וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיסוי על כלי הרכב לא יפחת מעבר ל-72%

יואב קווה

22.7.2008 / 11:37

כיום מס הקנייה עומד על 78%. סמנכ"ל רשות המסים בוועידה לרכב ותחבורה 2008: "הורדת המיסוי לא תשפיע על כמות הנסיעות".

לא צפויה הפחתה נוספת במס הקנייה מעבר ל-72%. כך אמר היום סמנכ"ל בכיר ברשות המסים בועז סופר, בוועידה לרכב ותחבורה 2008 באיירפורט סיטי. לדבריו, המטרה המהותית היא להפחית את כמות הנסיעות. סופר טען כי הפחתת מס קנייה תביא להצערת גיל הרכב הממוצע במדינה ושיפור הבטיחות ולהקטנת זיהום האוויר אך לא תשפיע על הנסועה. "מיסוי ירוק ישפיע על בחירת סוג הרכב, אבל גם זו לא המטרה. צריך לייצר מצב שבו נהגים ישאלו את עצמם לא רק באיזה רכב לנסוע, אלא האם בכלל לנסוע ברכב".

"העלאת הבלו על בנזין לכאורה זה פתרון מצוין. תמריץ שלילי לנסיעה ברכב פרטי", הדגיש סופר. "הבעיה היא שהבלו לא ישיג את המטרה. מה שיקרה הוא פחות פקקים בדימונה ובסך הכל פגיעה בפריפריה, אבל לא בתנועה המסיווית באזור גוש דן". לדבריו, הפתרון היעיל היחיד הוא יצירת מיסי גודש. "יש להמשיך ולהציק לבעלי כלי רכב פרטיים שבאים לאזורי הגודש ולא רק בהיבט של הרכב עצמו אלא גם חנייה. אני יודע שזה יגרור כותרות ותגובות שליליות אבל מאמין שזו הדרך הנכונה".

סופר אמר כי על המדינה לפעול בשני כיוונים במקביל - תמריץ שלילי לשימוש בכלי רכב פרטיים ועידוד תחבורה ציבורית. "צריך לעשות זאת באופן ממוקד. סתם להעלות מס לדלק זה פאסה".

"מס קנייה בשיעור של 72% הוא עדיין מס גבוה", הודה סופר (כיום עומד המס על 78% י.ק), "אבל כשמסתכלים על נטל המס הכולל כולל אגרות ובלו - אנחנו לא חריגים לעומת אירופה. אין שוני דרמטי".

לדברי סופר, כל המטרה של הורדת המס עד היום וזו שתבוא בשנתיים הקרובות היא לעודד מערכות בטיחות ברכב. "המטרה שלנו היא לא להוריד את המחיר לצרכן אלא שיביאו מכוניות חדשות בטוחות יותר. כשאנחנו מריצים את הנתונים ועושים השוואה באבזור הבטיחותי בין מכוניות בציי רכב לבין מכוניות ברכישה פרטית, אנחנו מגלים שלפני שנתיים היה פער מובהק של 4-2 כריות אוויר וכיום כבר אין פער. רוב המכוניות הן ברכישה פרטית והן בציי רכב מצוידות ב-6 כריות אוויר וכבר אין שוני משמעותי. בעיני זו הצלחה גדולה".

לגבי שווי שימוש, אמר סופר: "העלאת שווי השימוש זניחה מכדי לייצר את האפקט שרצינו. נכון שהגידול במספר כלי הרכב הצמודים לעובדים כבר לא נמצא בעלייה אבל זה נובע מרוויה מסוימת בשוק ולא בגלל העלאת שווי שימוש. גם ב-2009 ההשפעה תהיה מינורית. אבל בסופו של דבר זה ישפיע.

"חלק מהקושי שלנו להעביר את שווי השימוש הוא שאנשים לא מבינים שזה מייצר עודף שימוש ברכב. ברגע שהמחיר של מוצר כלשהו נמוך אז הביקוש אליו עודף. אם היינו עושים את אותו מהלך של העלאת שווי שימוש לפני 10 שנים, הכל היה נראה אחרת היום".

שיטת הקבוצות תיפסק רק ב-2010

עוד בישר היום סופר כי שיטת הקבוצות תימשך שנה נוספת ותיפסק רק בינואר 2010. המשמעות היא כי גם בינואר 2009 ייקבעו קבוצות שווי הרכב בהתאם לשינויים בסל המטבעות. מאחר שהשקל יוסף לעומת סל המטבעות, צפויה הוזלה נוספת במחירי הרכב. שיעור ההוזלה צפוי להיות 6%-5%%. מחיר הגג לקבוצה 2 - הפופולרית היותר - מכוניות משפחתיות כמו מאזדה 3 , טויוטה קורולה - צפוי לרדת מ-111 אלף שקל לכ-105 אלף שקל.

סופר לא הסביר מדוע הוחלט להאריך בשנה שלמה נוספת את שיטת הקבוצות ולעבור רק בינואר 2010 לשיטה ליניארית, לפיה ייגזר שווי השימוש - המס שמשלם העובד בגין השימוש הפרטי ברכב - ממחיר הרכב. "גם אחרי השינוי", הדגיש סופר. "לא כל כך בטוח שהצרכן ייהנה מזה בשלב ראשון. ואם רוצים להגדיל תחרות צריך דרכים אחרות, למשל יבוא מקביל. כבר ב-2004 היו מסקנות שצריך יבוא מקביל. אני משוכנע שהיבוא המקביל יועיל למרות שאני משוכנע שלא יגיע ל-50% מענף הרכב בישראל ואני ממש הגזמתי. עצם האפשרות ליבוא מקביל היא זו שתגביר את התחרות ואולי אף תביא לשינוי מבני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully