וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסעודים בשקל? בנק ישראל: הסיבה להתחזקות השקל היא שינוי טעמים של ישראלים ולא של משקיעים זרים

מירב ארלוזורוב

20.7.2008 / 19:57

הנגיד צפוי להפסיק את התערבותו בשוק המט"ח בתוך כמה חודשים ומשרד האוצר עשוי להתחיל להתערב בשוק במקומו



בבנק ישראל מעריכים כי מקור ההתחזקות הנמשכת של השקל הוא בשינוי טעמים של הציבור בישראל, ולא בשינוי בהשקעותיהם של משקיעים זרים בישראל. ההערכה בבנק ישראל היא כי הציבור הישראלי הקטין את היקף ההשקעות שלו בחו"ל, ולאור המשך ההשקעות של משקיעים זרים בישראל נוצר עודף ביקוש גדול לשקל, שמניע את התחזקותו.



בעשור האחרון הוציא הציבור הישראלי - המגזר הפיננסי והמגזר העסקי יחד - כ-100 מיליארד דולר על נכסים בחו"ל. ב-2007 קצב ההשקעה של ישראלים בחו"ל היה 12 מיליארד דולר. באותה שנה, משקיעים זרים השקיעו בישראל השקעות ברכישת חברות ישראליות, רכישת דירות וגם השקעות ספקוליטיוויות קצרות טווח בסכום זהה. לפיכך, כל התנודה בשער השקל באותה שנה מקורה היה בשינוי בשערי הדולר והיורו.



במחצית הראשונה של 2008 התמונה השתנתה. המשקיעים הזרים הקטינו מעט את היקף ההשקעות שלהם בישראל, וקצב ההשקעות השנתי שלהם אמור להגיע ל-10-12 מיליארד דולר. לעומתם, הישראלים הקטינו בחדות את היקף הוצאת הכספים לחו"ל, וקצב ההשקעות הישראליות בחו"ל, במונחים שנתיים, הוא כיום 7-8 מיליארד דולר בלבד. הפער הזה, של 3-5 מיליארד דולר, הוא שיוצר את עודפי הביקוש לשקל, ומביא להתחזקותו.



ההערכה בבנק ישראל היא כי שינוי הטעמים של המשקיעים הישראלים הוא סביר כלכלית לאור השיפור האדיר בביצועי הכלכלה הישראלית, וכי די בשינוי טעמים קטן - למשל, הקטנת הנטייה לצאת לחו"ל ב 10% - כדי ששטף הדולרים שיחזור לישראל יגבר על כל מאמציו של בנק ישראל להקטין את התחזקות השקל באמצעות התערבות בשוק המט"ח.



בנק ישראל הכריז במארס כי בכוונתו להגדיל את יתרות המט"ח של ישראל ב-10 מיליארד דולר, באמצעות רכישת דולרים בהיקף של 25 מיליון דולר ביום. באחרונה הוגדל היקף ההתערבות של בנק ישראל ל 100 מיליון דולר ביום, ובינתיים עם הצלחה מועטה בלבד בעצירת ההתחזקות השקל.



למעשה, בקצב ההתערבות היומי הנוכחי, בנק ישראל צפוי בתוך שלושה חודשים לסיים לרכוש את ה-10 מיליארד דולר שהכריז עליהם. מה יקרה אז? ההערכה היא כי בנק ישראל יפסיק את התערבותו בשוק באותה עת, ולו כדי לאותת לשוק שהוא עומד במלתו.



בבנק ישראל מייחסים חשיבות עצומה ליעילות של שוק המט"ח - זהו השוק הנזיל ביותר בישראל כיום, עם היקף מסחר יומי של יותר מ 2 מיליארד דולר. בבנק ישראל רואים ביעילות של השוק את המפתח להמשך ההשקעות של זרים בישראל, מאחר שהנזילות הגדולה מעניקה לזרים את הביטחון כי בעת הצורך הם יוכלו למהר ולממש את השקעותיהם בשקל, ולכן הם גם אינם חוששים להיכנס להשקעה בו.



כחלק מהיעילות, בנק ישראל רואה חשיבות רבה בשמירה על ודאות ועל שקיפות, משמע, בכך שהוא מכריז בפומבי מהי המדיניות שלו בשוק, ומקפיד לשמור על המדיניות הזו. לפיכך, נראה שבנק ישראל לא יתערב בשוק יותר מאשר היקף ה-10 מיליארד דולר שקצב לעצמו. עם זאת, אם השקל ימשיך להתחזק גם לאחר מכן, נראה שמשרד האוצר ייכנס בנעלי בנק ישראל, והוא זה שינצל את השקל החזק כדי למכור שקלים ולקנות דולרים ובכך להקטין את החוב החיצוני של ישראל במחיר נמוך.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully