וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלמ"ס: ירידה של 2.4% ברכישות מזון באפריל-יוני

טל לוי

21.7.2008 / 15:42

מכירות המזון ברשתות השיווק מצביעות על האטה, הפוגעת בעיקר בשכבות החלשות. בשנה האחרונה עלו מחירי המזון ב-13.4%.

ענף המזון נחשב באופן מסורתי לענף מוגן, שכן גם בזמן האטה הציבור ימשיך לרכוש מזון. זו הסיבה שירידה במכירות המזון עשויה להצביע על כך שהציבור מתחיל לקצץ גם באחת ההוצאות הבסיסיות ביותר.

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בחודשים אפריל-יוני 2008 נרשמה ירידה של 2.4% (בחישוב שנתי) במכירות המזון של רשתות השיווק, בהמשך לירידה של 4% בינואר-מארס. הלשכה מחשבת את הנתונים במחירים קבועים המנכים את השפעות המדד. פירוש הדבר שמדובר באינדיקציה למספר המוצרים הממשי שמוכרות הרשתות.

במקביל, נרשמה עלייה של 1.9% (בחישוב שנתי) בסך כל המכירות של רשתות השיווק, בהמשך לעלייה של 0.8% ברבעון הראשון של 2008. גם כאן מדובר במחירים קבועים, כך שמקור העלייה אינו בעליית מחירים אלא במכירה של יותר מוצרים. פירוש אפשרי הוא שהציבור מתעל רכישת מוצרים אחרים (שאינם מזון) לתוך רשתות השיווק.

סך המכירות של רשתות השיווק כולל מזון, מוצרי טקסטיל והלבשה, הנעלה, מוצרי בני קיימה, כלי בית ומוצרי קוסמטיקה, תרופות, צעצועים, ספרים ציוד משרדי ואופטיקה הכלולים בסעיף השונות של מוצרי הצריכה. יש לציין, כי הנתונים מתייחסים למכירות מוצרים בחנויות מתמחות שאינן מוכרות מזון.

"ירידה במכירות המזון מעידה תמיד על האטה והיא מעידה בדרך כלל ששכבות חלשות קונות פחות מזון", אומר הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, שלמה מעוז. מעוז מראה, כי ממדד המחירים לצרכן ליולי עולה כי ב-12 החודשים האחרונים ספג החמישון התחתון התייקרות של 5.9% בסל המוצרים לעומת התייקרות של 4.4% בלבד בקרב החמישון העליון, שנהנה מהיכולת לרכוש מוצרים מיובאים שמחירם הוזל עקב היחלשות הדולר.

"הייסוף בשקל גורר ירידה במוצרים המיובאים כמו טלוויזיות ומחשבים ומאפשר לשכבות החזקות לרכוש יותר מהם" אומר מעוז. ואכן, על פי נתוני הלמ"ס, ירדו מחירי המחשבים והטלוויזיות ב-3.5% וב-3% ביוני. "מצד שני, העלייה במחירי הסחורות (כמו במחירי החשמל) מותירה לשכבות החלשות פחות כסף, ולכן הן קונות פחות מזון" אומר מעוז.

ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי המזון ב-13.4% - העלייה החדה ביותר במדד, כאשר מרכיב המזון גבוה יותר אצל משפחות עניות. 16% מכלל ההכנסה בחמישון התחתון מוקדשת למזון, לעומת 11% בחמישון העליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully