וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נשלם ארנונה והמע"מ יעלה?

רותם סלע

23.7.2008 / 9:07

ועדה שמינה שר האוצר שוקלת לבטל כליל את המס בתמורה להעלאת שיעור המע"מ, כך שתקציבי הרשויות המקומיות יחולקו על ידי המדינה תוך מתן עדיפות לפריפריה

האם הארנונה בישראל עומדת בפני ביטול? ועדת ברזילי לרפורמה בארנונה, שמונתה בידי שר האוצר, רוני בר-און, שוקלת לבטל כליל את המס בתמורה להעלאת שיעור המע"מ, כך שתקציבי הרשויות המקומיות יחולקו על ידי המדינה. הצעה זאת והצעות אחרות, שעולות ממסקנות הביניים של הוועדה, מעוררות תרעומת בקרב ראשי עיריות ורשויות מקומיות, המתריעים מפני אובדן העצמאות של השלטון המקומי.

הוועדה, בראשות עו"ד אודי ברזילי, לשעבר סגן נציב מס הכנסה, הוקמה במארס האחרון ואמורה להגיש את מסקנותיה עד סוף 2008. המלצות הביניים שלה צפויות להתפרסם בימים הקרובים. הוועדה קיבלה מנדט בלתי מוגבל להגשת המלצות הנוגעות לגובה הארנונה ולתחולתה. כעת מתברר כי היא מצאה לנכון לדון גם בעצם קיומה של הארנונה.

בהמלצות הביניים מציעה הוועדה כי בשלב הראשון, לפני ביטול הארנונה למשקי בית, הרשויות המקומיות והעיריות יפסיקו לגבות ארנונה ממשרדי ממשלה ומגופים ממשלתיים. אלה ישלמו את הסכום שאותו הם משלמים כיום בגין ארנונה לקרן ציבורית, שתחלק את הכסף בין הרשויות המקומיות השונות תוך מתן עדיפות לפריפריה.

במשרד האוצר רואים את יצירת הקרן הציבורית כחלק מחזון טיפוח הפריפריה שעליו הצהיר שר האוצר בר-און. בנאומו בכנס קיסריה באחרונה אמר השר כי אפשר להוציא לפועל מדיניות חברתית "רק באמצעות הסטת משאבים משמעותית בתחומי החינוך, הרווחה, התעסוקה, התשתיות, התחבורה והפנים מהמרכז לפריפריה". בר-און ציין כי הסטה זאת תהיה "כואבת" - בעיקר לתושבי המרכז, שלדבריו "ייאלצו לוותר על נתח מהותי מהיקף המשאבים שהוקצו להם בעבר". הרשויות המקומיות במרכז נהנות מהריכוז הגבוה של משרדי ממשלה, מוסדות מדינה ובסיסי צבא בשטחיהן - המיתרגם לתשלומי ארנונה גבוהים.

"לא מאמינים בממשלה"

ברשויות המקומיות רואים את הסטת המשאבים מהמרכז לפריפריה שעליה דיבר בר-און כפגיעה אנושה באוטונומיה המוגבלת של השלטון המקומי. "אנחנו לא מאמינים בממשלה", אומר עדי אלדר, יו"ר מרכז השלטון המקומי. "בעבר הממשלה הבטיחה הבטחות הנוגעות לכספים שהיא לקחה מהשלטון המקומי, וניכסה אותם לעצמה. איננו מאמינים שכספי הקרן הזאת יגיעו לשלטון המקומי. הקרן תישלט על ידי הממשלה, וכספיה יועברו לפי סדר העדיפויות שלה".

אלדר, המשמש כראש עיריית כרמיאל, מצוי מתוקף זאת דווקא בצד הצפוי להרוויח מהרפורמה, אך מצהיר: "אני לא עושה את החשבון של כרמיאל עכשיו". הוא מוסיף: "לא ענייני לקחת ארנונה מערים שדואגות לעצמן ולתת את הכסף לרשויות החלשות. זהו עוד שלב בהשתלטות השלטון המרכזי על השלטון המקומי בישראל".

לדבריו, השלטון המרכזי מחליט החלטות בעלות משמעויות תקציביות לשלטון המקומי מבלי לספק לו כסף המגבה אותו. "אנחנו מממנים תשלומי ממשלה במיליארדים", אומר אלדר. "זו הפיכה של הארנונה שאנו משלמים לתקבולי מס הכנסה".

גם ראש עירייה נוסף מהפריפריה - יעקב טרנר מבאר שבע - מתנגד לביטול הארנונה. "כשהגבייה עוברת למע"מ, הארנונה בדמות המע"מ תצא משליטתנו", אומר טרנר. "זה עניין שלא יעלה על הדעת. מדובר בפגיעה באוטונומיה שלנו".

גם להצעה להקמת הקרן הציבורית מתנגד טרנר. לדבריו, "הארנונה משולמת בעבור שירותים. אחזקת בסיס צבאי או בית חולים דורשת עבודה של עובדי עירייה".

טרנר טוען כי הוא אינו מתנגד באופן גורף להתערבות של השלטון המרכזי בארנונה. לדבריו, התערבות כזאת יכולה להיות מוצדקת, למשל, במועצה המקומית תמר - שבה, לדבריו, תושבים מעטים נהנים מתקבולי הארנונה העצומים של מפעלי ים המלח.

"הניהול של האוצר גרוע משל העיריות"

לדברי רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, המשמעות של ביטול הארנונה היא "סופו של השלטון המקומי". חולדאי - העומד גם בראש פורום ה-15, המרכז את הערים ה"עצמאיות" (המממנות את עצמן ואינן מקבלות מענקי איזון מהממשלה) - אומר: "שלטון שאין לו אפשרות לחוקק ולגבות מסים אינו שלטון. כדי להיות קבלן מבצע של מישהו אחר לא צריך שלטון".

את הלאמת הארנונה רואה חולדאי כניסיון להחליש את העיריות. "האוצר רוצה עיריות כנועות וצייתניות שסמוכות על שולחנו", הוא אומר, "אבל יכולת הניהול שלהם גרועה משלנו. פעם אחר פעם המדינה פועלת בניגוד להצהרתה: היא טוענת שהיא רוצה שלטון מרכזי חזק ויציב, אך מי שמנהל את ענייניו כראוי נענש".

כמו עמיתו מכרמיאל, חולדאי סקפטי באשר לאפשרות שהרשויות המקומיות ייהנו מהכספים שיועברו לקרן המיוחדת. "ההיסטוריה מוכיחה כי מה שקוצץ מרשויות חזקות לטובת לרשויות חלשות מבחינה כלכלית לא סייע לרשויות החלשות", הוא אומר.

הטענה כי חלוקת הארנונה על ידי המדינה תשפר את השוויון מרגיזה את חולדאי. "ארנונה היא מס למימון השירותים לתושבי הרשות. אם רוצים לתת לרשויות החלשות כסף, שייתנו להן כסף ממס הכנסה. לא עיריית תל אביב קבעה שהקריה תהיה בתל אביב. נוסף על כך, אם המדינה לא תכיר בעלויות שלה ותפטור את עצמה בעקיפין מתשלום ארנונה, מה שיקרה הוא עיוות בהקצאת המשאבים ובזבוז".

חולדאי מוסיף: "הוועדה היתה אמורה לייצר צו ארנונה אחיד לכל הרשויות המקומיות. במקום לעשות כך, הם מצאו פתרון קסם שיפגע בשלטון המקומי כולו ויהפוך את כולם לסמוכים על שולחן הממשלה. אני רוצה לראות רפורמה שתיתן לרשויות כלים ומוטיווציה לשלוט בעצמן ולבנות את עצמן כרשויות מתפקדות - ולא מערכת שמעניקה לרשויות תמריצים על אי תפקוד".

  • עוד באותו נושא:
  • ארנונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully