וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשל האמריקאי עצמו נתן הלוואות סאבפריים - באמצעות הסוכנות הפדרלית לביטוח פקדונות

סוכנויות הידיעות

21.7.2008 / 9:32

הסוכנות הפעילה בנק סאבפריים כושל והנפיקה משכנתאות בריבית גבוהה ללוויים בעייתיים

ה"ג'ורנל" חשף את הפרשה באמצעות עיון במסמכים שהוגשו לבית משפט בוואשינגטון במסגרת תביעה של ביל בנק (Beal Bank), שרכש מידי ה-FDIC הלוואות שהיו בעייתיות, לטענתו. לידי ביל בנק הגיע מסמך פנימי של FDIC, לפיו בתוכנית ידעו כי בתיק ההשקעות שנרכש על ידי הבנק היו "הערכות לוקות בחסר ומספר הלוואות שנראה כי היו הונאות בבסיסן". במסמך אף נכתב כי מצבה המשפטי של FDIC בכי רע, וכי חבותה הפלילית עשויה להגיע עד 70 מיליון דולר.



המצב הזה, בו סוכנות ממשלתית מעניקה הלוואות מסוכנות שבסבירות גבוהה לא יוחזרו, נבע מהשתלטות ה-FDIC על חברת משכנתאות הסאבפריים סופריור בנק ב-2001, לפי ה"ג'ורנל". FDIC המשיכה לתפעל את הבנק, במקום לשים קץ באופן מיידי לפעילותו או למכור אותו, כפי שהיא עושה לרוב, בעוד היא מחפשת קונה. בתקופה בה ה-FDIC פיקחה על הפעילות בבנק ברמה יום יומית, סופריור המשיך לממן משכנתאות סאבפריים - למעלה מ-6,700 הלוואות סאבפריים ניתנו, בשווי של למעלה מ-550 מיליון דולר.



FDIC מכרה לאחר מכן נתח גדול של ההלוואות לביל בנק. מאגר הלוואות זה סבל מאותן בעיות בהן מאשים הממשל את מגזר הבנקאות: הלוואה ללווים בעלי אשראי גרוע, שצפויים להתקשות להחזיר את ההלוואה מבלי לבדוק את מקורות ההכנסה שלהם, הערכות שווי מנופחות, וריביות גבוהות בצורה משוועת. מאות לווים שקיבלו בתקופה זו הלוואות סאבפריים מסופריור - חלקם גם עם ריבית התחלתית הגבוהה מ-12% - כבר נכנסו להליכי עיקול.



סופריור בנק, המבוסס באילינוי, היה בנק בעל 18 סניפים בלבד, אך צמח ברחבי ארה"ב באמצעות חברה בת בשם אליאנס פאנדינג. משפחת פריצקר היהודית, בעלת השליה ברשת מלונות היאט, החזיקה ב-50% מסופריור בנק. כשהבנק קרס ביולי 2001, הרגולטורים האשימו אותו בנוהלי הלוואה גרועים ובהערכות אופטימיות של שווי נכסיו. כשה-FDIC השתלטה על הבנק, היא מינתה בכירים משורותיה לפיקוח על פעילותו. חטיבת הסאבפריים של הבנק נותרה בידי הסוכנות בעוד שחלקים אחרים נמכרו, והסוכנות המשיכה להפעילה עד מאי 2002.



ה-FDIC נועדה לבטח פקדונות בארה"ב, אך במסגרת סמכויותיה היא גם מקבלת לידיה בנקים קורסים שהממשל האמריקאי משתלט עליהם. היא הוקמה ב-33', בתקופה בה כ-5,700 בנקים קרסו. באחרונה השתלטה ה-FDIC על אינדימאק, בנק משכנתאות שקרס. הסוכנות מתכוונת להותיר גם את אינדימאק ברשותה ולהמשיך להפעילו ? אך אינה מתכוונת להעניק הלוואות חדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully