וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסק דין חדש קובע כי חברי קיבוץ שהופרט יקבלו דמי אבטלה

עמירם כהן

21.7.2008 / 9:30

בין קיבוץ מופרט לעובדיו מתקיימים יחסי עובד-מעביד וכי כל חברי הקיבוץ זכאים לכל זכויות העובד



חברים בקיבוצים שהופ­רטו אשר מקבלים את שכרם מהקיבוץ או ממפעל שבבעלות הקיבוץ ייחשבו לעובדי הקיבוץ ויהיו זכאים לזכויות שלהן זכאים עובדים בישראל, ובכללן תשלום דמי אבטלה - כך קובע פסק דין חדש, המוגדר על ידי משפטנים כמהפך ביחסי העבודה בין קיבוצים לחבריהם.



אורית יעקבס, שופטת בית הדין לעבודה בנצרת, קבעה כי על הביטוח הלאומי לשלם דמי אבטלה לחברת קיבוץ אפיקים - שהופרט באוגוסט 2004 - לאחר שזו שפוטרה מצח"מ אפיקים, מפעל לייצור מערכות חליבה, שבו עבדה כמזכירה במשך שנים רבות. עד כה נדחו כל התביעות שהגישו חברי קיבוצים לתשלום דמי אבטלה, לאחר שבית המשפט הכיר בכך שאין בקיבוצים יחסי עובד-מעביד, מפני שהחבר הוא גם העובד וגם המעביד - בדומה לעצמאי העובד בעסקו שלו. עם זאת, השופטת דחתה את טענת הביטוח הלאומי כי לא התקיימו יחסי עובד-מעביד בין הקיבוץ לעובדת על אף ההפרטה, ופסקה כי עם הפרטת הקיבוץ החלו להתקיים יחסים כאלה, ודי בתקופה שחלפה מאז ועד הפסקת עבודתה כדי להקנות לה זכאות לדמי אבטלה.



השופטת הוסיפה כי בקיבוץ המופרט "מחויבותו של החבר לעבודתו נובעת באופן ישיר משכרו; הוא משכיר את שירותיו ובתמורה מקבל את שכרו בלי קשר לרווחי האגודה, אף שגם לה הוא שותף". הביטוח הלאומי עירער על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה.



פסק הדין עשוי לחייב את הביטוח הלאומי לשלם דמי אבטלה לאלפי חברים בקיבוצים מופרטים שיתפטרו או יפוטרו ממקומות עבודתם בקיבוץ. מדובר לא רק בעובדי התעשייה הקיבוצית, אלא גם בעובדים בקיבוצים עצמם - בבית הילדים, ברפת וכיוצא בהם.



עו"ד רמי צידון, מומחה לדיני עבודה בקיבוצים, אומר כי לפסק הדין עשויות להיות השלכות על גביית מס הכנסה מהקיבוצים וכי רשויות המס עשויות לתבוע את המס באופן פרטני מכל חבר, "אך יותר מזה, כל מערכת יחסי העבודה וההתחשבנות בין הקיבוץ לחבריו עשויה להשתנות. הקיבוץ עשוי למצוא את עצמו מחויב לשלם לחבריו דמי הבראה ופיצויי פיטורים. ייתכן מאוד שהשלב הבא יהיה שעל החבר והקיבוץ יחולו הסכמי העבודה הענפיים. פסק הדין הזה הוא רק קצה הקרחון"ץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully