וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבלות בחו"ל, להישאר בבית

רינה רוזנברג

23.7.2008 / 8:30

רוצים לנפוש בלי להוציא אלפי דולרים על מלון? תשכחו מה שלימדו אתכם על הכנסת זרים הביתה והצטרפו לטרנד העולמי של החלפת דירות

תקציב הלינה מהווה נתח נכבד מההוצאה שלנו על טיול בחו"ל. מחירי הלינה בבתי מלון בעולם עולים מדי שנה, ובשיא העונה קשה במיוחד למצוא חדר במלון נעים ומרכזי שמחירו לא יפרוץ את מגבלות התקציב שקבענו. הפתרון אליו פונים יותר ויותר אנשים הוא החלפת דירות. מנתונים שאסף המגזין הגיאוגרפי לתיירות אחרת בישראל ובעולם, "נוסעים בזמן", עולה כי היקף התופעה עומד על יותר מ-250 אלף חילופים בשנה. מטיילים רבים מוותרים על שהייה בבתי מלון ומעדיפים לבלות את החופשה באווירה ביתית.

"לדעתי, המגוון וההיצע רק יגדלו, ולאו דווקא מתוך שיקולים כספיים", אומרת שלי חודורוב, מנהלת השיווק של קבוצת למטייל. "כשאתה נמצא הרבה זמן במקום שמהווה עבורך בסיס, אתה רוצה שהוא יעניק לך תחושה של בית ושירותים שלא תוכל לקבל במלון, כמו מכונת כביסה או מטבח".

ד"ר ברוך בליך, מרצה לתקשורת חזותית במסלול האקדמי של המכללה למינהל, התארח פעמיים בדירות באמסטרדם ועד היום הוא מרגיש שהוא התארח בארמון. "מכר שלי היה אמור להתארח בבית באמסטרדם, והציע לנו להתארח במקומו. אחרי שהגענו, ממש ריחמנו על המשפחה אתה ביצענו את החילופים, שנאלצה להתגורר בדירה הרגילה והתל אביבית שלנו", אומר ד"ר בליך. "אפילו התבדחנו שאנחנו צריכים להשאיר פירורי לחם כעקבות כדי שלא נלך לאיבוד שם בבית".

לדברי בליך, היתרון בחילופי דירות הוא שדירה שאנשים גרים בה מצוידת בהתאם, ומעניקה תחושה של בית. "הילדים נהנו מחיות המחמד, המטבח היה מצויד, היה חדר טלוויזיה, חיבור למחשב, צעצועים, אופניים, ובנוסף ארבעתם לא נאלצו להצטופף בחדר אחד, ולכל אחד היה מרחב. לא עשינו את זה כדי לחסוך, אלא כדי שתהיה לנו תחושה נורמלית. בבית מלון המסדרונות ארוכים וקרים והחדרים קטנים", מסביר ד"ר בליך. לדבריו, יתרון נוסף הוא שלרוב הדירה להחלפה אינה ממוקמת באזור תיירותי אלא באזור מגורים - כך נפגשים עם המקומיים וחווים את אורח החיים האמיתי במדינה.

היתרון הכלכלי בהחלפת דירות מובן מאליו. בימים בהם כל בית מלון ברמה בינונית בניו יורק דורש לא פחות מ-250 דולר לזוג ללילה, עשויה משפחה לחסוך אלפי דולרים בטיול אחד.

"אני אמור לנסוע עם אשתי ושני ילדיי לניו יורק בתקופת החגים ל-22 יום. אם הייתי מזמין חדרים במלון לארבעה אנשים, זה היה עולה לי כמעט 7,000 דולר. עכשיו אני יכול להרשות לעצמי לשבת במסעדה טובה בניו יורק בנחת", אומר פולי מירושלים. יתרון נוסף הוא שהשהות של אורחים בביתכם מספקת הגנה מסוימת מפני פריצות, וכן אפשרות לבקש מהם לטפל בבעלי חיים או ובעציצים שאתם משאירים מאחוריכם.

זרים בבית

חילופי דירות מבוססים על אמון הדדי. לפני שאתם מחליטים לקפוץ למים, כדאי שתזכרו שמדובר באנשים זרים שנכנסים לביתכם. הקשר הראשוני בין הצדדים נוצר לרוב בהתכתבות. הצדדים מציגים את עצמם ואת בני המשפחה ואף מחליפים תמונות - לא רק של הדירות המועמדות להחלפה, אלא גם שלהם ושל בני משפחתם.

מחליפי הדירות שדיברנו אתם מספרים שכדאי כבר בשלב הזה להיות משכנעים, שנונים ונעימים ולנסות לכבוש את הצד השני במעין תהליך חיזור. "ההתכתבויות הללו הן סוג של תחקיר שכל אחד עושה על השני. מההתנסחויות של אדם ניתן להכיר את האופי שלו", אומרת חודורוב.

חודורוב מזהירה שכמו עם צימרים שמפרסמים ברשת תמונות שהקשר בינן לבין המציאות קלוש, גם במקרה של דירות להחלפה המציאות עלולה לאכזב - במיוחד בניו יורק או בפאריס, שבהן הדירות בדרך כלל קטנות מאלה שאנחנו מכירים. חשוב לקבל - וגם לתת - תיאור מפורט של הדירה ושל תכולתה, ולתאם ציפיות.

פולי מספר כי תיאם חופשה בדירה בניו יורק בתקופת החגים, והגיע עם בעלי הדירה להסדר שעוזרת תנקה אותה לקראת הגעתו לניו יורק וגם בתום החופשה. לדבריו, לפני שהגיע להסכם ביצע בדיקת רקע על בעליה בגוגל. "אני בודק את הרקע של שופטים שאני טוען מולם, אז ברור שגם על אדם שהולך לגור כמעט חודש בבית שלי אני אעשה בדיקת רקע קצרה", הוא אומר.

ומה עם החפצים יקרי הערך שנשארים בבית? אחת הדרכים להגן על רכוש יקר היא לפנות אותו לחדר שנשאר נעול. עוד אמצעי לוודא שהכל שם בבית מתנהל על מי מנוחות, הוא לבקש מהשכנים לקפוץ לביקור נימוסין אצל הדיירים הזמניים. בנוסף, מכיוון שמדובר בהתקשרות שאינה מוסדרת באופן רשמי, אתם יכולים להציע כל הצעה העולה על רוחכם על מנת להעלות את רמת האמון והביטחון - לבקש המלצות, לערוך חוזה שקובע סנקציות שיינקטו במקרה של נזקים וכל הסדר אחר.

יש בני מזל שמצאו חברים, מכרים או קרובי משפחה, המחזיקים בדירה אטרקטיווית בניכר, וחפצים לבוא לביקור בישראל בדיוק בזמן החופשה השנתית שלהם. אולם אם אינכם שייכים לקבוצה זו, תצטרכו לנסות את מזלכם באינטרנט.

האתר הבינלאומי הבולט ביותר למציאת דירה להחלפה הוא craigslist.org. בחלק מהמודעות תוכלו למצוא תמונות של הדירה עם כמה משפטים המתארים אותה.השימוש באתר הוא חינם. אתר נוסף שעושה את העבודה, וכולל מאגר הודעות מכל העולם הוא homeexchange.com, שמחיר השימוש בו הוא 100 דולר בשנה. מנהלי האתר מבטיחים כי אם לא תבצעו החלפת דירה בשנה הראשונה להרשמה, תקבלו את השנה השנייה בחינם. גם האתר הישראלי נוסעים בזמן, בכתובת ppt.co.il, מציע מגוון הודעות של אנשים מישראל ומהעולם המציעים את ביתם להחלפה. חלקם אפילו מצהירים כי כל יעד יתאים להם. אופציות נוספות הם האתרים localista.com (תחת "שכירות זמנית") ו-thebarter.co.il, אך כמות ההודעות באתרים אלה קטנה יותר.

חיים של אחרים

אם אתם לא מעוניינים להכניס אנשים זרים לביתכם, אופציה נוספת היא שכירת דירות מגורים לזמן קצר. האינטרנט עמוס אתרים המציעים לתווך בין הצדדים, אך יש להבחין בין דירות המיועדות להשכרה לטווח קצר לבין דירות שאנשים גרים בהן ועומדות להשכרה רק לתקופה מסוימת.

כאמור, אתרים רבים יכולים לסייע לכם במציאת דירה להשכרה: craigslist.org ו-galiavni.com, שהם בינלאומיים ומציגים גם מידע על מספר החדרים בדירה, מחירה והמיקום שלה ביחס למקומות מרכזיים אחרים בעיר. האתר הישראלי sublet.co.il, שמתמחה רק בדירות בניו יורק או sublet.com העולמי שיציג מידע לגבי כל העולם, אך שימו לב, בחלק מהמקרים ההצעות הן לחדר בדירה עם שותפים. paris-beau.com מציע דירות להשכיר בפאריס בלבד. אתר נוסף, בשם rent50.com, מציג קישורים לאתרים במקומות שונים בעולם, כמו טוסקנה באיטליה או ברצלונה בספרד.

גם כאן, כמו בתחום החלפת הדירות, ההסדר בין הצדדים מושתת ברובו על אמון הדדי. אמנם רק צד אחד מכניס זרים לביתו, אבל עליו להאמין שיקבל בתמורה את הסכום שעליו סוכם, ושבתום התקופה ימצא את ביתו כפי שהשאיר אותו.

"המשכיר דאג שאני אהיה בן אדם הגון ושלא אחריב את הבית שלו, ואני דאגתי שהוא יעמוד בהבטחתו ושהבית אכן יהיה שם כשאנחת בניו יורק", אומר דיוויד גלסמן, ששכר דירות בניו יורק בשתי הזדמנויות שונות.

בטיול שערך גלסמן לפני כשלוש שנים, שילם על דירה במיקום מרכזי בעיר 100 דולר ללילה, כשמחיר חדר במלון ברמה בינונית היה באותה תקופה 250 דולר ללילה לפחות. שנה לאחר מכן חזר לניו יורק - הפעם בהרכב משפחתי מלא. "קיבלנו דירת סטודיו מסודרת במיקום מצוין בווסט וילג', עם נוף, מטבח מצויד, רצפת פרקט, LCD ,DVD וגם חיבור לאינטרנט וטלפון חופשי. זה הרבה יותר ממה שבית מלון מעניק לאורחיו".

הביקוש בתחום השכרת הדירות גדול, ולכן כדאי לשוכרים "למכור" את עצמם. גלסמן מספר שבפנייה לבעלי הדירות בניו יורק סיפר על עצמו ועל רעייתו ואפילו העביר שמות של ממליצים.

על הספה בסלון

אולי קשה להאמין, אבל החלפת דירות ואירוח בבתים פרטיים היו קיימים עוד לפני עידן האינטרנט. אחרי מלחמת העולם השנייה הוקם ארגון אירוח בשם servas, שמטרתו לתרום לאחדות עולמית ולעודד הבנה בין העמים. במסגרת הארגון המטיילים מוזמנים להתארח בבית המשפחה ולהשתלב לכמה ימים בחייה. הרישום כחבר הוא אישי וכולל ראיון פרונטלי והצגת תעודת יושר כלשהי - מהבוס או מהמפקד במילואים, למשל. כל מארח מבקש הודעה מראש של כמה ימים על הביקור, ומובן שהוא יכול לסרב לו. האירוח מוגבל ליומיים, ואיש אינו מבטיח רמה של חמישה כוכבים.

"האנשים חולקים את החיים בצורה טבעית, ולא נותנים לאורח הרגשה של תייר. האירוח הוא לרוב ברמה גבוהה, אבל זה לא מחייב", מספרת ליאת, חברה ב-servas, המארחת בביתה מטיילים. ליאת מספרת שלפעמים אף מתפתחת חברות רבת שנים בין הצדדים. בשנת 2000 הוקם ארגון הפועל לפי עיקרון דומה - hospitality club. כאן הרישום מתבצע באופן וירטואלי, ואין סינון כמו בסרווס. כיום מנויים בארגון זה עשרות אלפי אנשים. ההרשמה לאתר לוקחת כמה דקות, אך אישור הפרטים על ידי הנהלת האתר עשוי לארוך כמה שבועות, לכן כדי להירשם מספיק זמן לפני מועד הטיול.

בישראל תופעת החלפת הדירות עוד בחיתוליה. קרן מרמת גן, למשל, מנסה להחליף את דירתה המעוצבת בדירה בירושלים כדי שתוכל לעסוק בנחת בכתיבת ספר. היא פירסמה את דירתה להחלפה באתר thebarter, אך מלבד פנייה אחת, לא קיבלה הצעות.

"אני בסך הכל רוצה לגור חודש במקום אחר, וצימר מאוד יקר לי, אז פרסמתי הודעה להחלפת דירה", היא אומרת, "אבל זה לא ממש עבד".

גם יעל מירושלים רוצה להחליף את דירתה תמורת דירה בצפון, בדרום או מעבר לקו הירוק כדי לנפוש עם משפחתה, המונה שבע נפשות, אך גם היא לא הצליחה לסכם עסקה בינתיים.

לרוב האנשים קל יותר לתת לאנשים שהם מכירים לשהות בדירתם מלזרים. דוגמה לכך היא עסקת ההחלפה שביצעה מ', שהחליפה פעמיים את דירתה שבתל אביב בווילה קסומה במושב בצפון הארץ. "אחות של חבר טוב, שגרה במושב בסביבה שמתאימה לטיולים, שמחה להגיע לתל אביב לסוף שבוע זוגי של בילויים". החילופין היו כה מוצלחים, עד שהמשפחות החליטו לחזור עליהם פעם נוספת: "בשנה שאחריה, בעידוד בעלי הבית, הגענו אליהם עם משפחה נוספת - ככה נהנינו מחברה והכנו ארוחות ערב מושקעות במיוחד - מה שפתר את הצורך להיסחב למסעדה בלילה עם ילדים עייפים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully