וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאהו החמיצה התחזיות עקב ההאטה בשוק הפרסום המקוון; נפילה של 19% ברווח הרבעוני ל-131 מיליון דולר

נמרוד הלפרן

22.7.2008 / 23:36

צמיחה של 8% בהכנסות ל-1.35 מיליארד דולר - פחות מתחזיות האנליסטים

בסוף השבוע שעבר דחתה יאהו הצעת רכש נוספת מצד מיקרוסופט והמשקיע המיליארדר קארל אייקאן. הפעם, הציעה מיקרוסופט לרכוש רק את חטיבת מנועי החיפוש של יאהו. אתמול הגיעו אייקאן ויאהו להסכם פשרה אשר ימנע מאבק שליטה באסיפת בעלי המניות הקרובה של יאהו. במסגרת ההסכם יצורף אייקאן, המחזיק ב-5% ממניות יאהו, לדירקטוריון החברה ביחד עם שניים ממועמדיו, ובתמורה התחייב שלא לקרוא תגר על הרכב מועצת המנהלים של החברה באסיפה הקרובה של בעלי המניות בשבוע הבא.



אייקאן פתח במאבק מול יאהו לאחר שזו דחתה כמה הצעות רכש מצד מיקרוסופט, וביקש להביא לשינויים בהרכב דירקטוריון החברה, כדי לאלץ את יאהו לחתום על עסקה עם מיקרוסופט.



בסוף השבוע האחרון הודיע משקיע נודע אחר, ביל מילר - יו"ר לג מייסון קפיטל מנג'מנט, כי בכוונתו לתמוך במנכ"ל יאהו, ג'רי יאנג, במאבק השליטה על החברה מול אייקאן. לג מייסון מחזיקה ב-4.4% ממניות יאהו.



עלייתה ונפילתה של יאהו



בסוף שנות ה-90 הפכה יאהו ליעד הגלישה המוביל בעולם, עם מגוון רחב של אתרי תוכן בשפות רבות ושירותי פרסום מקוונים. עם פקיעתה של בועת הדוט.קום נפלה יאהו, רווחיה התרסקו ועמם גם מחיר המניה. נדרשו כמה שנים, תחת הנהגתו של טרי סמל - בכיר לשעבר באולפנים בהוליווד, כדי לאושש את יאהו. כאיש תעשיית הבידור, בנה סמל את יאהו מחדש כמעצמת מדיה בעלת מגוון עיסוקים. למרבה האירוניה, התאוששותה באה בד בבד עם הולדתו מחדש של עולם הפרסום המקוון ועלייתה לגדולה של גוגל, מכונת הפרסום המשומנת היטב.



ההצלחה של יאהו נבנתה על הפופולריות של נכסי התוכן שלה. ואולם אלה לא עמדו לה בתחרות הקשה מול שלל אתרי תוכן חינמיים כמו הרשתות החברתיות, ובעיקר מול השירותים המתוחכמים והטכנולוגיה המנצחת של גוגל. הנתח של יאהו בשוק החיפושים המקוונים - תחום בו גוגל מולכת ללא עוררין - יורד בהתמדה.



יתר על כן, יאהו לא הצליחה לשים את האצבע על הדופק של הדור הנוכחי של הגולשים, והצמיחה במספר הגולשים באתריה דעכה. החברה התמהמהה בהשקת שירותים מקוונים חדשים, בניגוד לגוגל, שמיהרה להוציא גרסאות ניסיון של שירותים שונים והצליחה להשיג ראשוניות בשוק שבו הזריזות חשובה ביותר. בקיץ שעבר, מונה יאנג לתפקיד מנכ"ל החברה במקום טרי סמל בתקווה כי יוכל להשיב את החברה לנתיב של צמיחה.



יאהו החזיקה בנתח של 21% משוק החיפוש המקוון בארה"ב בחודש מאי - יותר מכפליים מחלקה של מיקרוסופט בשוק (8.5%) אולם כשליש בלבד מנתח השוק של גוגל (62%).



גוגל ומיקרוסופט פירסמו בשבוע שעבר דו"חות רבעוניים מאכזבים שגררו ירידות חדות במניותיהן. גוגל, מפעילת מנוע החיפוש המקוון הפופולרי בעולם, דיווחה על תוצאות רבעוניות שהחמיצו את תחזיות האנליסטים - בפעם הרביעית בלבד מאז הנפקתה באוגוסט 2004 - בעקבות האטה בצמיחה בהכנסות מפרסום מקוון על רקע ההאטה בכלכלה.



ענקית האינטרנט רשמה ברבעון השני של השנה רווח נקי של 1.25 מיליארד דולר, או 3.92 דולרים למניה - גידול של 35% לעומת רווח של 925.1 מיליון דולר או 2.93 דולרים למניה לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. בניכוי הוצאות הקשורות לחלוקת אופציות למניות לעובדים וסעיפים אחרים, רשמה גוגל רווח של 4.63 דולרים למניה - פחות מתחזית האנליסטים לרווח של 4.74 דולרים למניה.



מיקרוסופט רשמה אף היא תוצאות מאכזבות בדו"חות הרבעוניים הראשונים שלה מאז פרישתו הסופית של ביל גייטס מניהול השוטף של ענקית התוכנה. מיקרוסופט רשמה זינוק של 42% ברווח הנקי ל-4.3 מיליארד דולר או 46 סנט למניה, לעומת תחזית אנליסטים לרווח של 47 סנט למניה. עם זאת, הכנסות מיקרוסופט עלו ב-18% ברבעון, והסתכמו ב-15.8 מיליארד דולר - מעל לתחזיות האנליסטים להכנסות בסך 15.6 מיליארד דולר.



יאהו נכנסת לשוק הישראלי



יאהו, אשר השיקה בחודש מארס מרכז מחקר ופיתוח בחיפה, בשכנות לגוגל ומיקרוסופט, ורכשה בחודש פברואר את חברת הסטארט אפ הישראלית פוקסיטיונס (FoxyTunes) תמורת כ-40 מיליון דולר. הרכישה היתה השנייה שביצעה יאהו בישראל, לאחר שבשנת 2004 רכשה את הסטארט-אפ הישראלי-אמריקאי פייר-צ'ייס (Fare chase).



בשנה החולפת גם היו דיווחים על מגעים של יאהו לרכישת חברת ספארק נטוורקס, החברה האם של אתר השידוכים היהודי הפופולרי JDate, וכן הסטראט אפ הישראלי אמובי. עם זאת, בשני מקרים אלו, לא הובילו המגעים לרכישה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully