות בין שתיים לשלוש חברות ליסינג, והמכוניות יסופקו בתקופה של שלוש שנים. המכוניות הצמודות יהיו מקבוצות הרישוי 1-4, ומסתמן כי החלוקה תהיה דומה לזו המקובלת כיום בצבא: קצינים בדרגת רב סרן יקבלו מכונית קטנה דוגמת דייהטסו סיריון; סגני אלופים ינהגו בסדאן קטנה דוגמת שברולט אוואו; אלופי משנה ייסעו במשפחתית כמו מאזדה 3; ותתי אלופים יזכו למכונית מנהלים כמו סובארו B4 או מיניוואן קומפקטי כמו מאזדה 5 (מדובר בדוגמאות בלבד לצורך המחשה, והמכוניות עדיין לא נבחרו). בכל קבוצה יוצעו לקצינים שניים או שלושה דגמים שמהם יוכלו לבחור. המכוניות הצמודות של האלופים והרמטכ"ל ייבחרו במכרז נפרד.

היוקרה תפצה על ההפסדים

מאפייני המכוניות שהועברו על ידי אט"ל למשרד הביטחון כוללים את מידות הרכב המינימליות והמקסימליות, נפח המנוע והספקו, מפרט בטיחותי, צריכת דלק ונתוני זיהום אוויר. אחד השיקולים הוא ממדים קטנים ועיצוב שאינו ראוותני, אשר בצה"ל מגדירים "צנוע".

המפרט הבטיחותי יהיה עשיר מבעבר, ויכלול יותר מערכות בטיחות ויותר כריות אוויר מהמכרז הקודם. הדרישות לצריכת הדלק הנמוכה מתבססות גם על ניסויים שעורך צה"ל בנס"א, יחידת הניסויים של זרוע היבשה, שבהם נמדדת צריכת הדלק בפועל של דגמים שונים.

לצה"ל יש דרישות סף גם מחברות הליסינג - בראשן איתנות כלכלית ויכולת פיננסית לעמידה בתנאי המכרז, דבר המבטיח כי רק חברות גדולות יתמודדו בו. מקורות בענף הליסינג אמרו כי המחירים שיוצעו לצה"ל יהיו גבוהים ב-10% ויותר מאלה של המכרז הקודם, במקביל לעליית מחירים כללית בענף. זאת נוסף על העובדה שתנאי השימוש בצה"ל - נסועה גבוהה ותאונות רבות - מייקרים את הצעות הליסינג.

מקור בכיר בענף הליסינג אמר כי הקושי למכור את המכוניות שהיו בשימוש צה"ל ירתיע חלק מהחברות מלהתמודד. לעומתו, מקור בכיר אחר בענף אמר כי היוקרה שבזכייה במכרז צה"ל, נוסף על העובדה שמחיר הליסינג של צה"ל מכסה את אובדן הערך הגדול יותר של מכוניות בשימושו, הופכת את המכרז לאטרקטיבי. הוא צופה כי התחרות על הזכייה תהיה עזה.

מכרז הליסינג הקודם של צה"ל, הראשון בתולדותיו, נערך ב-2005 והמכוניות הראשונות סופקו בתחילת 2006. החברות הזוכות היו אלבר, שסיפקה 60% מהמכוניות, וניו קופל סיקסט שסיפקה 40%. מספר המכוניות הכולל שסופקו לצבא בשלוש השנים האחרונות הוא כ-7,000.

בעקבות מחירי הדלק: צה"ל מגביר את הפיקוח על הנהגים

משבר הדלק מגיע לצה"ל: באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה מהדקים את הפיקוח על צריכת הדלק של החיילים הנוהגים.

"בסיס הנתונים הרחב שיש לצה"ל מאפשר לדעת אם יש חריגה בצריכת הדלק של משתמש מסוים", אומר בכיר במערך הרכב של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל). בשלב הראשון, מכוניתם של אותם משתמשים תעבור בדיקה טכנית, ואם יתברר כי הגורם לצריכה הגבוהה הוא הנהג - הוא יישלח להדרכת "נהיגה נכונה", שתכלול לימוד של סגנון נהיגה מתון, המתבסס על צפי ותכנון הנהיגה.

נוסף על כך, בצה"ל יפיצו השבוע מנשר ובו בקשה לחסוך בדלק ועצות כיצד לעשות כן - על ידי הקפדה על לחץ אוויר בצמיגים וסגנון נהיגה מתון. באחרונה החל צה"ל בפיילוט של מערכת ניטור מאפייני נסיעה של חברת טראפילוג, שמותקנת בכמה עשרות משאיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully