וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת TheMarker: רשתות המזון הפרטיות רוצות לגדול ב-30%

עדי דברת

22.7.2008 / 9:22

רשתות המזון הפרטיות עומדות לפתוח 37 סניפים חדשים עד סוף 2009, שיצטרפו ל-119 הסניפים הקיימים

כך, בין היתר, טיב טעם המפעילה כיום 32 סניפים, צפויה לפתוח ארבעה סניפים עד סוף השנה ו-2 סניפים לפחות ב-2009; רמי לוי שיווק השקמה תפתח 2 סניפים ב-2008 בטבריה ובנשר, וארבעה סניפים ב-2009; רשת כמעט חינם, המפעילה 14 סניפים, תגדל בעשרות אחוזים על פי תוכניתה כשתפתח 4 סניפים ב-2008 ו-5 סניפים ב-2009; רשת סופר סטורי, המחפשת קונה למחציתה, נמצאת במשא ומתן לפתיחת שני סניפים בצפון ב-2008 ו-4 סניפים ב-2009; סטופ מרקט תפתח ב-2009 סניף באזור המרכז; סופר חביב, המפעילה 2 סניפים בפתח תקוה וקרית אונו, תפתח סניף השנה בגבעת שמואל; הפינה הישראלית של קו-אופ ישראל מתכננת לפתוח 4 סניפים בשנה הבאה.



בשוק מסבירים את תנופת הפיתוח בחשש ממיתון, הגורם לצרכנים לפנות אל הרשתות המוזלות שסניפיהן נמצאים מחוץ לערים. "בתקופה כזאת הצרכנים יקנו יותר מותגים פרטיים, שהם זולים יותר, ולכן ילכו יותר לשופרסל דיל ולרשתות הדיסקאונט", אמר בכיר לפני שבועיים ל-TheMarker. ואכן, מנתונים שהגיעו באחרונה עולה כי נתח השוק של הרשתות הפרטיות גדל באחוזים בודדים בחודשים מאי 2007 עד אפריל 2008 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על פי הנתונים, באותה תקופת זמן הציג השוק המאורגן ירידה הזהה לעליית הרשתות הפרטיות.







סיבה נוספת לצמיחה היא האינטרס של הספקים הגדולים לפתח את הרשתות הפרטיות, כדי לאפשר תחרות בשופרסל וברבוע כחול. "הביצועים שלנו טובים יותר ברשתות הפרטיות", אמר אחד הספקים הגדולים בתחום הנון פוד. מקור אחר אמר כי פריסה טובה יותר ורחבה יותר של הרשתות הפרטיות מסייעת לספקים להתמודד עם הרשתות הגדולות, מכיוון שהיא נותנת להם אלטרנטיווה.



בכיר בתחום המזון ציין כי יתרון נוסף של הרשתות הפרטיות הוא שוק מפולח יותר: "הבידול של רשתות מסוימות, כמו טיב טעם או אורגניק מרקט, טוב לנו כי הוא מגדיל את האפשרויות, נותן מענה לצרכנים ומאפשר ייצור מוצרים המתאימים במיוחד ללקוחות קהל היעד. כשיש ספק אחד משמעותי, כמו שופרסל, זה בעייתי. זה לא שקל יותר לעבוד עם הרשתות הפרטיות מאשר עם הרשתות הגדולות, אבל ככל שהכוח מרוכז יותר אצל גוף אחד, באופן טבעי יותר קשה לעבוד מולו ויכולת המיקוח שלך כספק קטנה. אנחנו מרוצים מהתרחבות הרשתות הפרטיות אך עדיין קיימת השאלה אם במיתון הן יחזיקו מעמד".



כיום, בעקבות הפיתוח המהיר, הרשתות הפרטיות מתחרות זו בזו. גם הרשתות הפרטיות שהתמקדו בעבר באזור מסוים, כך שלא התחרו ברשתות פרטיות הפועלות באזור שונה, פתחו סניפים באזורים גיאוגרפיים נוספים ולוטשות עיניים לפריסה ארצית. כך, רשת אבא ויקטורי שפעלה בפריפריה פתחה סניפים באזור השרון. בכיר בשוק המזון אמר כי לספקים קל יותר כיום לעבוד עם הרשתות הפרטיות, מכיוון שבעבר היתה זרימת מידע ביניהן ואילו כיום, כאשר הן מתחרות זו בזו, קל יותר לספקים לתמרן ביניהן.



ואולם, בשל הפיתוח המואץ והמרוץ לתואר "הרשת השלישית בגודלה בישראל", עולה חשש ליציבותן של חלק מהרשתות הפרטיות. בכיר בשוק הפרטי אמר: "ההתרחבות המהירה כל כך של הרשתות הפרטיות היא צעד מוטעה. המצב כבר הולך לכיוון של קניבליזציה ובסופו של דבר הרשתות הפרטיות יתחילו להיפגע ממספר הסניפים הרב מדי שלהן ושל מתחרותיהן. לצערי, מי שירוויח הן הרשתות הגדולות, שיש להן גב כלכלי חזק, והן יכולות לעמוד בתחרות ובפגיעה בלי ליפול".



מטיב טעם, כמעט חינם, סופר חביב, מחסני השוק, אבא ויקטורי, יינות ביתן וסופר סטורי אישרו את הידיעה. רמי לוי מסר בתגובה: "זה לא סוד שלרשת יש כוונה להתפתח ולפתוח סניפים נוספים. כשיהיה משהו על הפרק נדווח זאת לבורסה לניירות ערך". בסטופ מרקט, יוחננוף וקו-אופ ישראל סירבו להגיב לידיעה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully