וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבישי ברוורמן: "חשוב שוועדת הכספים תתמודד נגד פופוליזם זול"

צבי זרחיה

22.7.2008 / 9:01

ח"כ אבישי ברוורמן צפוי להתמנות מחר ליו"ר ועדת הכספים ■ ברוורמן מתנגד למדיניות הורדת המסים של משרד האוצר - אך מבטיח לעבוד בשיתוף פעולה עם השר רוני בר און ■ יו"ר ש"ס, השר אלי ישי אמר על המינוי: מדובר בחציית קווים אדומים

"המשבר הכלכלי בארה"ב הולך ומשפיע על ישראל. בתקופה מורכבת ומסובכת זו דרושה משמעת פיסקלית. זה הזמן שוועדת הכספים תעבוד עם פקידי האוצר", הוסיף ברוורמן.



יכולת ההשפעה של יו"ר ועדת הכספים עצומה: במיקח והממכר הפוליטי שווה משרת יו"ר ועדת הכספים למשרת שר בממשלה. בנוסף, כל השרים מחזרים לפתחו של היו"ר, מאחר שהוועדה קובעת את תקציבם. ברוורמן מעדיף את ועדת הכספים על פני משרת שר זוטר בממשלה.



פקידי האוצר מקבלים את מינוי ברוורמן בתחושות מעורבות, בשל עמדותיו העצמאיות בעניין הגדלת יחס ההוצאה בתקציב. בניגוד לעמדת האוצר, מצדד ברוורמן בהגדלת יעד ההוצאה בתקציב מ-1.7% ל-2.5% מהתמ"ג. באחרונה הזהיר כי הגידול של האוכלוסייה, הגבוה מהגידול בהוצאה בתקציב, עלול להוביל להתרסקות.



"העניין הוא לא רק הגדלת התקציב, אלא סדרי העדיפויות הכלכליים", אמר ברוורמן. "ועדת הכספים תעבוד בשיתוף פעולה עם שר האוצר רוני בר-און. אני מקווה שחילוקי דעות, אם ייווצרו, ייפתרו בצורה מכובדת. יש לי הערכה לאוצר, העומד מול תהליך ההתפוררות של הממשל ערב הבחירות".



ברוורמן מתכוון להוביל את הוועדה בשמירה על אחריות תקציבית. כך גם נהג במשך 16 שנה, ב-1990-2006, כששימש נשיא אוניברסיטת בן גוריון, שהתנהלה בזמנו בלא גירעון.



חבר של הנגיד



בשנתיים האחרונות יצא ברוורמן נגד מדיניות האוצר להורדת מסים. "הורדת מסים, שסייעה בעיקר לעשירים, הרסה את הכלכלה האמריקאית", אמר ברוורמן באחרונה. "עדיף להקטין את נטל החוב בתוצר או לחזק את שירותי החינוך, הבריאות והרווחה. המודל שלנו צריך להיות אירופה, ולא הימין הקיצוני של ארה"ב".



בפגישות פנימיות ציין ברוורמן באחרונה כי "מכשיר הריבית הוא מוגבל. יש יותר מדי דרישות מהנגיד לפתור בעיות במשק באמצעות הריבית". נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, נחשב חבר של ברוורמן זה 25 שנה.



מאז תחילת הקדנציה משמש ברוורמן חבר בוועדת הכספים, והוא פעל במסגרתה להגדלת תקציבי הגמלאים, שכר המינימום וההשכלה הגבוהה. בוועדה קידם בשנים האחרונות הצעות חוק למתן פטור ממס על מלגות סטודנטים והגדלת מענק מיוחד לעידוד הגליל והנגב. כמו כן הגיש הצעת חוק להקמת מועצה לאומית לחינוך, קביעת כשירות של דירקטור בחברה ציבורית והטלת חובה על מינוים של דירקטורים בלתי תלויים.



מהאקדמיה לפוליטיקה



לפוליטיקה הצטרף ברוורמן ב-2006 בעקבות קריאתו של יו"ר מפלגת העבודה דאז, ח"כ עמיר פרץ, לקפוץ למים הפוליטיים. ברוורמן הצטרף לפרץ בהנפת הדגל הכלכלי חברתי, כנגד הדגל הביטחוני ששלט בקרב ראשי העבודה בעשורים האחרונים.



במסגרת תפקידו כנשיא אוניברסיטת בן גוריון פעל במרץ להציב את באר שבע על המפה. באמצע שנות ה-90 שב לישראל מוואשינגטון, שם שימש בכיר בבנק העולמי.



ברוורמן אינו פוליטיקאי במלוא מובן המלה, ונחשב "אאוטסיידר" בתחום זה - הוא לא רץ אחרי פעילי מפלגה ולא יודע לדחוף את עצמו לתקשורת. לאחר הבחירות האחרונות ציפה להתמנות לשר אוצר או לתפקיד כלכלי בכיר בממשלה, אולם נשאר לבסוף מחוץ לממשלה.



תפקידו של ברוורמן כיו"ר ועדת הכספים, בתקופה שנותרה עד הבחירות, אינו קל. הוא יצטרך לשמור על הקופה הציבורית מצד אחד, ומצד שני להשביע את רצון הבוחרים.



מינוי ברוורמן אושר בוועדת הכנסת; ש"ס: זו חציית קו אדום



ועדת הכספים תכונס בימים הקרובים כדי לבחור בח"כ אבישי ברוורמן (העבודה) לתפקיד יו"ר הוועדה. אתמול המליצה ועדת הכנסת למנות את ברוורמן לתפקיד, ברוב של 16 ח"כים שהצביעו בעד, מול חמישה שהצביעו נגד ושניים שנמנעו.



בכנסת מעריכים כי הקואליציה תפעל לגייס רוב למינוי בוועדת הכספים באמצעות ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) וח"כ חיים אורון (מרצ), זאת למרות התנגדותם של שני נציגי ש"ס בוועדה. אורון אמר כי הוא מעריך את ברוורמן, ולכן יתמוך במינויו.



בכנסת טענו כי הקואליציה פועלת לסייע למפלגות הערביות בתמורה לתמיכתן במינוי. הח"כים אחמד טיבי (תע"ל) וברכה תמכו אתמול בוועדת הכנסת במינויו של ברוורמן. עוד ציינו בכנסת כי ביום ראשון אישרה ועדת הפנים את העלאתה להצבעה בקריאה ראשונה של שורת הצעות חוק שנועדו לבטל איחודי מועצות מקומיות במגזר הערבי כמו דליית אל כרמל ועוספייה, וכן את האיחוד בין בקעה אל גרבייה וג'ת.



יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, אמר על המינוי כי מדובר בחציית קווים אדומים. לדבריו, בעקבות אישור המינוי ש"ס אינה חשה מחויבות לקואליציה. יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ יעקב מרגי, הודיע כי יתבע לבצע חילופים של יושבי ראש ועדות בכנסת כדי להביך את הקואליציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully