וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקונגרס האמריקאי: סגן הנשיא צ'ייני סיכל ניסיון הפחתת הפליטות של גזי חממה בעקבות לחצים מחברות הנפט

אשר שכטר

21.7.2008 / 19:48

לפי דו"ח שפרסמה ועדה של הקונגרס: לפני התערבות צ'ייני תמכו בכירים בממשל בהגבלת הפליטות של גזי חממה



בכירים בממשל בוש שינו את דעתם בנוגע לפליטות גזי חממה. הבכירים שינו את דעתם המקורית כי פליטות גזי החממה מהוות סכנה לציבור לאחר לאחר שסגן נשיא ארה"ב דיק צ'ייני הביע התנגדות למהלכים המתוכננים וצידד במתנגדים מתעשיית הנפט - כך עולה מדו"ח שפרסמה ועדה של הקונגרס האמריקאי.



הדו"ח, שחובר על ידי ועדת הקונגרס למקורות אנרגיה עצמאיים והתחממות גלובלית, מסתמך בעיקר על עדותו של ג'ייסון ברנט, בכיר לשעבר בסוכנות האמריקאית לאיכות הסביבה (EPA), שסיפר לקונגרס כי בכירים בלשכתו של צ'ייני ניסו לצנזר את פרסומם של ממצאים העוסקים בסכנותיה של ההתחממות הגלובלית.



לפני מספר חודשים, קובע הדו"ח, שררה בקרב בכירי EPA הסכמה לפיה הפליטות של גזי חממה מסוכנות לציבור ויש להפחיתן באמצעות רגולציה, תוך הסתמכות על חוק האוויר הנקי (Clean Air Act) הקיים בארה"ב. בין התומכים במהלך היו שר האנרגיה האמריקאי, סמואל בודמן, שרת התחבורה מארי פיטרס, שר המסחר קרלוס גוטיירז ובכירים בבית הלבן, בהם סגן יו"ר הסגל ג'ואל קפלן. בתחילת החודש, חזרו בהם בכירי הממשל מעמדתם וטענו כי חוק האוויר הנקי אינו הכלי המתאים להגדרת הפיקוח על פליטות של גזי חממה.



זהו שינוי דרמטי בעמדת הממשל בנוגע לסוגיית הפליטות של פחמן דו חמצני וגזי חממה, האחראים לטענת חוקרים רבים להתחממות הגלובלית. עם זאת, נציגיהן של ענקית הנפט אקסון מוביל והתאחדות יצרניות הנפט ובתי הזיקוק האמריקאית (NPRA) הביעו התנגדות למהלך, ויועץ האנרגיה הבכיר של צ'ייני, פ. צ'ייס הוטו, תמך בעמדתם. בין השנים 1995 ל-2000, שימש צ'ייני כיו"ר והמנכ"ל של ענקית הנפט הליברטון.



פרטי ההתערבות של סגן הנשיא בסוגיית פליטות הפחמן הדו חמצני נחשפו במסגרת חקירה שמנהל הקונגרס בנוגע לתפקודו של מנהל EPA, סטיבן ג'ונסון. הקונגרס חוקר כיום שורה של החלטות שקיבל ג'ונסון במסגרת תפקידו, בהן ההחלטה לעצור את שלטונות קליפורניה מניסוח חקיקה שתגביל את פליטות גזי החממה מכלי רכב במדינה. מהחקירה עולה כי ג'ונסון תמך בתחילה בעמדתם של בכירים אחרים ב-EPA בסוגייגת הרגולציה על פליטות של גזי חממה, אך לאחר מכן שינה את עמדתו בעקבות לחצים מצד לשכתו של צ'ייני.



"ממצאי החקירה חושפים את התקלות ואת המניעים המובילים את ממשל בוש ומותירים אותם עירום ועריה. העובדה שהם יכולים, כמעט פה אחד, להפוך לחלוטין את עמדותיהם בנושא ההתחממות הגלובלית כדי לרצות את תעשיית הנפט היא מזעזעת, אך למרבה הצער גם צפויה", אמר יו"ר ועדת הקונגרס, חבר הקונגרס הדמוקרט אד מארקי.



הבית הלבן הכחיש את ממצאי הוועדה, וטען כי הממצאים "לא מדויקים וראויים לגיחוך". מייגן מיטשל, דוברת לשכתו של צ'ייני, טענה גם היא כי הממצאים לפיהם סגן הנשיא מנע מהממשל לנסח חקיקה בנושאי אנרגיה בעקבות התנגדותן של חברות הנפט מגוחכים. דובר מטעם אקסון מוביל טען כי הוא אינו יודע אם בכיר כלשהו ייצג את עמדותיה של החברה בדיוני הפנימיים בממשל, אך ציין כי עמדותיה של החברה אינן סודיות וכי חוק האוויר הנקי אינו הכלי המתאים להגדרת הרגולציה על הפליטות של גזי חממה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully